خبر فوری

 
مقام نظامی افغانستان: حمله داعش در ننگرهار از سوی سازمان اطلاعاتی پاکستان برای سرکوب جنبش مسلح پشتون رخ داد
کد خبر :240629671

18:17 1399/05/14


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, لشکر خراسان داعش, ولایت خراسان,

خبر گزاری هندی "newsintervention " در گزارشی اظهار داشت: یکی از فرماندهان گروه عملیات ویژه افغانستان به شرط عدم افشای هویت، گفته است که گسترش نا امنی ها در دو سوی مرز ها و برقراری نا امنی در افغانستان دسیسه ای از سوی پاکستان برای سرکوب جنبش مسلح پشتون در وزیرستان است.


افغانستان: به گزارش راز نیوز| خبر گزاری هندی "newsintervention " در گزارشی اظهار داشت: گروه تروریستی خراسان شاخه داعش مسئولیت حمله اخیر به زندان مرکزی جلال آباد افغانستان را برعهده گرفت که طی آن علاوه بر جان باختن 30 تن و زخمی شدن بیش از 50 نفر، بیش از 100 تن از زندانیان خطرناک داعش و طالبان موفق به فرار از زندان شدند که بیشتر افراد از طالبان پاکستان بودند. با رخ دادن این انفجار تنها چند روز پس از توافق طالبان با دولت افغانستان، براساس گمانه زنی هایی گفته می شود که اسلام آباد بر خلاف اظهارات خود خواستار نا امنی در آن سوی مرزهای خود و در افغانستان است.

سهراب قادری عضو شورای ایالتی ننگرهار ضمن تشریح جزئیات، گفت: ابتدا انفجار های کوچکی رخ داد و سپس انفجار شدیدی با منفجر شدن خودروی ون در دست دولت افغانستان مستقر در خارج از زندان، صورت گرفت.

برعهده گرفتن این انفجار ها توسط داعش، و عدم پذیرش مسئولیت دخالت در آن توسط طالبان، نشان می دهد که گروه مهاجم از سوی سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI و ارتش پاکستان به صورت کامل پشتیبانی می شود. پس از انفجار ها، درگیری میان گروه مهاجمان و نیروهای امنیتی افغانستان به طول چندین ساعت به طول انجامید که تعدادی از افراد از هر دو طرف زخمی و کشته شدند. این حمله مهیب در روز سوم از توافق سه روزه آتش بس میان طالبان و دولت افغانستان رخ داد که قبل از این دولت افغانستان هزاران تن از زندانیان طالبان را آزاد کرده بود.

یکی از فرماندهان گروه عملیات ویژه افغانستان به شرط عدم افشای هویت، گفت: درصورتی که طالبان خواستار آزادی بیش از مقدار تعیین شده زندانیان خود بود، این موضوع را در مذاکرات با دولت افغانستان که در فضایی دوستانه برگزار شده بود، مطرح می ساخت. حادثه ننگرهار ثابت می کند که پاکستان تاب توان دیدن صلح در افغانستان را ندارد. گسترش نا امنی ها در دو سوی مرز ها و برقراری نا امنی در افغانستان دسیسه ای از سوی پاکستان برای سرکوب جنبش مسلح پشتون در وزیرستان است.

گفتنی است رئیس جمهور افغانستان و طالبان از آغاز دور جدید مذاکرات بین افغان ها پس از عید قربان خبر داده اند. درصورت دستیابی به این توافق، پاکستان نیز مجبور به مذاکره با شبه نظامیان پشتون در وزیرستان خواهد شد که تعداد و قدرت آنها روز به روز درحال افزایش است. با توجه به همه این امور، پاکستان به گروه خراسان شاخه داعش فعال در افغانستان برای انجام فعالیت های افراط گرایانه در افغانستان اشاره ای داده است که ننگرهار یکی از موارد این موضوع است.

 

لازم به ذکر است یکی شهروندان افغانستانی مقیم در حوالی شهر جلال آباد، طی گفتگو با رسانه ها ابراز داشت: مغازه من با فاصله صد متری از زندان مرکزی شهر جلال آباد قرار دارد، من در روز سوم عید برای تمیز کردن وارد مغازه شدم که با پایان این کار، انفجاری شهر را لرزاند. هرچند هم اکنون امنیت برقرار است، اما چنین انفجار هایی یک روند معمولی است. فکر کردم تنها یک انفجار است، اما پس از مدتی با رخ دادن انفجار دوم، تیراندازی و صدای انفجار ها شهر را وارد وضعیت نا امنی کردند. فهمیدم که انفجار ها برای هدف قرار دادن زندان مرکزی صورت گرفته اند. با خود فکر کردم درحالیکه توافق آتش بس میان طالبان و دولت صورت گرفته است، پس این انفجار ها چیست؟ مغازه را بسته و راهی منزل شدم. با مشاهده شبکه خبری شمشاد متوجه شدم که مهاجمان با استقرار در ساختمان های اطراف زندان درحال انجام عملیات خود هستند. چند تن از دوستان من که نزدیک محل درگیری بودند گفتند: دیدیم که چند تن از مهاجمان وارد ساختمان زندان شدند و پس از آن بیش از 100 تن زندانیان فرار کردند. هم اکنون تعدادی از افراد می گویند که حدود سیصد الی چهار صد زندانی از جمله زندانیان خطرناک داعش و طالبان، فرار کرده اند. در این بین که مقامات نظامی گزارش می دادند که حمله به زندان به پایان رسیده و هشت متجاوز کشته شده اند، حمله دوم آغاز شد. این حمله علیه دومین پایگاه نظامی بزرگ افغانستان واقع در جاده طورخم جلال آباد که در فاصله کمی از شهر قرار دارد، صورت گرفت و با هدف قرار گرفتن نقطه پی او، تعدادی از نظامیان زخمی شدند. مهاجمان در ساختمانی مستقر شده و نقاطی را بوسیله خمپاره هدف قرار می دادند، اما نیروهای امنیتی با تشکیل حصاری، دایره حصار را تنگ تر کردند. از این ساختمان تعداد زیادی خمپاره و دیگر تجهیزات نظامی کشف شد، درحالیکه تنها یک جنگجو نیروهای امنیتی را از شب تا صبح مشغول کرده بود.  

ارسال نظر

 
1