خبر فوری

 
 
مشاور امنیت ملی پاکستان: کابینه دولت فدرال اولین "سیاست امنیت ملی" کشور را تصویب کرد
کد خبر :1332523731

16:36 1400/10/07


برچسب ها : اقتصاد, امنیت ملی پاکستان, پاکستان, سیاست اقتصادی, سیاست امنیت ملی, عمران خان, مشاور امنیت ملی, مشاور امنیت ملی پاکستان, معید یوسف, نخست وزیر پاکستان,

معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان طی نشست مطبوعاتی با بیان اینکه کابینه دولت فدرال پاکستان نخستین "سیاست امنیت ملی" را با محوریت اقتصاد تصویب کرده است، تصریح داشت: اگر چشم انداز امنیت ملی هر کشوری مشخص نباشد، تدوین سیاست ها و استراتژی ها در چارچوب آن بسیار دشوار است، این سیاست تمامی ابعاد امنیت ملی را در بر می گیرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان طی نشست مطبوعاتی با بیان اینکه کابینه دولت فدرال پاکستان نخستین "سیاست امنیت ملی" را با محوریت اقتصاد تصویب کرده است، تصریح داشت: اگر چشم انداز امنیت ملی هر کشوری مشخص نباشد، تدوین سیاست ها و استراتژی ها در چارچوب آن بسیار دشوار است، این سیاست تمامی ابعاد امنیت ملی را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: پاکستان از امنیت ملی همه جانبه صحبت خواهد کرد و هدف از امنیت، حفاظت از شهروندان معمولی پاکستان است، کلید امنیت ملی در سیاست گذاری، امنیت اقتصادی خواهد بود، زیرا زمانی که امنیت اقتصادی قوی باشد، منابعی را در اختیار ما قرار می دهد تا برای امنیت نظامی و امنیت انسانی هزینه کنیم. ما در سیاست خارجی نیز صلح را در دستور کار داریم و این صلح علاوه بر کشور های همسایه، با دیگر کشور ها نیز می باشد.

معید یوسف افزود: وقتی از هماهنگی ملی صحبت می کنیم، اول از همه تنوع فرهنگی و قومیتی مطرح می شود و می خواهیم وحدت ما حول آن ایجاد شود، در امنیت انسانی اولویت را به جمعیت داده ایم، سپس بعد سلامت، محیط زیست، آب و امنیت غذایی است.  عدم توازن خارجی در نقاط کلیدی امنیت اقتصادی که باعث افزایش کسری حساب جاری ما می شود، امنیت انرژی و آموزش را وارد اقتصاد کرده ایم زیرا بخشی از آموزش به امنیت ملی مربوط می شود که شامل وحدت و افراط گرایی است. مسئله دوم تولید نیروی انسانی است، که به سود کشور نیز خواهد بود و همچنین صادرات نیروی انسانی را افزایش می دهد. وی با بیان اینکه تدوین سیاست ملی از سال 2014 میلادی با تمامی پیچیدگی ها و امور حساس آغاز شده بود، گفت: در این مدت چهار دور وزارتخانه ها بودند و پیشنهاد هایی از ایالت ها آمد، رهبران مدنی و نظامی به صورت مشترک کار کردند و این سیاست با اجماع تمامی نهادهای مردمی و نظامی و وزارتخانه ها تدوین شده است. از سال 2014 میلادی تا به امروز از بیش از 600 کارشناس، کارشناسان آموزش، دانشجویان و بخش خصوصی نظر گرفته ایم و این سیاست پس از رایزنی های فراوان در داخل و خارج از سیستم به وجود آمده است.

مشاور نخست وزیر پاکستان در زمینه امنیت ملی در ادامه صحبت های خود، ابراز داشت: خوبی این سیاست تدوین شده این است که بر اساس سیاست امنیت ملی اداره می شود، برنامه کاملی برای اجرای آن تدوین شده است و روز دوشنبه (6 دی) نخست وزیر به بخش امنیت ملی دستور داد تا کمیته امنیت ملی را هر ماه در مورد آنچه تطبیق شده، بررسی مشکلات و راه حل های آن، بروزرسانی کند.

معید یوسف پیش از این نشست مطبوعاتی در پیام توییتری ضمن قدردانی از همکاری و حمایت نهادهای نظامی و مردمی، گفت: این سیاست بدون رهبری و تشویق مداوم عمران خان (نخست وزیر پاکستان) هرگز به نتیجه نمی رسید.

شایان ذکر است روز گذشته کمیته امنیت ملی اولین کمیته امنیت ملی پاکستان برای سالهای 2022 تا 2026 را تصویب کرده بود. نشست کمیته امنیت ملی با حضور شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، پرویز ختک وزیر دفاع، فواد چودری وزیر اطلاع رسانی و رسانه، شیخ رشید احمد وزیر کشور، شوکت ترین مشاور دارایی پاکستان، شیرین مزاری وزیر حقوق بشر، رئیس کمیته ستاد مشترک ارتش، فرماندهان سه نیروی مسلح زمینی، دریایی و هوایی، معید یوسف مشاور امنیت ملی و رهبران مدنی و نظامی، برگزار شد.  

ارسال نظر

 
1