خبر فوری

 
 
ماهیت روابط آینده آمریکا و پاکستان
کد خبر :1421756383

13:21 1400/10/10


برچسب ها : افغانستان, پاکستان و آمریکا, چین, روابط اقتصادی, روابط دوجانبه, صدای آمریکا, گزارش,

صدای آمریکا طی گزارشی با عنوان ماهیت روابط آینده آمریکا و پاکستان، نوشت: پس از استقلال کشور پاکستان تاکنون، اگر به تاریخ روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا نگاه کنیم در می یابیم که این روابط همواره با پستی ها و بلندی هایی روبرو بوده اند. و کارشناسان ناظر بر روابط بین المللی بر این باورند که در آینده نیز امکان تغییر این وضعیت دیده نمی شود.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| صدای آمریکا طی گزارشی با عنوان ماهیت روابط آینده آمریکا و پاکستان، نوشت: پس از استقلال کشور پاکستان تاکنون، اگر به تاریخ روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا نگاه کنیم در می یابیم که این روابط همواره با پستی ها و بلندی هایی روبرو بوده اند. و کارشناسان ناظر بر روابط بین المللی بر این باورند که در آینده نیز امکان تغییر این وضعیت دیده نمی شود.

سفیر ویلیام بی میلان محقق ارشد سیاست در مرکز بین المللی وودرو ویلسون در واشنگتن طی گفتگوی خود در این رابطه گفته است: وی معتقد است که مناسبات دوجانبه پاکستان و آمریکا در حال حاضر زیاد خوب نیستند زیرا به گفته او در آمریکا این حس نسبت به پاکستان وجود دارد که پاکستان در جنگ افغانستان زیاد کمک نکرده است و دوطرف در مسیر های متضاد فعالیت کرده اند. و این نیز یک حقیقت است که طالبان را پاکستان ایجاد کرد.

شایان ذکر است که به گفته مقامات ارشد ایالات متحده طی مصاحبه های گوناگون، آنها گفته اند که طالبان طی همکاری برخی کشورها از جمله پاکستان، عربستان سعودی و ایالات متحده به منظور مبارزه با شوری در افغانستان ایجاد شده بود.

ویلیام بی میلان در ادامه می گوید: پاکستان طالبان را ایجاد کرد و درحال حاضر این طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته است. وی بر این باور است که یک رابطه فعال (با وجود پستی ها و بلندی ها) میان دو کشور برقرار است که امکان دارد در آینده نیز به همین ترتیب ادامه داشته باشد و آنها موافقت خواهند کرد که هرکاری که به نفعشان است را انجام دهند. اما درحال حاضر بی اعتمادی میان دوطرف حکم فرما است و در آینده نزدیک نیز چنین وضعیتی به نظر نمی آید که باعث خاتمه این بی اعتمادی شود.

این پژوهشگر ارشد در پاسخ به این سوال که آیا دوستی عمیق پاکستان با چین مانع روابط خوب با آمریکا است، اظهار داشت: دوستی عمیق پاکستان با چین هرچند مانعی میان روابط پاکستان و آمریکا است، اما اینطور نیست که حضور چین در پاکستان یا بی اعتمادی بین دو کشور آمریکا و پاکستان منجر به شکافی میان دوطرف شود که آشکارا شروع به مخالفت یکدیگر کنند.

وی افزود: قطعا پاکستان و آمریکا تا حدودی به یکدیگر نیاز دارند، به طور ویژه آمریکا در زمینه خارج کردن افرادی که در افغانستان گیر افتاده اند به پاکستان نیاز دارد. زیرا درحال حاضر نیز بسیاری از چنین افرادی در افغانستان هستند که آمریکا می خواهد آنها را از آنجا خارج کند. از طرفی پاکستان نمی تواند تنها به دوستی خود با چین اکتفا کند، زیرا پاکستان برای استحکام اقتصادی اش به روابط با آمریکا و کشورهای غربی نیازمند است، بنابراین آنها فکر می کنند که این همان چیزی است که در آینده اتفاق می افتد.

پروفسور حسن عسکری از محققین برجسته پاکستانی است که به مسائل جهانی به صورت عمیق نگاه می کند. وی نیز در اظهارات خود در رابطه با آینده روابط پاکستان و آمریکا، می گوید: این یک روند در روابط پاکستان و آمریکا شده است که آنها در بسیاری از مسائل از یکدیگر گلایه دارند، اما آنها همچنین با یکدیگر همکاری نیز می کنند و دوطرف نیز گزینه جایگزین دیگری ندارند تا یکدیگر را رها کنند. وی افزود: اگر آمریکا به طور کامل از پاکستان دست بکشد، نمی تواند از منافع خود در منطقه محافظت کند و به همین ترتیب پاکستان نیز هرچقدر هم که به چین نزدیک باشد، نمی تواند از منافع بین المللی خود به تنهایی از طریق چین محافظت کند و ایالات متحده را ترک کند یا به طور کلی دور بزند. بر این اساس فکر می کنند که در روزهای آینده هردو از یکدیگر شکایت خواهند داشت چون منافعشان یکی نیست اما باوجود گلایه ها، نوعی رابطه فعال نیز بین این دو همیشه باقی خواهد ماند.

این محقق برجسته پاکستانی در پاسخ به سوالی گفت: بحث سر منافع است، پاکستان گلایه دارد که آمریکا متمایل به سمت هند است، و دلیل این تمایل آمریکا این است که هند حامی سیاست آمریکا علیه چین و در آسیای جنوب شرقی و آسیا و اقیانوسیه است. از سوی دیگر پاکستان خواهان برقراری روابط نزدیک با چین است و چین در حل بسیاری از مشکلات به پاکستان کمک نیز می کند، کمکی که غرب نمی کند. اما همچنان امکان ندارد پاکستان پیوندهای خود با همه را رها کرده و صرفا به چین بپیوندد، زیرا پاکستان همچنین به فناوری پیشرفته نیز نیاز دارد که فقط از آمریکا یا غرب به دست می آید و برای متعادل سازی امور خود با نهادهای بین المللی مالی به همکاری آمریکا و غرب نیاز دارد.

پروفسور اظهار داشت: پاکستان در سطح اجتماعی و غیر رسمی روابط قوی با آمریکا و سایر کشورهای غربی دارد درحالیکه روابط پاکستان با چین تنها در سطح رسمی قوی هستند، اما در سطح مردمی این روابط به دلیل تفاوت زیاد ماهیت دوجامعه، ضعیف است.

پروفسور حسن عسکری در پاسخ به این سوال مطرح شده که "به گفته کارشناسان شاهد ظهور وضعیت یک جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین هستیم، در صورت بروز این جنگ سرد پاکستان چگونه می تواند روابط خود را متعادل نگه دارد"، ابراز داشت: حتی اگر اینطور هم شود، این جنگ سرد میان آمریکا و چین در سطح جنگ سرد آمریکا و شوروی نخواهد بود، زیرا هرچند که بین چین و آمریکا رقابت وجود دارد و آنها سعی در تحقیر یکدیگر دارند، اما درعین حال میان این دو کشور روابط اقتصادی نیز وجود دارد. به همین دلیل، این جنگ سرد همچون آمریکا و شوروی نخواهد بود و پاکستان این فرصت را دارد که راوابط خود با هردو کشور را حفظ کند، اما این کار برای پاکستان سخت است و پستی ها و بلندی هایی خواهد داشت.

وی در ادامه اظهاراتش در خصوص ماهیت روابط در  آینده نزدیک خاطر نشان ساخت که مشکل فوری و اولویت پاکستان اقتصاد است و به همین جهت پاکستان به نهاد های بین المللی مالی وابسته است و برای این امر پاکستان باید با آمریکا و سایر کشورهای غربی ارتباط داشته باشد. درحالیکه اگر آمریکا به دنبال اجرای سیاست خود در افغانستان است، پس نمی تواند روابط خود را با پاکستان قطع کند.

ارسال نظر

 
1