خبر فوری

 
 
منبع در آمد طالبان
کد خبر :726514838

14:13 1397/10/06


برچسب ها : افغانستان, تروریست, تروریسم, داعش, طالبان,

طبق گزارشات به دست آمده بیش ترین منبع درآمدی گروه تروریستی طالبان از مواد مخدر و مالیات است.


به گزارش راز نیوز به نقل از بی بی سی ، نظامیان آمریکایی برای حمایت از دولت افغانستان در جنگ علیه طالبان و دیگر گروه‌‌های جنگ جو در آن کشور حضور دارند.

طالبان، گروه شورشی در افغانستان است که حدود 60 هزار نیرو دارد ، این در حالی است که پس از برکناری این گروه تروریستی از حکومت افغانستان در سال 1380 توسط آمریکا، هم اکنون بیشترین مناطق افغانستان تحت تصرف و اشغال این گروه تروریستی است.

با وجود حمایت مالی و نظامی آمریکا از دولت افغانستان در درگیری و جنگ‌‌ علیه این گروه تروریستی، جنگ 17 ساله هم اکنون بیش از پیش پیچیده‌تر و دشوارتر شده است .

 

اکنون سوال این است که طالبان برای ادامه این شورش و جنگ داخلی در افغانستان ، مبالغ هنگفت را از کجا و چگونه تامین می کند؟

سرمایه طالبان

 

طالبان از سال 1375 تا 1380 بر افغانستان جکحکومت کرد، و در این مدت توانست قوانین شرعی را نیز در کشور پیاده کرده و به طور جدی آنها را عملی کند. این گروه پس از برکناری از حکومت بر افغانستان نیز همچنان به شورش و جنگ داخلی خود ادامه می دهد. برای درک این موضوع که گروه های شبه نظامی درآمدشان از چه راهی به دست می آید، مستلزم داشتن اطلاعات و یا نفوذ در این گروه ها است، زیرا چنین گروه های شبه نظامی نحوه تامین مخارج خود را گزارش نمی دهند و نمی گذارند که خبرهایی در این رابطه نیز به خارج از حوزه گروه ها منتشر شود.

اما براساس مصاحبه هایی که BBC در داخل و خارج از افغانستان انجام داده است، توانسته است تا حدودی از نحوه مخارج و درآمد های این گروه اطلاعاتی را به دست آورد.

تخمین زده می‌شود که درآمد سالانه این گروه  پس از سال 1390  حدود ۴۰۰ میلیون دلار آمریکایی بوده است. اما باور بر این است که در سال‌های اخیر این رقم تا یک و نیم میلیارد دلار نیز افزایش داشته است.

دولت‌های افغانستان و ایالات متحده آمریکا به دنبال محدود کردن شبکه‌های مالی طالبان هستند و به همین منظور نیز طی سیاست های جدید خود در یک سال گذشته شروع به بمباران کردن کارخانه های ساخت مواد مخدر کرده اند .

با این حال، درآمد طالبان از منابع دیگر بیشتر از چیزی است که از ناحیه تجارت با مواد مخدر به دست می‌آورند. سازمان ملل متحد در سال 1391 هشدار داده بود که بیش ترین منبع درآمد این گروه تررویستی ، تریاک است .

 

تریاک، مالیات و اخاذی

افغانستان بزرگ ‌ترین تولید کننده تریاک در جهان است.

صدور سالانه فرآورده‌های تریاک به ارزش حدود ۱.۵ تا ۳ میلیارد دلار ، که بخش بزرگی از هروئین قاچاقی در جهان را تامین می‌کند، یک تجارت سودآور به حساب می آید .

هرچند در برخی از مناطق تحت کنترل دولت افغانستان نیز خشخاش کاشته می‌شود اما اکثر مزارع آن  در محدوده اشغال طالبان وجود دارد که این امر موجب آن شده است تا بیشترین درآمد طالبان از این راه تامین شود .

گفتنی است طالبان از راه  مشخص کردن مالیات در مراحل مختلف این روند، پول دریافت می‌کنند. آنها از مزرعه داران خشخاش ، ده درصد مالیات دریافت می‌کنند. همچنین از آزمایشگاه‌هایی که در آنها تریاک به هیروئین تبدیل می‌شود و نیز از کسانی که مواد مخدر قاچاق می‌کنند مالیات گرفته‌ می شود.

براساس تخمین ها و احتمالات انجام شده ، سهم سالیانه طالبان از تجارت غیرقانونی مواد مخدر، بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.

 

بمباران آزمایشگاه ها

در بیش از یک سال گذشته ، آمریکا بر هدف قرار دادن شبکه‌های مالی طالبان و منابع درآمد آنان از جمله آزمایشگاه‌ های تبدیل تریاک به هروئین تمرکز داشته است که بخشی از استراتژی تهاجمی‌ دولت ترامپ علیه این گروه تروریستی در افغانستان است.

طبق گفته ارتش آمریکا ، ۶۰ درصد از درآمدهای طالبان از راه مواد مخدر تامین می‌شود. براساس مدعای آمریکا در شهریور ماه 1397 ، تخمین زده شده است که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ آزمایشگاه در افغانستان وجود دارد که نزدیک به نیمی از آنها در مناطق جنوبی هلمند فعال‌ هستند . این در حالی است که حدود ۲۰۰ آزمایشگاه مواد مخدر را تخریب کرده ایم ؛

همچنین آمریکا مدعی شده است که در اثر حملات هوایی، توانسته است نزدیک به یک چهارم درآمدهایی که طالبان از راه تجارت تریاک داشته است را نابود کند.

اما اثرات درازمدت این حملات تا کنون نمایان نشده است . حتی درصورت تخریب آزمایشکاه ها نیز می توان با هزینه و زمان کم تری مجددا آنها را راه اندازی کرد .

گروه طالبان معمولا از دست داشتن این گروه در صنعت تریاک را انکار می‌کند و منع قرار دادن کامل زرع تریاک در زمان حاکمیت خود در سال 1379 را یک افتخار می‌ داند.

گسترش قلمرو

شبکه مالی طالبان گسترده ‌تر از دریافت مالیات از تجارت مواد مخدر است.

بی‌بی‌سی در یک گزارش تحقیقی که اوایل سال 2018 میلادی منتشر کرد، در آن گفته شده است که گروه طالبان در ۷۰ درصد از مناطق افغانستان حضوری فعال دارد و در پی اعمال سیستم مالیاتی خود در این مناطق است.

کمیسیون مالی طالبان در نامه‌‌ای سرگشاده که اوایل سال جاری منتشر کرد ، از تاجران افغان خواسته است تا هنگام انتقال کالاهایشان از محل‌های تحت کنترل آنان، حتما مالیات بپردازند.

 

این گروه همچنین از شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه نیز درآمدهای مالیاتی حاصل می‌کند.

رئیس شرکت برق افغانستان اوایل امسال در مصاحبه ای با BBC گفت : طالبان همه ساله از راه صدور صورت حساب برای مصرف کنندگان برق در بخش‌های مختلف کشور، بیش از ۲ میلیون دلار به دست می‌آورد.

درگیری‌ها نیز برای طالبان یک منبع درآمد مستقیم محسوب می‌شود. هر باری که آنان یک پاسگاه نظامی یا مرکز شهری را تصرف می‌کنند، هرچه پول، اسلحه‌، ماشین و وسیله نقیله زرهی که به دست شان بیفتد را برمی‌‍ دارند.

معدن‌ها و مواد معدنی

افغانستان سرشار از مواد معدنی و سنگ‌های قیمتی است که بخش اعظم آن در اثر ادامه جنگ‌ها ، استخراج نشده است. صنعت معدن در این کشور دارای ارزش تخمینی حداقل یک میلیارد دلار است.

بیش‌تر فعالیت‌ها در زمینه استخراج معادن در مقیاسی کوچک ‌تر و اغلب به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

زمانی که  طالبان کنترل مناطق معدنی را در دست می‌گیرد، بدون توجه به قانونی یا غیرقانونی بودن عملیات استخراج، از استخراج کنندگانی که مشغول کار‌اند پول می‌گیرد.

در یک گزارش سازمان ملل که در سال 1393 منتشر شد آمده است که طالبان از ۲۵ تا ۳۰ مورد عملیات غیر قانونی کاوش معادن ، که در مناطق جنوبی هلمند انجام می‌شود، سالیانه بیش از ۱۰ میلیون دلار به دست می‌آورد.

نگاهی به رفتار طالبان در منطقه شرقی ننگرهار، از نحوه کارکرد آنان پرده برمی‌ دارد. استاندار ننگرهار در گفت و گو با بی بی سی گفته است که  حدود نیمی از درآمدهای معادن در مناطق تحت کنترل آنان، یا در اختیار گروه طالبان قرار می‌گیرد و یا هم در اختیار گروه داعش. 

او گفت : روزانه صدها کامیون از این استان خارج می‌شوند و طالبان یا داعش از هر کامیونی که ننگرهار را ترک می‌کند، تا ۵۰۰ دلار مالیات دریافت می کند.

به گفته خود طالبان، در حال حاضر گروه طالبان سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از ناحیه فعالیت‌های مرتبط با معادن که در سراسر این کشور انجام می‌شود، کسب درآمد می‌کند.

 

منابع مالی خارجی

مدت‌هاست چندین مقام افغان و آمریکایی، چند کشور منطقه از جمله پاکستان، ایران و روسیه را به ارسال پول و دیگر کمک‌ها به طالبان افغان متهم کرده‌اند، و این کشورها پیوسته چنین ادعاهایی را رد می کنند.

شهروندان کشورهای پاکستان و چندین کشور خلیج از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر بزرگترین تامین کننده مالی طالبان دانسته شده‌اند.

دانستن مقدار دقیق پولی که از این کشورها می‌رسد ناممکن است، اما روشن است که بخش قابل توجهی از درآمدهای طالبان از همین ناحیه تامین می‌شود و بر مبنای اظهارات کارشناسان و مقام‌های رسمی، می‌تواند مبلغی به بزرگی ۵۰۰ میلیون دلار در سال باشد.

چنین ارتباطاتی دارای سابقه طولانی است. در یک گزارش محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برآورد شده است که گروه طالبان در سال 1387،  106 میلیون دلار از منابع خارجی، به ویژه از کشورهای خلیجی، دریافت کرده ‌است.

ارسال نظر

 
1