خبر فوری

 
مذاکرات دو بعلاوه دو آمریکا و هند در دهلی نو
کد خبر :948979446

11:57 1397/06/17


برچسب ها : آمریکا, ایالات متحده, توافقنامه, قرارداد, هند,

پس از مذاکرات آمریکا و هند در دهلی نو( 2 + 2)، این دوکشور قرارداد نظامی را امضا کردند


به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری بی بی سی اردو ، پس از مذاکرات آمریکا و هند در دهلی نو( 2 + 2)، این دوکشور قرارداد نظامی را امضا کردند ؛ طبق گفته کارشناسان، از این پس هند قادر به خرید انواع تجهیزات نظامی از جمله هواپیماهای بدون سر نشین و غیره از آمریکا خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا جیمز میتس به همراه وزیر دفاع آمریکا در دیدار خود با وزیر خارجه هند سشما سوراج و وزیر دفاع این کشور نرملا سیتار مذاکرات 2 + 2 انجام دادند.
علاوه بر نیویورک تایم، خبرگزاری های مهم و بزرگ دیگری نیز در مورد این مذاکرات و قرار داد امضاء شده دوجانبه گفتند : طی این قرار داد علاوه بر آنکه هند می تواند تجهیزات نظامی جدیدی از آمریکا خریداری کند، می‌تواند از به روزترین تکنولوژی ارتش آمریکا نیز به طور مشترک استفاده کند.




نیویورک تایمز در این خبر خود نوشت این قرار داد در بحره زمانی اتفاق افتاد که هردو کشور هند و آمریکا به کشور چین با نگاه مضطربانه ای نگاه می‌کردند.
طبق گفته سشما سوراج این قرار داد به عنوان نقطه عطفی در هند و روابط آمریکا ایجاد کرده است، علاوه بر آن این قرار داد با نام ' قرار داد همکاری و امنیتی' نامگذاری شده است؛ وی افزود : این امر توانایی های دفاعی و آمادگی ارتش هند را افزایش خواهد داد.

کارشناسان دراین مورد نوشتند که، درپی این توافقنامه ، آمریکا می‌تواند آخرین تکنولوژی خود و هواپیماهای جاسوسی و بدون سرنشین خود را به هند منتقل کند.
خبرگزاری الجزیره در تحلیل خود دراین مورد نوشت : این یک توافق بسیار مهمی است که سود بسزایی برای بخش نیروی دریایی هند دارد، اما این قرار داد می تواند عوارضی برای ارتش هند به دلیل استفاده از سلاح های جنگی غیر آمریکایی نیز داشته باشد. مثلا، اسلحه های ساخت روسیه که درحال حاضر مورد استفاده نیروی هوایی ارتش هند است یا تجهیزات روسی به کار گرفته شده در بخش دریایی این ارتش یا سامانه دفاعی روسی S400.

می توان یکی از عناصر مهم این قرار داد را ، تبادل مخفیانه اطلاعات امنیتی اشاره کرد.

ناگفته نماند که باوجود افزایش روابط امنیتی هند و آمریکا، هند همچنان از خریداران بزرگ اسلحه از روسیه به شمار می آید و علاوه بر آن 70 درصد تسليحات نظامی هند را تسلیحات روسیه ای تشکیل می‌دهند.

هند تصمیم به خرید بسته موشکی جدید از روسیه به ارزش 600 میلیون دلار را دارد.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی هند، هند حدود 62 درصد از تسلیحات را در طی 5 سال گذشته، از روسیه خریداری کرده است.



روابط تجاری دوکشور هند و ایران درحال حاضر بحث برانگیز است که درپی آن مایک پومپیو در پایان سفر خود به دهلی نو خطاب به خبرگزاری ها گفت : درمورد خرید نفت ایران، برخی کشورها را به طور موقت مستثنی قرار خواهیم داد.




علاقه فراوانی در تجارت هند با آمریکا، در چند دهه اخیر ملاحظه می‌شود.
این درحالی است که حجم تجارت ما بین هند و آمریکا در سال 2016 از 100 میلیون دلار عبور کرده بود.

ارسال نظر

 
1