خبر فوری

 
 
مذاکرات مستقیم با طالبان، شرط اصلی دولت افغانستان برای حضور در دور جدید مذاکرات امن
کد خبر :1198174304

11:30 1397/10/14


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, زلمی خلیل زاد, طالبان افغانستان, محمد عمر داوود زئی,

دولت افغانستان اعلام نموده است به منظور حضور در دور جدید مذاکرات صلح افغانستان در شهر جده عربستان سعودی، باید مذاکرات مستقیم دولت افغان با طالبان تضمین گردد.


 

کابل: به گزارش راز نیوز به نقل از بخش اردوی صدای آمریکا، دولت افغانستان اعلام نموده است به منظور حضور در دور جدید مذاکرات صلح افغانستان در شهر جده عربستان سعودی، باید مذاکرات مستقیم دولت افغان با طالبان تضمین گردد.

بر اساس جزئیات این خبر، عمر داوود زئی رئیس شورای امنیت ملی افغانستان و سفیر سابق افغانستان در اسلام آباد در این باره اظهار داشت: دولت افغانستان تا زمانی که مذاکرات مستقیم وی با طالبان تضمین نگردد، هیچ گونه هیئتی از نمایندگان را برای شرکت در مذاکرات صلح افغانستان در عربستان سعودی اعزام نخواهد کرد.

در دور جدید مذاکرات صلح افغانستان، که در ماه جاری میلادی در شهر جده عربستان سعودی برگزار خواهد شد، علاوه بر آمریکا چهار کشور دیگر نیز حضور خواهند داشت.

محمد عمر داوود زئی در دیدار با نمایندگان یکی از انجمن های مدنی اظهار داشت: اعضای هیئت مشاوره ملی به زودی تغییر خواهند کرد و پس از این تغییرات، هیئت مشاوره ملی تصمیمات مهمی در خصوص وضعیت امنیت افغانستان اتخاذ خواهند نمود.

وی همچنین از سفر خود به پاکستان در هفته آینده و دیدار با مقامات پاکستانی خبر داد.

وی افزود: دولت افغانستان، از مذاکرات دولت ایران با طالبان تنها در صورتی حمایت خواهد کرد که ایران، دولت افغانستان را از روند پیشبرد این مذاکرات  آگاه نماید.

همچنین صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان خبر داد: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران روز شنبه در سفری یک روزه به کابل خواهد آمد و با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس هیئت اجرایی افغانستان و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

لازم بذکر است هیئتی از نمایندگان طالبان افغانستان، با حضور در تهران با عراقچی معاون وزارت خارجه ایران در خصوص برپایی امنیت در افغانستان دیدار و گفتگو نمودند.

میر واعظ افغان کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با صدای آمریکا خبر داد: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عمر داوود زئی رئیس شورای امنیت ملی افغانستان پس از دیدار با اسد الله خالد وزیر دفاع و امرالله صالح وزیر کشور با ارسال نامه ای به زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در امور افغانستان اعلام کردند چنانچه طالبان حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نیست، حضور دولت افغانستان در مذاکرات صلح در جده منتفی است.

وی گفت: ما مخالف برپایی دور جدید مذاکرات صلح افغانستان در عربستان سعودی هستیم، در این شرایط پاکستان در تلاش است تا دور جدید مذاکرات صلح را در اسلام آباد برگزار نماید.

میرواعظ به نقل از یکی از مقامات طالبان افغانستان خبر داد که طالبان نسبت به برپایی مذاکرات در قطر تاکید دارد.

وی افزود: هدف عمر داوود زئی از سفر به پاکستان نیز، درخواست از دولت اسلام آباد برای متقاعد نمودن طالبان جهت مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان است.

وی در ادامه اظهار داشت: آمریکا از تصمیم خود برای خروجی نیمی از نیروهای خود از افغانستان صرف نظر کرده است و فرمانده نیروهای آمریکایی در پیام تبریک سال جدید خود به نیروهای حاضر در افغانستان گفته است که در صورت موفقیت و یا عدم موفقیت مذاکرات صلح افغانستان در حالت آماده باش حضور داشته باشند که از این نکات میتوان نتیجه گرفت که نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، در حال طراحی عملیات بسیار وسیعی علیه شبه نظامیان طالبان هستند.

وی گفت: در جریان عملیات نظامی علیه طالبان در شب یکشنبه، ملا منصور برادر ملا عبدالمنان فرمانده سابق طالبان به هلاکت رسید و ملا عبدالمنان نیز، 10 آذر سال جاری در حمله پهپادی به هلاکت رسید.

میرواعظ در انتها اظهار داشت: علی رغم تمامی شرایط حاضر، طالبان افغانستان خواهان از دست دادن فرصت پیش آمده برای ایجاد امنیت نیست و به احتمال زیاد طالبان افغانستان برای حضور پای میز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان رضایت خواهد داد.

ارسال نظر

 
1