خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | عمران خان نخست وزیر پاکستان، اخیراً در زمانی که نیروهای روسیه در حال حمله به اوکراین بودند، با پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو دیدار کرد.

خبرگزاری دویچه وله در پی تحلیل ای مسئله، سوالی را مطرح می کند که چرا سفر نخست وزیر پاکستان به روسیه روابط اسلام آباد با واشنگتن و بروکسل را کمرنگ خواهد کرد؟

عمران خان نخست وزیر پاکستان که روز چهارشنبه 4 اسفندماه (23 فوریه) قبل از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسکو رسید، در فرودگاه اظهار کرد:"من بسیار هیجان زده هستم که در چنین زمان خوبی وارد این کشور شده ام."

چنین اظهاراتی ممکن است برخلاف انتظارات عمران خان باشد، زیرا روسیه تنها چند ساعت پس از ورود او، حمله خود به اوکراین را آغاز کرد.

در همین حال، غرب به اتفاق آرا، پوتین رئیس جمهور روسیه را محکوم و تحریم های سختی را علیه مسکو اعمال کرده است در حالی که نیروهای روسیه در حال بمباران شهرهای اوکراین و ورود به کی یف پایتخت این کشور هستند.

با این حال، عمران خان با سفر خود به روسیه آن هم در چنین زمان حساسی، تنها بیانگر این موضوع می باشد که رهبری پاکستان بی تجربگی خود را در قبال حساسیت های سیاست جهانی در پی حمله یکجانبه روسیه به اوکراین نشان داده است.

در پی گمانه زنی های غرب، مقامات پاکستانی بدنبال توجیه این اقدام می باشند و اصرار دارند که سفر نخست وزیر پاکستان به روسیه، هیچ گونه ارتباطی با درگیری های مسکو و کی یف ندارد. همچنین اظهار دارند که این ملاقات طی هماهنگی های قبلی صورت گرفته و رهبران دو کشور روز پنجشنبه را برای گفتگو در زمینه های مختلف از جمله روابط دو جانبه و مسائل جنوب آسیا مقرر کرده بودند اما به گفته کارشناسان، برنامه ریزی سفر عمران خان به روسیه یک تصمیم دیپلماتیک بسیار مخرب در سطح دیپلماتیک پاکستان بود.

اگرچه عمران خان بازیگر اصلی سیاست جهانی نیست اما دیدار او با پوتین در جریان حمله به اوکراین از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشتر به سود روسیه خواهد بود.

مایل شدن پاکستان به طرف دشمنان غرب

در مقابل سخنانی که وزرای عمران خان در مورد "بی طرفی" پاکستان گفته اند، تحلیلگران سیاسی می نگرند که جهان روز به روز به وضوح میان غرب و اردوگاه های چین و روسیه تقسیم می شود، براستی که روابط نزدیک اسلام آباد و پکن مخفی نیست اما مقامات پاکستانی بدنیال توسعه روابط خود هم با چین و هم با امریکا هستند. در همین حال، به گفته ناظران امنیتی، زمان «بی‌طرفی» کشورهای جنوب آسیا مانند پاکستان و هند پس از حمله روسیه به اوکراین، تقریباً به پایان رسیده است.

مایکل کوگلمن، متخصص آسیای جنوبی در مرکز پژوهشگران وودرو ویلسون در واشنگتن، خطاب به خبرگذاری دویچه وله گفت: این دیدار بدون شک در زمان بحران اوکراین صورت گرفته اما نقطه عطف مهمی در رابطه ی پنهانی توسعه یافته در سال های اخیر می باشد.

وی افزود: این دیدار همچنین به جهت گیری سیاست خارجی پاکستان اشاره دارد که به سرعت، خود را با رقبای آمریکایی همسو می کند و بنابراین در ارزیابی میزان گسترش روابط پاکستان و ایالات متحده امریکا در سال های آینده تاثیر خواهد گذاشت.

در ادامه، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا طی نشست خبری در پاسخ به سوالی بیان کرد: ما معتقدیم که این وظیفه هر کشور مسئول در جهان است که نگرانی و اعتراض خود را نسبت به اقدامات رئیس جمهور روسیه علیه اوکراین ابراز کند.

لازم به ذکر است که پاکستان کمک های نظامی قابل توجهی از واشنگتن دریافت می کند و اقتصاد آن به شدت به وام های صندوق بین المللی پول وابسته است همچنین نخست وزیر پاکستان شاید اثرات احتمالی سفرش به مسکو را حدس زده باشد، اما واقعیت مطلب این است که سفر عمران خان به روسیه می تواند تاثیرات جدی بر اقتصاد این کشور وارد آورد.

ارسال پیام منفی برای غرب

خالد حمید فاروقی، روزنامه‌نگار پاکستانی مقیم بروکسل و دیپلمات جنوب آسیا به خبر گزاری دویچه وله گفت: سفر عمران خان به روسیه بیشتر پاکستان را در جامعه بین‌المللی منزوی خواهد کرد، همچنین عمران خان و مقامات پاکستانی هر توجیه و یا منظوری از این سفر می تواند داشته باشند اما حقیقت ماجرا این است که اسلام آباد با سفر به مسکو، به اروپا و آمریکا این پیام را منعکس کرده است که تصمیم دارد در مناقشه اوکراین، کنار روسیه باشد.

وی افزود: عمران خان قادر بود تاریخ اعزام خود به مسکو را تغییر دهد اما احتمالا با نیت فشار آوردن به واشنگتن وارد خاک روسیه شد اما کشور هند که از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با روسیه دارد، تاکنون از موضع گیری علیه یک طرف درگیری، خودداری کرده است. همچنین سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به روسیه برای دیپلمات های اتحادیه اروپا ناخوشایند بود.

از طرفی دیگر، ملیحه لودهی سفیر اسبق پاکستان در ایالات متحده آمریکا در جریان سفر عمران خان به روسیه خطاب به خبرگزاری دویچه وله گفت: عمران خان سفر خود را با هدف گسترش روابط بین المللی و دوجانبه میان پاکستان و روسیه انجام داد و این اقدام قابل تمجید است.

یک سفر کاری

از سوی دفتر دولت روسیه، دیدار عمران خان یک بازدید کاری عنوان و این گونه ذکر شد که سران دو کشور در مورد جنبه های کلیدی همکاری های دوجانبه و مسائل جاری منطقه از جمله تحولات جنوب آسیا گفتگو کردند.

لازم به ذکر است که پاکستان با بحران شدید انرژی مواجه است و یکی از دلایل سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به مسکو، نهایی کردن قرارداد خط لوله گاز با پوتین بود، با این حال روابط تجاری میان پاکستان و روسیه نسبتا ضعیف می باشد بطوری که اسلام آباد در سال 2019 به ارزش 277 میلیون دلار (247 میلیون یورو) محصول به مسکو، و روسیه نیز به ارزش 178 میلیون دلار محصول به پاکستان صادر کرده است.

طلعت مسعود ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان و کارشناس امنیتی به خبرگزاری دویچه وله گفت: این سفر از نظر وضع قراردادهای تجاری ضروری و نیازی به حضور نخست وزیر پاکستان در مسکو نبود.

وی بیان کرد: عمران خان تشنگی مخالفت خود با غرب را طی سفر به روسیه سیراب کرد، این دیدار ممکن است در داخل کشور به نخست وزیر پاکستان کمک کند اما محبوبیت وی در پاکستان رو به کاهش است و مردم از تورم و افزایش بیکاری رنج می برند. در همین حال، احزاب مخالف دولت کنونی پاکستان، امیدوارند با رای عدم اعتماد علیه عمران خان، او را از قدرت برکنار کنند.

خالد حمید فاروقی در این باره اظهار کرد: پس از اعمال تحریم های شدید غرب علیه روسیه، پاکستان در موقعیتی نیست که بتواند با مسکو تجارت کند و بر خلاف نظریه عمران خان، هیئت حاکمه نظامی پاکستان قصد دارد از روسیه فاصله بگیرد.

وی افزود: ارتش نمی خواهد موجب رنجیدن مقامات غربی شود، زیرا زیرساخت های امنیتی پاکستان به حمایت غرب بستگی دارد از این جهت، ژنرال های پاکستان طرفدار و حامی غرب هستند؛ در همین حال عمران خان قصد دارد به عنوان تصمیم گیرنده اصلی پاکستان شناخته شود، اما در واقع پاکستان توسط ژنرال های نظامی اداره می شود.

 

ارسال نظر

 
1