خبر فوری

 
محمد عبدالله گل :توافقنامه همکاری استراتژیک 25 ساله چین ایران، خواب را بر ایالات متحده آمریکا حرام کرده و نقطه آغاز زوال آن است
کد خبر :1802417139

17:56 1400/01/17


برچسب ها : ایران, پاکستان و ایران, تجارت, توافقنامه انتقال گاز, حمید گل, روابط اقتصادی, سرمایه گذاری,

محمد عبدالله گل فرزند ژنرال حمید گل رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان ISI در مقاله ای که در خبرگزاری دنیا منتشر شد توافق ایران چین را نقطع آغاز زوال آمریکا دانست و نوشت: توافقنامه همکاری استراتژیک 25 ساله چین ایران، خواب را بر ایالات متحده آمریکا حرام کرده و باعث بلند شدن شیون های هند که آرزوی کنترل منطقه را در سر می پروراند شده است. ...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| محمد عبدالله گل فرزند ژنرال حمید گل رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان ISI در مقاله ای که در خبرگزاری دنیا منتشر شد توافق ایران چین را نقطع آغاز زوال آمریکا دانست و نوشت: توافقنامه همکاری استراتژیک 25 ساله چین ایران، خواب را بر ایالات متحده آمریکا حرام کرده و باعث بلند شدن شیون های هند که آرزوی کنترل منطقه را در سر می پروراند شده است. در این زمینه، این توافقنامه به عنوان یک توافق استراتژیک عملی شناخته می شود. طبق جزئیات توافقنامه، چین 400 میلیارد دلار یا بیشتر سرمایه گذاری خواهد کرد و چین در عوض آن از ایران گاز خواهد خرید. شایان ذکر است چین چنین توافقنامه 200 میلیون دلاری برای خرید گاز را با کشور روسیه نیز انجام داده است که این امر باعث تقویت قابل توجه اقتصاد روسیه می شود. بنابراین موضع قاطع چین در قبال ایران برای هردو کشور از اهمیت سیاسی و اقتصادی برخوردار است. همکاری طولانی مدت و استراتژیکی طولانی مدت ایران با چین باعث کمک به ایران جهت فعالیت در سطح بین المللی می شود. قطعا این امر باعث کاهش سیاست فشار حداکثری ترامپ و تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز می شود، اما همکاری نظامی چین و ایران اقدام جدیدی نیست این روند از دهه 1980 میلادی زمان جنگ ایران-عراق آغاز شده است و در سال های اخیر افزایش یافته است. تردیدی نیست که چین بالن آمریکایی مورد استفاده علیه ایران را که از این طریق سعی داشت با به زانو درآوردن ایران و فشار حداکثری علیه آن تمامی برنامه های هسته ای ایران را متوقف سازد و ایران با تبعیت از خواهش های آمریکایی خود را در غل و زنجیر های جدید ملزم کند، منفجر کرده است.  در حقیقت توافق ایران با چین اثبات مقاومت ایران در برابر اهداف و تحریم های آمریکایی است زیرا زین پس دسیسه های آمریکا موفق نخواهند بود. آمریکا درحال حاضر دشمن مشترک ایران و چین است که برای دستیابی به اهداف سیاسی خود و تحمیل اراده هایش به دولت های ضعیف در سراسر جهان، به صورت گستاخانه دست به تروریسم اقتصادی زده است.

محمد عبدالله گل در ادامه مقاله خود نوشت: اهمیت توافق ایران و چین را از پرداختن غیرمعمولی رسانه های جهانی به این مولفه می توان فهمید و باوجود ویروس کرونای مرگبار این خبر به تیتر و زینت خبرگزاری ها درآمد. سرمایه گذاری میلیارد ها دلاری علاوه بر برطرف شدن نگرانی های اقتصادی ایران، باعث بهبودی اقتصاد این کشور و رشد اقتصاد منطقه ای می شود. رئیس جمهور چین تقریبا طی سفر شش سال قبل خود به ایران، در رابطه با پیشنهاد ایران در این زمینه اعلام رضایت کرده بود. هرچند سفر رئیس جمهور چین در سال 2016 میلادی به ایران به عنوان مبنا در نظر گرفته می شود اما نزدیکی دو کشور زمانی افزایش یافت که هردو باتحریم های سازمان ملل متحد روبرو شدند. مشارکت اقتصادی ایران-چین اثبات می کند که در این صده رشد چین و زوال آمریکا به یک حقیقت تبدیل گشته است. اکنون ایالات متحده آمریکا باید اذعان کند که سخنان خصمانه درباره چین و قاتل دانستن رئیس جمهور روسیه نه مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیچیده آن را حل خواهد کرد و نه با اجازه کامل دادن به هند می تواند در مقاصد سوء خود موفق شود. در سیستم های بروکس و سایر سازمان های جهانی و منطقه ای، رابطه ضد چین سیلی خواهد خورد. از طرفی نیز ما هستیم که بخاطر سیاست های خارجی ناقص پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به بن بست رسیده و به همین دلیل روابط دو کشور پاکستان و ایران نیز متشنج شده اند.

وی در ادامه ضمن ستودن موضع ایران در قبال دراز شدن دست دوستی بایدن، اظهار داشت که طبق رسانه های بین المللی چین درحال ساخت یک مسیر جایگزین از ایران به آسیای میانه است، درحالیکه هند جاده ای را از چابهار به هرات ساخته است. درصورتیکه طالبان در افغانستان به قدرت برگردند این مسیر کارآمد نخواهد بود و در مقابل آن پتانسیل موفقیت یک مسیر چین از بندر عباس تا جنوب چین بالا است. وی افزود: تقاضای اوضاع این است تا پاکستان برای نجات از غلامی آمریکا، به بخشی از این توافق (چین-ایران) درآید، درغیر این صورت پاکستان همچنان به همان روش سابق توسط ایالات متحده آمریکا تحقیر می شود که نمونه بارز آن عدم دعوت از پاکستان برای شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی است. نریندرا مودی نخست وزیر هند در پوشش کمک به ساخت بندر چابهار، در واقع زمینه را برای ورود به بلوچستان از چابهار جهت گسترش شبکه تروریستی در داخل پاکستان هموار کرد. کلبوشن یادیو جاسوس سازمان امنیتی "را" هند از همین چابهار سفر خود به پاکستان را آغاز و در داخل پاکستان به اقدامات تروریستی پرداخت. بدون شک ایران نیز در کنار چین یک قدرت درحال رشد نظامی است که با پشت پا زدن به فشار آمریکا، سیاست استقلال را اتخاذ کرد؛ که این امر یک درسی برای پاکستان است و روابط قوی ایران با چین و روسیه به نفع پاکستان خواهد بود.

ارسال نظر

 
1