خبر فوری

 
 
قریشی:پاکستان و هند دو قدرت هسته ای هستند،جنگ این دو کشور به منزله خودکشی خواهد بود
کد خبر :442021391

14:34 1397/09/07


برچسب ها : پاکستان, شاه محمود قریشی, هند, کرتارپور,

شاه محمود قریشی با اشاره به توان هسته ای دو کشور پاکستان و هند گفت:درگیری میان دو کشور به منزله خودکشی خواهد بود.


 

اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو،شاه محمود قریشی با اشاره به توان هسته ای دو کشور پاکستان و هند گفت:درگیری میان دو کشور به منزله خودکشی خواهد بود.

وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با یک روزنامه بریتانیایی اظهار داشت:کریدور مرزی کرتارپور زمینه ای برای آغاز مذاکرات میان هند و پاکستان است و بر این اساس دو کشور فرصت هایی برای دیدار و مذاکره پیدا خواهند کرد و فاصله و کدورت میان دو کشور کاهش خواهد یافت.

وی گفت:پاکستان تحت هیچ فشار سیاسی اقدام به بازگشایی مرز کرتارپور ننموده است و نخست وزیر پاکستان از ابتدا خواهان صلح و امنیت در منطقه بود.

وی افزود:عمران خان نخست وزیر پاکستان معتقد است که ما از مشکلات تاریخی برخورداریم و باید چاره ای برای حل آن بیندیشیم،جنگ راه حل برون رفت از مشکلات نیست و جنگ میان دو قدرت هسته ای امکان پذیر نیست،فلذا چاره چیست؟

شاه محمود قریشی گفت:کریدور مرزی کرتارپور،تلاش بسیار مهمی برای کاهش فاصله ها میان دو کشور است،مردم هند تنها از طریق مرز واگه قادر به ورود به پاکستان بودند که 400 کیلومتر تا کرتارپور مسافت داشت و اکنون این مسیر به 4 کیلومتر کاهش یافته است.

وی افزود:زمانی که مسیرهای دسترسی کمتر باشند و رفت و آمد افزایش یابد،روابط دو کشور رو به بهبودی خواهد گرائید،پیروان مذهب سیک در پاکستان،هندوستان و جنوب آسیا در پوست خود نمیگنجند.

وی گفت:شهروندان پاکستانی و هندی در یک محله از لندن و در کنار هم زندگی میکنند و آیا آنان در مراسمات عروسی یکدیگر شرکت نمیکنند؟و آیا با یکدیگر نشست و برخاست ندارند و در شادی یکدیگر شریک نمیشوند؟و آیا شهروندان پاکستانی و هندی در یک اداره ای در لندن با یکدیگر همکار نیستند؟

وزیر خارجه پاکستان در ادامه گفت:افزایش روابط میان ملت های دو کشور باعث تغییر تفکرات و تعصبات بی جا میشود،این منطقه از فقر مملو شده است و فدای جهالت گردیده است.

وی گفت:ثبات نظام اقتصادی پاکستان،حل مسائل دولتی و خاتمه بخشیدن به فساد اداری نخستین اولولیت دولت پاکستان است،ما از مقامات کابل و دهلی نو میخواهیم بیایند و با ما به مذاکره بنشینند.

وی با اشاره به حضور دو وزیر دولت دهلی نو به عنوان نماینده هند در مراسم افتتاح مرز کرتارپور گفت:این اقدام هند را به فال نیک میگیریم و نمیخواهیم آن را قربانی سیاست نماییم،این منطقه از فرصت های زیادی برخوردار است که ما از آن استفاده نکرده ایم.

وی در خصوص رفت و آمد پیروان مذهب سیک از سوی مرز هند به سمت کرتارپور گفت:به منظور حفظ موارد ایمنی و تامین امنیت مسافران،دو طرف مسیر کرتارپور حصار کشی خواهد شد،ما میخواهیم مردم با امنیت وارد کشور شوند و به سلامت بازگردند،چنانچه تعداد مسافران افزایش یابد،در مناطق اطراف کرتارپور بازار و رستوران راه اندازی خواهد شد.

قریشی در پایان گفت:مسافران هندی نیاز به هیچگونه پاسپورت و وزیرا نخواهند داشت و میتوانند پس از ثبت نام در لیست ورودی و پرداخت هزینه مربوطه مجوز ورود را دریافت نمایند.

ارسال نظر

 
1