خبر فوری

 
 
محمود قریشی : به هند هشدار می دهیم که با آتش بازی نکند
کد خبر :177819460

19:35 1397/12/11


برچسب ها : آمریکا, اروپا, انگلیس, بریتانیا, پاکستان, روسیه, هند,

محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت : تا زمانی که فشار انتخابات بر سر مقامات دهلی نو وجود دارد، خطر جنگ نیز وجود خواهد داشت.


 

به گزارش راز نیوز، محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت : تا زمانی که فشار انتخابات بر سر مقامات دهلی نو وجود دارد، خطر جنگ نیز وجود خواهد داشت. وی در رابطه با دعوت سازمان همکاری اسلامی از سشما سوراج وزیر امور خارجه هند برای شرکت در اجلاس این سازمان گفت : برای دعوت وی با ما مشورت نکرده بودند. همچنین دعوت وزیر امور خارجه هند به اجلاس را نمی توان به عنوان شکست دیپلماتیک پاکستان قرار داد.
محمود قریشی در پاسخ به اتهام سشما سوراج به پاکستان مبنی بر تروریسم، پاکستان را به دور از تروریسم خواند و افزود : این هند است که در کشمیر حقوق بشر را نقض کرده و افراط گرایی می کند. پاکستان تاکنون در مبارزه با تروریسم قربانیان زیادی را داده است.

وی طی اشاره به شرکت سشما سوراج وزیر امور خارجه هند در اجلاس سازمان همکاری اسلامی OIC گفت : وی را کشور میزبان " امارات " دعوت کرده بود. این درحالی است که دبیر کل سازمان نیز از دعوت سشما سوراج بی اطلاع بوده است.

قریشی در پاسخ به سوالی از موثر واقع شدن درگیری ها بر ماموریت صلح افغانستان و تفاهم آن خبر داد و افزود : قبل از این تمرکز ما بر مرزهای غربی بود، اما درحال حاضر تمرکز مان را بر مرزهای شرقی متمرکز کرده ایم. نریندر مودی نخست وزیر هند در سخنرانی امروز خود نیز موضع صلح را اتخاذ نکرد. انجام هرگونه اقدامی از سوی هند، حماقت بزرگی خواهد بود.

درپاسخ به سوالی در رابطه با تروریسم، محمود قریشی اذعان داشت که ما هیچ انجمن یا گروهی را که اسلحه به دست گیرد و اقدامات تروریستی انجام دهد را خیرخواه پاکستان نمی دانیم. ما نمی خواهیم گروه یا سازمانی برای دستیابی به اهداف خود، خاک کشور پاکستان را مورد سوءاستفاده قرار دهد.

گفتنی است وی در ادامه بیانات خود اظهار داشت که پاکستان اجازه به خطر انداختن امنیت و صلح منطقه را به عناصر غیر رسمی و غیر دولتی نخواهد داد، و پاکستان تصمیم به انجام عملیاتی علیه تروریست ها را دارد. در ارتباط با آزادی خلبان هندی وی اظهار داشت که برای آزادی او ما تحت فشار هیچ قدرتی نبودیم.
محمود قریشی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حمله جیش محمد به پلوامه هند گفت : در هر جامعه ای عناصر افراطی وجود دارند. آیا چنین عناصری در هند وجود ندارند؟ اتفاقی که در گجرات افتاد، چه کسی مسئول آن بود؟ به دستور چه کسی چنین اتفاقی رخ داده بود؟ ما نمی خواهیم به گذشته بازگردیم، درصورت بازگشت ما به گذشته پرونده های حملات به پارلمان، پتهان کوت و اوری مجددا باز خواهند شد که این خود داستان بزرگی است. درصورتی که به ما مدارک و اسنادی در زمینه حمله جیش محمد به هند ارائه شوند، حتما همکاری لازمه را خواهیم داشت.

شاه محمود قریشی طی کنفرانس مطبوعاتی در شهر لاهور با دادن هشدار به هند گفت : هند باید از اقداماتی که موجب ارتقاء تنش ها میان دو طرف می شوند پرهیز کند. درصورتی که هند اقدامی علیه پاکستان انجام دهد، ما نیز تحت قوانین بین المللی حق دفاع از خود را خواهیم داشت. حزب حاکم در هند ( بی جی پی ) به دلیل از دست دادن محبوبیت خود در میان ملت هند و برای پیروزی مجدد در انتخابات اخیر ، دست به چنین اقداماتی زده و پاکستان را متهم کرده است.

وی خطاب به پارلمان هند ابراز داشت : ما مدعی صلح و امنیت هستیم و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده ایم، از پارلمان هند نیز درخواست انجام اقدامات لازمه در زمینه صلح و امنیت را داریم.
هند روابط نزدیکی با آمریکا دارد و دوست سابق روسیه نیز است. بریتانیا، پارلمان اروپا و کنگره آمریکا برای ایفای نقش در امنیت منطقه، اقدامی درپیش گیرند. آزادی خلبان هندی قدمی به سوی امنیت بود. وزیر امور خارجه عربستان سعودی قبل از پاکستان به هند سفر خواهد کرد، عربستان سعودی کشور دوست ما است.

ارسال نظر

 
1