خبر فوری

 
 
مبشر لقمان: عدم همکاری عربستان در مسئله کشمیر با پاکستان، علت اصلی تنش های فعلی است
کد خبر :1872710042

15:23 1399/05/23


برچسب ها : پاکستان و عربستان سعودی,

مبشر لقمان خبرنگار و مجری ارشد پاکستانی در گزارش اخیر خود با تحلیل تنش های میان پاکستان و عربستان سعودی بر سر مسئله کشمیر و عدم همکاری ریاض با اسلام آباد در این زمینه، نوشت: عدم همکاری عربستان در مسئله کشمیر با پاکستان، علت اصلی تنش های فعلی است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مبشر لقمان خبرنگار و مجری ارشد پاکستانی در گزارش اخیر خود با تحلیل تنش های میان پاکستان و عربستان سعودی بر سر مسئله کشمیر و عدم همکاری ریاض با اسلام آباد در این زمینه، نوشت: پس از سخنان تند و تیز شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در مورد عربستان سعودی، نگرانی در عربستان بوجود آمد که سفرای آن درحال حاضر در حال انجام دیدار های مختلف هستند. دو تنش نسبت به دیگر تنش های موجود بین کشور ها بسیار حائز اهمیت هستند که یکی از آنها تنش های میان ایران و عربستان سعودی است که این تنش ها خراب شدن وضعیت بسیاری از کشور ها را به همراه داشته است. اکنون این کشور ها هستند که باید تصمیم بگیرند که درکنار کدام کشور خواهند ایستاد و عضو کدام بلوک می شوند. عربستان سعودی در تنش با ایران به حدی فراتر رفته است که آماده تقویت دست های اسرائیل است و محمد بن سلمان در 13 فروردین 1397 برابر با 2 آوریل 2018 در مصاحبه با مجله آمریکایی برای نخستین بار به صورت شفاف ابراز داشت که اسرائیل حق بقا دارد و اسرائیل اقتصاد نسبتا بزرگی دارد و همچنین دو کشور عربستان سعودی و اسرائیل دارای منافع مشترک زیادی هستند. اگر صلح برقرار شود، کشور های عضو شورای خلیج و کشور هایی همانند مصر و اردن ارزش های بسیاری را با اسرائیل به اشتراک می گذارند.

مبشر لقمان افزود: این جمله و موضع بسیار مهمی بود و به وضوح به معنای آن بود که منافع اقتصادی برای عربستان در درجه نخست قرار دارند و مهم تر از هر چیز دیگه ای هستند نه امت مسلمان؛ یکی دیگر از دلایل یکی شدن عربستان سعودی و اسرائیل داشتن یک دوست و یک دشمن است، که دوست و سرپرست هر دو کشور آمریکا و دشمن آنها نیز ایران است. اکنون تمامی این موارد به صورت واضح و شفاف در سیاست عربستان سعودی نمایان هستند. محتوا هایی در حمایت از اسرائیل در رسانه های عربستان منتشر می شوند، حتی برنامه هایی با عنوان ام هارون نیز پخش می شوند. تنش اخیر عربستان با پاکستان و مخالفت با ایجاد گروه جدید که اگر عربستان طبق گفته پاکستان با برجسته کردن مسئله کشمیر به آن بپردازد، هند را از دست می دهد که در این صورت باید در مسئله فلسطین نیز با امت مسلمان همکاری کند، اما این موجب دور شدن او از آمریکا، اسرائیل و هند می شود. چون منافع ولیعهد عربستان اقتصادی هستند، نمی تواند از این سه کشور دوری گزیند. پاکستان از عربستان سعودی خواست تا در مسئله کشمیر با او همکاری کند و در غیر این صورت پاکستان در گروه جدیدی شامل می شود که عربستان نیز در نتیجه آن علاوه بر متوقف کردن صادرات نفت، کمک میلیارد دلاری را نیز متوقف ساخت. اما برخی قدرت ها نمی خواهند که این دوستی و برادری خراب شود، چون در این صورت ائتلاف نظامی عربستان به سرپرستی ژنرال بازنشسته راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان منحل خواهد شد و این کار برای عربستان سعودی دشوار است. به همین دلیل سفیر عربستان سعودی با ژنرال قمر جاوید باجوا فرماند ارتش پاکستان دیدار کرد. احتمال دارد که پاکستان پس از سفر فرمانده ارتش به ریاض، مقداری انعطاف بروز دهد، اما قطعا روابط میان دو کشور همچون سابق نخواهند بود.

خبرنگار ارشد افزود: هم اکنون عربستان سعودی در تلاش جدی است تا جایگاه شاه محمود قریشی در حزب تحریک انصاف PTI را خراب کند و هر نحو ممکن عربستان به موقعیت سابق خود بازگردد. از طرفی سفیر ایران نیز با وزیر راه آهن پاکستان دیدار و پیشنهاد ساخت خط ریلی کویته تا تفتان را داد که این نیز پروژه مهمی است. اگر پاکستان به آنجا وصل شد، زیر ساخت های این بلوک جدید نیز شروع به توسعه می کند و این موضوع تنها بر روی کاغذ محدود نخواهد ماند.

از طرفی موضوع جدیدی که کشف کرده ایم، ایران به همراه چین در حال سرمایه گذاری در یمن بوده و می خواهند پایگاه نظامی در این کشور تشکیل دهند که این موضوع نیز به زودی به پای معامله رسیده و مورد امضاء قرار خواهد گرفت. به زودی تغییر اساسی در منطقه ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر

 
1