خبر فوری

 
 
مراسم افتتاحیه مرز کوریدور / کرتاپور
کد خبر :346441971

13:57 1397/09/07


برچسب ها : پاکستان, مرز, هند,

نخست وزیر پاکستان عمران خان ، پس از شرکت در مراسم افتتاحیه مرز میان پاکستان و هند با نام کوریدور، آن را باز کرد. گفتنی است این مرز برای مذهب سینگو به دلیل وجود شخصیت مهم این مذهب حائز اهمیت بسزایی است.


نخست وزیر پاکستان عمران خان ، پس از شرکت در مراسم افتتاحیه مرز میان پاکستان و هند با نام کوریدور، آن را باز کرد. گفتنی است این مرز برای مذهب سینگو به دلیل وجود شخصیت مهم این مذهب حائز اهمیت بسزایی است. نام این شخصیت، گوردواره کرتار است. گفتنی است بنر های خیر مقدم برای سیاستمداران هند در این منطقه نصب شده است.

به گفته سخنگوی ارتش پاکستان سرلشکر آصف غفور ،رئیس کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوا نیز در این مراسم شرکت خواهند کرد.

در این مراسم علاوه بر وزیر هند هرسمرت کور، هیئتی با نام HSPoriنیز برای شرکت در این مراسم به منطقه واهگه در لاهور پاکستان رسید. هیئت همراه بازیکن بازی کرکت هند نوجوت سینگه نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.

سفیران کشورهای مختلف به همراه شخصیت های دیگر کشورها نیز برای شرکت در مراسم، در کرتاپور حاضر شدند. وزیر هند با رسیدن به مرز واهگه گفت : امروز جایی میروم که بابا گرونانک 18 سال در آنجا زندگی کرد، امروز بسیار خوشحال هستم، پس از دعاهای زیاد اکنون شاهد استجابت دعای خود هستیم.

کمیساریای گوجرانواله بخش اسدالله و چناب، فرمانده رینجرز پس از بازرسی منطقه، شیرینی میان افراد مذهب سینگو پخش کرد.

طبق تابلوی نصب شده در محل در رابطه با مرز کرتاپور کوریدور، علاوه بر ساخت جاده به طول 4.5کیلومتر، مجمتع ترمینال مرزی نیز ساخته خواهد شد. در منطقه کرتاپور کوریدور، بر روی رود راوی پلی به طول 800 متر، پارک و برای جلوگیری از سیلاب و خطرات احتمالی نیز حفاظی ساخته خواهد شد. و در فاز بعدی این منطقه، ساخت هتل و توسیع فضای بابا گوردواره کرتار نیز اجرا خواهد شد.

پیر نورالحق وزیر مذهبی پاکستان در این رابطه گفت : آمدن نخست وزیر عمران خان به گوردواره کرتاپور باعث خوشحالی و فخر ما است. اعلام گشودن مرز کرتاپور و پروژه راهداری این منطقه توسط عمران خان نه تنها موجب خوشحالی زیاد مذهب سینگو، بلکه موجب خوشحالی دیگر مذاهب نیز شده است.

وی افزود، عمران خان با این اقدام خود نه تنها به کشور همسایه هند، بلکه به تمامی جهان این پیام را رسانده است که پاکستان و مسلمانان خواهان امنیت و افرادی صلح طلب و صلح دوست هستند. گفتنی است اقدام به بازگشایی مرز کرتاپور توسط عمران خان ، مورد تعریف در میان سیاستمداران و مردم هند قرار گرفته است. این اقدام موجب نشان دادن وجهه صلح دوستی و افزایش آن در جهان نیز شده است.

وزیر مذهب پاکستان این سخنان را خطاب به افراد نذهب سینگو گفت. پیر نور الحق قادری خاطر نشان کرد تمامی اقدامات لازم برای سخنرانی عمران خان نخست وزیر پاکستان در میان جمع افراد مذهب سینگو که از سرتاسر دنیا آمده اند انجام شده است.

سیاستدان و بازیکن کرکت اسبق هند نوجوت سینگه به همراه هیئت همراه نیز روز گذشته به دعوت عمران خان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مرز به پاکستان آمده بود. هیئت هند از مرز واهگه یا همان کرتاپور با ورود به پاکستان مورد استقبال گرم توسط بخش رینجرز ارتش پاکستان قرار گرفت.

سدهو برای سفر مجدد خود به پاکستان با اظهار خوشحالی خود، طی مصاحبه مطبوعاتی گفت : بذری که عمران خان 3 ماه قبل کاشته بود اکنون تبدیل به گیاه شده است. مذهب را نباید از نگاه سیاست و یا تروریسم نگاه کرد. هنرمندان و بازیکنان، سازنده های پل و تخریب کننده نفرت هستند.
وی با ادامه مصاحبه خود افزود، راهداری کرتاپور موجب اثبات امنیت خواهد شد، وی همچنین بر برگزاری مسابقه کرکت میان پاکستان و هند نیز تاکید کرد.

ناگفته نماند که در تاریخ 22 نوامبر سال جاری هند با قبول کردن پیشنهاد پاکستان مبنی بر بازگشایی مرز کرتاپور اجازه بازگشایی این مرز را داده بود.

تحت پروژه راهداری کرتاپور، هند تا نقطه مرزی پاکستان برای مذهب سینگو راه سازی خواهد کرد. پس از اتمام اجلاس کابینه، وزیر کشور هند در مصاحبه ای گفته بود : این پروژه شامل 3 الی 4 کیلومتر می‌شود کی با این راه سازی سینگو ها در تمام سال به راحتی می‌توانند به دیدار ننکانه صاحب بروند.

در فاصله 120 کیلومتری از لاهور پاکستان منطقه ای به نام کرتاپور کنار رود راوی قرار دارد. این منطقه ای است که توسط بابا گرونانک در سال 1521 آباد شده بود. این روستا درفاصله 3 الی 4 کیلومتری از هند قرار دارد.

افراد مذهب سینگو سابقا برای رسیدن به کرتاپور، پس از لاهور مسافت 130 کیلومتر را طی می‌کردند تا به کرتاپور برسند اما اکنون با بازگشایی مرز کرتاپور می توانند تنها با طی کردن مسافت 4 کیلومتر و عبور از این مرز بدون ویزا به زیارت بابا گرونانک بروند.

 

 

 

ارسال نظر

 
1