خبر فوری

 
مظالم و جنایات گروه های تروریستی، شیعیان افغان را مجبور به مسلح شدن کرد
کد خبر :1148959873

19:24 1399/11/20


برچسب ها : افغانستان, انفجار انتحاری, بامیان, حملات تروریستی, داعش, دشت پرچی, سانحه مچ, شهادت, شیعیان هزاره, طالبان افغانستان, گروه مسلح, نیروهای امنیتی افغانستان, نیروهای نظامی خارجی, کابل,

اکنون که احتمال سقوط حکومت فعلی مستقر در کابل وجود دارد، شیعیان هزاره خود را برای بدترین شرایط آماده می کنند.


کابل: به گزارش راز نیوز | نیروهای امنیتی افغانستان باید اکنون که نیروهای نظامی خارجی در حال خروج از افغانستان هستند، برای کنترل طالبان در این کشور که قدرت زیادی پیدا کرده است، بسیار تلاش کنند. همزمان با خروج نظامیان خارجی روند مذاکرات بین طرف های درگیر نیز به کندی پیش می رود. اکنون که احتمال سقوط حکومت فعلی مستقر در کابل وجود دارد، شیعیان هزاره خود را برای بدترین شرایط آماده می کنند.

هزاره های افغانستان 10 الی 20 درصد از جمعیت 39 میلیونی افغانستان را تشکیل می دهند. هزاره های افغانستان از چندین سال قبل به دلیل اعتقاد به مذهب تشیع مورد آزار و شکنجه سنی های تندرو در افغانستان قرار گرفته اند.

به حمید الله اسدی یکی از شیعیان هزاره افغانستان گفته شده بود که یا منتظر حمله به شیعیان هزاره افغانستان بماند یا به یک گروه مسلح در یکی از کوهستان های افغانستان ملحق شود. وی پس از بهبودی از زخم های شدیدی که بوسیله  حمله انتحاری نیروهای داعش به وجود آمده بودند، آماده جنگیدن شد. وی گفت ما را مجبور به جنگیدن کردند. کسانی که قرار بود برای ما بجنگند نتوانستند انتظارات ما را برآورده کنند. او اکنون سخنگوی یک گروه شبه نظامی به نام مقاومت برای عدالت می باشد که محل استقرار این گروه مسلح هزاره، منطقه مرکزی ناهموار و پوشیده از برف افغانستان می باشد. حمید الله اسدی در سال 2016 در دانشگاه کابل در حال تحصیل بود که در جریان یک حمله انتحاری زخمی شد و جان سالم به در برد اما طی این حمله 80 نفر شهید شدند. در آن زمان مرحله جدیدی از حملات علیه شیعیان هزاره افغانستان آغاز شده بود. در آن زمان مسئولیت بیشتر حملات به شیعیان هزاره را گروه تروریستی داعش پذیرفته بود.

حمید الله همچنین گفته بود: من به نیروهای مسلحی ملحق شده ام که در هر زمانی آماده هرگونه اقدام به دستور فرمانده خود عبدالغنی علی پور هستند. علی پور یکی از شخصیت های مشهور شیعیان هزاره می باشد.

این گروه مسلح ادعا کرده است که بستگان نیروهای طالبان را ربوده و در مناطق آن ها گشت زنی کرده و عملیات هایی انجام داده است. هدف این گروه شبه نظامی از ربودن بستگان نیروهای طالبان، معاوضه آن ها با شیعیان هزاره گروگان گرفته شده می باشد. گسترش گروه های مسلح هزاره و دامنه فعالیت آن ها در افغانستان برای حکومت مرکزی افغانستان در کابل دردسر شده است. حکومت افغانستان اجازه فعالیت به چنین گروه های مسلحی را در افغانستان نداده و در این باره بسیار محطاط می باشد. تاکنون مقامات عالی حکومت افغانستان از این هراسان هستند که اگر بین این گروه های مسلح و نیروهای امنیتی افغانستان درگیری ایجاد شود ممکن است گروه های دیگری به حمایت از آن ها به وجود آمده و بر ضد حکومت افغانستان فعالیت کنند.

شیعیان هزاره چندین نسل در افغانستان ساکن بودند و با ویژگی ها و هویت منحصر به فرد آسیایی شناخته می شوند. به همین دلیل تندروهای سنی براحتی شیعیان هزاره را هدف قرار می دهند. در دهه 1990 افغانستان درگیر جنگ های داخلی فراوان بود و قتل و غارت در این کشور عادی شده بود. با رسیدن طالبان به قدرت پس از درگیری های خونین، هزاران نفر به قتل رسیدند. در این دوران بسیاری از شیعیان هزاره نیز با بی رحمی به شهادت رسیدند.

البته پس از پایان دوره طالبان در افغانستان شرایط جدیدی به وجود آمد که بسیاری از گروه ها از آن استفاده کردند. شیعیان هزاره فرزندانشان را در مدارسی که در آن ها دختران نیز حضور داشتند ثبت نام می کردند. در دوره حکومت طالبان تحصیل دختران ممنوع بود. همچنین بسیاری از شیعیان هزاره وارد عرصه سیاسی شدند که دستاوردهای آنان پایدار نبوده است. اکنون شیعیان هزاره بیش از گذشته در معرض حملات تروریستی قرار می گیرند. طی حملات انتحاری تروریست های داعش به مساجد، مدارس، بیمارستان ها و تظاهرات شیعیان هزاره در محل سکونت آن ها در دشت برچی واقع در غرب کابل صد ها نفر به شهادت رسیدند. همچنین طالبان در بسیاری از بزرگراه های ناامن افغانستان مستقر شده و شیعیان هزاره ای که از این مسیر ها عبور می کنند را می رباید و به قتل می رساند.

سیما ثمر یکی از چهره های برجسته و رئیس سابق کمیسیون بی طرف حقوق بشر در افغانستان گفت: با وجود استقرار نیروهای نظامی ارتش آمریکا و نیروهای نظامی خارجی دیگر، شیعیان هزاره در افغانستان از نظر قدرت نظامی بسیار ضعیف هستند. چند نفر از هزاره ها از کابل و بامیان و دیگر استان های افغانستان به مناطق دیگر پناهنده شده اند. زمانی بامیان یکی از مناطق امن برای شیعیان هزاره در افغانستان به شمار می رفت.

مراد علی حیدری یکی از شیعیان هزاره به همراه خانواده خود از محل زندگی خود کوچ کرده است به امید اینکه شاید این اقدام بتواند امنیت خانواده وی را فراهم کند اما کاملا برعکس آن اتفاق افتاد. در ماه نوامبر سال 2020 طی بمباران شدید در دو مکان مختلف در این منطقه یکی از پسران مراد علی به شهادت رسید. پس از آن مراد علی گفت: ما برای حفظ امنیت خود از کابل به بامیان کوچ کردیم اما وضعیت به گونه ای است که اگر از خانه خارج شویم زنده برگشتن به آن معلوم نیست. برای شیعیان هزاره مهاجرت از افغانستان به یک کشور دیگر تنها خواب و خیال است زیرا ماه گذشته در منطقه مچ در بلوچستان پاکستان به معدنچیان حمله شد که تعدادی از کشته شدگان این حادثه نیز از شیعیان هزاره بودند که داعش مسئولیت آن را پذیرفته بود. این حادثه آنقدر بزرگ بود که حتی مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت.

ارسال نظر

 
1