خبر فوری

 
مذاکرات اخیر طالبان و آمریکا تنها موجب تفاهم بر دو مورد شده است
کد خبر :800015103

21:55 1397/11/07


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, زلمی خلیل زاد, طالبان, ماموریت صلح,

رحیم الله یوسف زئی کارشناس امور افغانستان در بیانیه ای با اشاره به موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات دور جدید میان طالبان افغانستان و مقامات آمریکایی ابراز داشته است که در این دور تنها بر دو موضع میان دو طرف توافق انجام شده است، علاوه بر آن بر دیگر مسائل میان دو طرف همچنان اختلافاتی وجود دارد.


 

به گزارش راز نیوز ، رحیم الله یوسف زئی کارشناس امور افغانستان در بیانیه ای با اشاره به موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات دور جدید میان طالبان افغانستان و مقامات آمریکایی ابراز داشته است که در این دور تنها بر دو موضع میان دو طرف توافق انجام شده است، علاوه بر آن بر دیگر مسائل میان دو طرف همچنان اختلافاتی وجود دارد.
 


وی طی صحبت در برنامه زنده تلویزیونی شبکه جیو نیوز با اشاره به این دو مورد گفت : یک از این دو مورد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و دیگری این که طالبان متعهد شود که اجازه نخواهد داد تا از سرزمین افغانستان علیه کشور دیگری سوء استفاده شود، است. وی با اظهار این امر که میان دو طرف بر موضوع پایان جنگ تفاهم ایجاد نشده است گفت : طالبان می گوید تا زمانی که پروسه خروج نظامیان از افغانستان آغاز نشود، جنگ نیز پایان نخواهد یافت؛ به همین دلیل اطلاعیه مشترکی از این مذاکرات صادر نشده است. در رابطه با خروج نظامیان از افغانستان گفتوگو هم چنان ادامه دارد و این درحالی است که به گفته آمریکا خروج نظامیان طی 18 ماه آینده انجام خواهد شد، اما طالبان با پافشاری بر این موضوع خواستار هرچه سریعتر انجام شدن آن هستند.

وی افزود : طالبان از آغاز مذاکرات می گوید که با خروج نظامیان از خاک افغانستان حاضر به انجام مذاکرات با دولت این کشور خواهد بود. از طرفی دولت فعلی افغانستان نیز از برپایی دولت موقت انکار کرده است. رحیم الله یوسف زئی با اشاره به موضع پاکستان درخصوص پایان نقش این کشور در مذاکرات گفت : نه تنها هم اکنون نقش پاکستان در این زمینه پایان نیافته است، بلکه پس از این نیز از پاکستان خواهان دور کردن موانع بوجود آمده توسط طالبان خواهند شد. وی افزود که هرکس در این زمینه متعهد شود، اشتباه بزرگی انجام داده است.


زلمی خلیل زاد

لازم به ذکر است که زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در زمینه ماموریت صلح افغانستان با اظهار این امر که در مذاکرات پیشرفت انجام شده است گفت : در ادامه یک تداوم، دور دیگری از مذاکرات را به زودی آغاز خواهیم کرد.

وی با ضروری خواندن گفتوگو برای حل کردن مسائل مختلف بیان کرد که، تا پایان و حل شدن تمامی مسائل نمی توان به طور دقیق چیزی در این رابطه گفت. پایان جنگ به طور کامل و مذاکرات میان تمامی طرفین داخلی افغانستان ضروری است.

 

ارسال نظر

 
1