خبر فوری

 
 
موج انتقادات از دولت عمران خان به دلیل تسلیم شدن در برابر افراط گرایان
کد خبر :175094247

13:08 1397/08/15


برچسب ها : آسیه بی بی, عمران خان,

است بسیاری از سیاستمدران و تحلیل گران به انتقاد از سیاست های دولت بپردازند و آن را نوعی ضعف دولت در اداره امور کشور توصیف کردند.


عمران خان نخست وزیر پاکستان چندی قبل،پیش از سفر به چین در سخنان خود با انتقاد از تظاهرات کنندگان و آشوب گران،آنان را تهدید به اقدامی محکم و راسخ نمود.

این عزم راسخ عمران خان در مقابله با آشوب گران،تشویق و تحسین بسیاری از مردم را در پی داشت،زیرا مردم تصور میکردند که وی با افراط گرایان برخورد نخواهد کرد.

اما دیری نگذشت که دولت عمران خان سر تسلیم در برابر تظاهرات کنندگان فرود آورد و تصور مردم از عمران خان بر باد رفت و تحسین و تعریف مردم به انتقاد تبدیل گشت.

عمران خان پس از بازگشت از چین با موج شدیدی از انتقادات روبرو شد، تسلیم شدن کامل دولت در مقابل افراط گرایان و  تصمیم برای مذاکره با  تظاهرات کنندگان باعث شده است بسیاری از سیاستمدران و تحلیل گران به انتقاد از سیاست های دولت بپردازند و آن را نوعی ضعف دولت در اداره امور کشور توصیف کردند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان از 4 روز گذشته در چین به سر می‌برد،در حالی که شهرهای مختلف پاکستان در آتش اعتراضات آشوب گران معترض به حکم دادگاه عالی پاکستان میسوخت و مردم متحمل خسارت شدیدی ناشی از آشوب عده ای قلیل شدند.

هفته گذشته دادگاه عالی پاکستان پس از بررسی شواهد و قرائن پرونده حکم مربوط به زن مسیحی به نام آسیه بی بی را صادر کرد و آن را از تمامی اتهامات وارده تبرئه کرد.

تعداد زیادی از افراط گرایان مسلمان و گروه های مذهبی در اعتراض به این حکم به تظاهرات و بستن معابر و خیابان های شهر نمودند و خواستار تجدید نظر در حکم صادر شده از سوی دادگاه عالی پاکستان شدند.

در جریان این تظاهرات آشوب گونه مقدار زیادی از اموال دولتی و خصوصی مردم آسیب دید و با توجه به بسته شدن مناطق وسیعی از شهرهای پاکستان،زندگی عادی مردم با اختلال و مشکل مواجه شد.

دولت نیز مذاکره را بر مقابله ترجیح داد و از تظاهرات کنندگان درخواست نمود پای میز مذاکره حاضر شده و مطالبات خود را بیان نمایند و نهایتاً پس از مذاکره،توافقنامه ای میان دولت و تظاهرات کنندگان صورت گرفت.

پس از این توافقنامه، بسیاری از تحلیل گران، روزنامه نگاران و سیاستمداران به انتقاد از دولت پرداختند و تسلیم شدن دولت در برابر آشوب گرانی که قضات نظام رسمی عدالتی کشور را واجب القتل تصور میکردند را نشانه ضعف و بی لیاقتی دولتمردان در کنترل شرایط کشور دانستند.

منتقدین عمران خان معتقدند که این دومین بار است که دولت عمران خان در برابر فشار گروه های مذهبی به زانو در آمده و تسلیم خواسته های مخالفین شده است.

پیش از این نیز دولت پاکستان پس از شامل نمودن یک فرد عضو مذهب احمدی که در پاکستان به عنوان کافر شناخته میشوند در کمیته اقتصادی اتاق بازرگانی،با انتقادات شدید گروه های مذهبی روبرو شد که دولت نیز با توجه به انتقادات،فرد مورد نظر را از منصب خود عزل نمود.

این تصمیم دولت نیز بر اساس خواسته های حزب لبیک پاکستان به سربه‌راهی خادم حسین رضوی صورت گرفت.

یک روزنامه نگار در انتقاد از سیاست های دولت پاکستان نوشته است:عمران خان توانسته است پیروز انتخابات شود اما حکمرانی و زمام امور پاکستان به دست خادم حسین رضوی است.

یک روزنامه نگار دیگر نیز نوشته است که دولت باید از قوت گرفتن حزب لبیک پاکستان در پاکستان جلوگیری نماید.

مذاکره دولت با آشوب گران باعث شده جان آسیه بی بی و خانواده اش به خطر بیافتد،همسر آسیه بی بی از دولت های آمریکا،بریتانیا و کانادا درخواست پناهندگی نموده است.

جمائیمه همسر سابق نخست وزیر پاکستان با انتقاد از عمران خان گفت:دولت پاکستان با این اقدام خود حکم قتل آسیه بی بی را صادر کرده است.

وی اظهار داشت:عمران خان تنها پس از 3 روز از سخنرانی جرئت مندانه خود در مقابل افراط گرایان و آشوب گران تسلیم گردید و این همان پاکستان جدید نبود که انتظار میرفت.

ارسال نظر

 
1