خبر فوری

 
مقامات امنیتی پاکستان: مغز متفکر حادثه تروریستی پیشاور پیش از حمله تحت بازداشت قرار داشت
کد خبر :1201949739

12:04 1400/12/18


برچسب ها : ارتش پاکستان, انفجار پیشاور, داعش, دولت اسلامی عراق و شام, سازمان اطلاعات پاکستان, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شیعیان پاکستان, مسجد جامع, مسیحی, نیروهای امنیتی پاکستان,

مقامات امنیتی پاکستان اعلام نمودند مغز متفکر حادثه تروریستی روز جمعه پیشاور پیش از این حمله در دسامبر سال گذشته توسط نهادهای اطلاعاتی شناسایی و بازداشت گردید، این گروه به دلیل عدم موفقیت در هدف قرار دادن کلیسای اقلیت مسیحیان در پیشاور، مسجد شیعیان را هدف عملیات تروریستی خود قرار داد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| مقامات امنیتی پاکستان اعلام نمودند مغز متفکر حادثه تروریستی روز جمعه پیشاور پیش از این حمله در دسامبر سال گذشته توسط نهادهای اطلاعاتی شناسایی و بازداشت گردید، این گروه به دلیل عدم موفقیت در هدف قرار دادن کلیسای اقلیت مسیحیان در پیشاور، مسجد شیعیان را هدف عملیات تروریستی خود قرار داد.

طبق گفته منابع آگاه، باند تروریستی که مسجد جامع شیعیان پیشاور در منطقه کوچه رسالدار را هدف قرارداد از ابتدا در رصد اطلاعاتی نهادهای امنیتی قرار داشت و مغز متفکر و یکی از اعضای ارشد این گروه در هفته دوم دسامبر سال گذشته پس از تلاش‌های زیاد نهادهای امنیتی کشور بازداشت شد.

این تروریست در بازجویی‌های به عمل آمده اعتراف نمود یک تروریست انتحاری با هدف انجام عملیات تررویستی در برنامه های عید کریسمس وارد پیشاور شده است، پس از این اطلاعات نهادهای ذیربط تدابیر امنیتی اقلیت مسیحیان و عباتگاه های آنان را ارتقا دادند.

طبق گفته این منابع، نهادهای اطلاعاتی پاکستان از دسامبر سال گذشته در جستجوی این تروریست انتحاری بودند و بر اساس اطلاعات دریافتی از تروریست تحت بازداشت این گروه نه تنها اعضای خانواده و اقوام نزدیک تروریست انتحاری تحت نظارت قرار گرفتند بلکه دوستان و مدرسه محل تحصیل وی نیز مورد کنترل مداوم قرار گرفتند اما متاسفانه این تروریست بلافاصله پس از ورود به کشور از خاک افغانستان به دست عناصر هدایت کننده این گروه تروریستی افتاد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته تا این زمان، این تروریست انتحاری که نام اصلی وی به دلیل مسائل امنیتی اعلام نمی‌شود، اما نام مستعار وی عبدالله می‌باشد پس از شروع جنگ در افغانستان به همراه خانواده خود به پاکستان نقل مکان می‌کند، وی ابتدا در منطقه قبیله‌ای شهرستان باجور و سپس در پیشاور سکونت نمود.

همچنین گفته می شود که افراط گرایی مذهبی عبدالله زمانی آشکار شد که وی پس از کسب رتبه برتر در امتحان پایه هشتم، از پذیرش جایزه از مدیر زن خود امتناع کرد.

گفته می‌شود عبدالله چهار سال قبل غایب شد و والدین وی گزارش مربوط به ناپدید شدن او را در مرکز محلی پلیس ثبت نمودند. طبق گفته بازرسان پرونده عبدالله پس از ناپدید شدن از پیشاور به بلوچستان رفت و در آنجا آموزش‌های مربوطه را فراگرفت، وی پس از عملیات نظامی ارتش پاکستان در بلوچستان به افغانستان گریخت.

مقامات امنیتی پاکستان معتقدند احتمالاً عبدالله در هفته دوم ماه دسامبر از مرز چمن وارد خاک پاکستان شد و خود را به پیشاور رساند.

یک مقام امنیتی که تمامی تصاویر دوربین‌های مداربسته محل حادثه را تماشا و بررسی کرده است در گفتگو با شبکه خبری اکسپرس نیوز اظهار داشت: سطح مهارت عامل انتحاری را از این نکته می‌توان حدس زد که وی در مدت سه ثانیه دو تیر را شلیک نمود، او قصد داشت در داخل مسجد و در نزدیکی منبر جلیقه انفجاری خود را منفجر کند تا مسجد به صورت کامل منهدم شود.

وی افزود: محل حمله برای فرد انتحاری مکان جدیدی نبود بلکه وی پیش از حمله به صورت کامل این محل را بررسی کرده بود، او این عملیات را بر اساس گام‌های خود انجام داد و این بدین معنی است که او با آمادگی کامل در محل حادثه حضور یافت.

طبق گفته مقامات امنیتی، با توجه به تحت نظر بودن این گروه، شناسایی عوامل و عملیات علیه آنان با موفقیت همراه بود. با توجه به تدابیر شدید امنیتی در کلیسا این گروه پس از ناامیدی یک هدف آسان را دنبال نمود، زیرا با توجه به اطلاعات دریافت شده تدابیر امنیتی عبادتگاه های اقلیت های مذهبی افزایش یافت.

ارسال نظر

 
1