خبر فوری

 
 
مصمم بودن پاکستان برای عبور از چالش هایی که روابط با کابل را متشنج می کنند
کد خبر :648627272

16:12 1399/06/11


برچسب ها : اطلاعات, افغانستان, پاکستان, پاکستان و افغانستان, تجارت, تجارت ترانزیتی, روند صلح افغانستان, همکاری,

براساس گزارش وزارت امور خارجه پاکستان در رابطه با نشست دوم هیئت های دو کشور پاکستان و افغانستان در زمینه برنامه اقدام مشترک پاکستان و افغانستان (APAPPS) روند ملاقات های دو کشور از سر گرفته شده و دو طرف در زمینه مبارزه با عناصر ایجاد کننده تنش در روابط دو کشور، با همکاری های دوجانبه توافق کردند.


کابل: به گزارش راز نیوز| براساس گزارش وزارت امور خارجه پاکستان در رابطه با نشست دوم هیئت های دو کشور پاکستان و افغانستان در زمینه برنامه مشترک پاکستان و افغانستان (APAPPS) روند ملاقات های دو کشور از سر گرفته شده و دو طرف در زمینه مبارزه با عناصر ایجاد کننده تنش در روابط دو کشور، با همکاری های دوجانبه توافق کردند. دو کشور همچنین علاوه بر بررسی تمامی امور مهم، در زمینه های مبارزه با روش های موثر با چالش ها و تلاش برای دستیابی به فرصت های جدید نیز تعهد خود را تجدید کردند.

سهیل محمود معاون وزیر امور خارجه پاکستان در صدر هیئت پاکستانی به دعوت افغانستان در دور دوم نشست شرکت کرد، درحالیکه رهبری هیئت افغانستان بر عهده میرویس نب معاون وزیر امور خارجه افغانستان بود. دو کشور در زمینه های افزایش تعداد نشست های آ پی آ پی پی اس و افزایش همکاری ها میان کارگروه های مختلف دو کشور نیز توافق کردند.

سهیل محمود در این نشست با برجسته سازی اهمیت روابط فی ما بین، ابراز داشت که روابط تاریخی و برادرانه با خواهش های مشترک صلح منطقه ای، استحکام و توسعه  تقویت می یابند. تبادل هیئت های دو کشور در سطح عالی رتبه ، مکانیزم های دوجانبه و من جمله بستر برنامه مشترک اقدام صلح پاکستان و افغانستان باعث تقویت روابط دو جانبه شده است. باوجود چالش های پیش آمده توسط کووید19، پاکستان مرز های خود را با افغانستان به منظور تسهیل تجارت دوجانبه، تجارت ترانزیت و رفت و آمد مسافران باز کرده است. معاون وزیر امور خارجه پاکستان با اظهار حمایت متداوم پاکستان از صلح افغانستان، گفت: راه حل مسئله افغانستان گزینه نظامی نیست و حل و فصل سیاسی جامع و گسترده تنها راه حل است. پاکستان خواستار آغاز هرچه سریعتر مذاکرات بین افغان ها است. طرف های افغان باید با استفاده بهینه از این فرصت تاریخی، به صورت سازنده قدم برداشته و گفتگوی بین افغانها را به رهبری مردم و دولت این کشور در اسرع وقت برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه آغاز کنند. وی همچنین در زمینه عناصر ایجاد کننده تنش برای تخریب ماموریت صلح افغانستان هشدار داد.

در طول دیدار هیئت های دو کشور، پنج کارگروه بر جوانب کلیدی روابط میان دو کشور به طور مفصل به بحث پرداختند. طرف پاکستانی در کارگروه سیاسی-دیپلماتیک خواستار تقویت روابط دوجانبه از طریق مبادلات رسمی در سطح بالا، استفاده از مکانیزم های موجود، از جمله رابطه نهادی، تقویت مشارکت اقتصادی و تقویت روابط عمومی شد.

کارگروه اقتصادی پاکستان نیز مجددا بر تعهد خود برای تقویت تجارت دوجانبه از طریق اقدامات تسهیل و آزادسازی تاکید کرد و خاطر نشان کرد که آماده آغاز مذاکرات در مورد توافق نامه تجارت ترانزیتی افغانستان و پاکستان (APTTA) است.

کارگروه مهاجران پاکستان ضمن بررسی تمامی جوانب پناهندگان افغان در پاکستان، تاکید کرد که روند صلح و سازش، بازگشت به موقع و باوقار پناهندگان افغان را تضمین می کند.

کارگروه های همکاری نظامی با نظامی و اطلاعاتی، تمامی موضوعات مربوطه را مورد ارزیابی قرار داده و در مورد مبادلات نظامی و همکاری نزدیک تاکید کردند. همچنین تصمیم بر این شد تا نشست سوم این برنامه مشترک در پاکستان برگزار شود.  

ارسال نظر

 
1