خبر فوری

 
محکومیت اقدامات سخت دولت پاکستان علیه روزنامه نگارن توسط جامعه مدنی و سازمان های روزنامه نگار
کد خبر :1499968963

16:40 1399/07/06


برچسب ها : FIA, آزادی بیان, آژانس تحقیقات فدرال, روزنامه نگار, سردمداران, سرکوب, فضای مجازی, منع آزادی بیان, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

با منتشر شدن پیامی در فضای مجازی مبنی بر آمادگی دولت فدرال پاکستان برای سرکوب کردن و پرونده سازی در آژانس تحقیقات فدرال FIA علیه 49 تن از افراد روزنامه نگار و فعال فضای مجازی ، جامعه مدنی و سازمان های روزنامه نگار پاکستان به شدت به خشم آمده و این اقدامات را محکوم کرده اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از دی دابلیو| با منتشر شدن پیامی در فضای مجازی مبنی بر آمادگی دولت فدرال پاکستان برای سرکوب کردن و پرونده سازی در آژانس تحقیقات فدرال FIA علیه 49 تن از افراد روزنامه نگار و فعال فضای مجازی ، جامعه مدنی و سازمان های روزنامه نگار پاکستان به شدت به خشم آمده و این اقدامات را محکوم کرده و در مورد آزار و اذیت یک فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کردند.

هرچند وزیر حقوق بشر پاکستان این اخبار را تکذیب کرده است، اما جامعه مدنی و روزنامه نگاران با ابراز نگرانی از این جریان، در وضعیت نابسامانی به سر می برند. ناصر زیدی دبیر کل اتحادیه روزنامه نگاران فدرال پاکستان در بیانیه ای ابراز داشت که دولت عمران خان در حال سوق دادن کشور به سمت فاشیسم است که این امر به ضرر کشور خواهد بود. وی افزود: ما از پرونده سازی علیه 49 تن نگران هستیم، این موارد بی اساس در قانون جرایم الکترونیکی پاکستان ثبت شده است. ما تقاضا داریم فورا این موارد لغو شوند در غیر این صورت، اعتراض هایی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: سازمان آنها از پارلمان، دیوان عالی کشور و سازمان های بین المللی حقوق بشر خواسته اند تا به طور فوری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. "ما در گذشته با این شگردهای سرکوبگرانه مبارزه کرده و از آزادی بیان دفاع کرده ایم و هنوز هم آماده این کار هستیم. ما نمی توانیم با قلدری و ارعاب مرعوب شویم، ما چنین شگردهایی را شدیدا محکوم می کنیم."

گفتنی است طی تلاش دی دابلیو برای برقراری ارتباط با رئیس آژانس تحقیقات فدرال راولپندی، وی گفت که از این پرونده سازی ها بی اطلاع است و پیشنهاد تماس با رئیس بخش جنایات سایبری پاکستان را داد. طی تماس با دفتر عامر فاروقی رئیس بخش جنایات سایبری، گفته شد که او در جلسه است، هرچند پیام نیز برای او ارسال شد، اما وی تاکنون پاسخی ارسال نکرده است. علیرغم تکذیب ها، سازمان های روزنامه نگاران و جامعه مدنی بر ثبت چنین مواردی قاطع هستند.  

ضیاء الدین سردبیر سابق روزنامه اکسپریس تریبون بر این باور است که چنین اقداماتی نشان دهنده سردرگمی محافل قدرتمند است. وی افزود: این محافل و گروه ها نتوانستند جلوی نواز شریف را بگیرند، درحالیکه از دادگاه همین افراد محکوم شده است و تا ابد صلاحیت داوطلب شدن در انتخابات را از دست داده است، اما چون وی اهل ایالت پنجاب است، متوقف کردن وی برای این حوزه ها آسان نیست، بنابراین با ایجاد رعب و وحشت از این طریق، می خواهند جلوی آنها را بگیرند. حقیقت این است که شگردهایشان موفق نخواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت که به روزنامه نگاران گفته می شود که این گزارش ها جعلی هستند، "اگر جعلی هستند پس چرا دولت تاکنون تکذیب نکرده است، اگر دولت مدعی است که این اخبار جعلی هستند، پس باید هرچه سریعتر آن را تکذیب کند."

کمیسیون حقوق بشر پاکستان HRCP

 طبق باور منتقدان، فضای جبر در پاکستان روبه افزایش است. بسیاری از ناظران رسانه های پاکستان، رسانه را متهم می کنند که از انتقاد از محافل قدرتمند خودداری می کند. کمیسیون حقوق بشر پاکستان مدعی است که افراد این کمیسیون نیز از سوی گروه های قدرتمند تهدید و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. اسد بت از اعضای کمیسیون با بیان اینکه کشور به سمت هرج و مرج کشانده می شود، گفت: گروه های قدرتمند می خواهند ما نه چیزی بشنویم، نه چیزی بگوییم و نه چیزی بیان کنیم، و اگر هم کسی چنین کند، مورد تهدید و آزار و اذیت قرار خواهد گرفت و گواهی خیانت به او اعطا می شود. این گروه ها پیش از این سیاستمداران و رسانه را کنترل کرده اند و هم اکنون فضای مجازی و جامعه مدنی باقی مانده است، که تحت کنترل آنها نیست، بنابراین از دادخواست ها و زورگویی ها برای کنترل آنها استفاده می شود. کشور در چنگ فاشیسم است.

موضع دولت فدرال

محمد اقبال خان عضو مجلس ملی از حزب تحریک انصاف در گفتگو با دی دابلیو با اظهار این موضوع که هرکس ارتش را بدنام کند با دادگاه روبرو خواهد شد، گفت: قانون ما می گوید که نمی توان ارتش و دادگاه را بدنام کرد. ارتش محافظ مرز های ما است و ضامن امنیت ملی کشور است. اگر کسی با بدنام کردن ارتش، کشور را تضعیف کند، علیه او واکنش اتخاذ خواهد شد، خواه این فرد فعال فضای مجازی باشد یا روزنامه نگار یا سیاستمدار، ما به هیچ وجه توهین به ارتش را تحمل نخواهیم کرد و هرکس این کار را انجام دهد با قانون روبرو خواهد شد.

ارسال نظر

 
1