خبر فوری

 
 
قریشی : بیایید به وضعیت جدید افغانستان از منظری جدید نگاه کنیم و با رویکردی واقع بینانه پیش رویم
کد خبر :1822510711

17:04 1400/06/17


برچسب ها : ازبکستان, افغانستان, ایران, بیانیه, تاجیکستان, ترکمنستان, جلسه, چین, شاه محمود قریشی,

نشست مجازی وزرای خارجه همسایگان افغانستان به ریاست پاکستان برگزار شد. وزرای خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در این نشست شرکت کردند.


قریشی : بیایید به وضعیت جدید افغانستان از منظری جدید نگاه کنیم و با رویکردی واقع بینانه پیش رویم

 

اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | نشست مجازی وزرای خارجه همسایگان افغانستان به ریاست پاکستان برگزار شد. وزرای خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در این نشست شرکت کردند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت : بیایید به وضعیت جدید افغانستان از منظری جدید نگاه کنیم و با رویکردی واقع بینانه پیش رویم. ما باید با مردم افغانستان همبستگی کامل داشته باشیم و از آنها حمایت کنیم ثبات افغانستان به نفع مستقیم کشورهای همسایه است. حوادث چند هفته گذشته منطقه ما را مورد توجه جهانی قرار داده است. صرف نظر از این حوادث پیش بینی نشده و ناگهانی توجه به این نکته ضروری است که خونریزی که ده ها سال است در جریان است دیگر تکرار نشده است. به نظر می رسد خطر درگیری طولانی مدت و جنگ داخلی برطرف شده است. اما با این وجود وضعیت پیچیده و ناپایدار است. همه ما درگیر کشمکش با واقعیت تغییر یافته در افغانستان هستیم.

وی افزود : طالبان دولت موقت را اعلام کردند. ما شاهد این پیشرفت بوده ایم. امیدواریم اوضاع سیاسی به زودی تثبیت شود و اوضاع بهتر شود. تمرکز تلاشهای ما باید بر رفاه و بهبود مردم افغانستان باشد که به شدت تحت تاثیر بیش از 40 سال درگیری و بی ثباتی قرار گرفته اند. ما در مورد روابط نزدیک و همکاری با توجه به پیامدهای روشن برای هر شش کشور همسایه از آنچه در افغانستان اتفاق افتاد توافق کردیم. رایزنی های ما تا کنون موارد زیر را برجسته کرده است که در شرایط متغیر باید مورد توجه قرار گیرد وضعیت امنیتی در مرزها، حفاظت از خاک افغانستان در برابر استفاده سازمان های تروریستی و ورود موج جدید پناهندگان. جلوگیری از مواد مخدر و جنایات چند ملیتی، جلوگیری از گسترش عناصر افراطی، مشکلات و مشکلات مربوط به همه گیری کرونا و موانع اتصال منطقه.

وی اظهار داشت : ما همچنین موافقیم که صلح در افغانستان دارای مزایای عظیمی است، از جمله مرزهای امن، از بین بردن تهدید تروریسم از خاک افغانستان، چشم انداز بازگشت مهاجرین افغانستانی، ثبات اقتصادی و بهبود سطح زندگی مردم.

شاه محمود گفت : جامعه بین المللی به ویژه در این مقطع حساس باید در ارتباط باشد. تجدید حضور دیپلماتیک و جهانی به مردم افغانستان جان تازه ای می بخشد. کمک های فوری بشردوستانه به نقش رهبری سازمان ملل متحد و آژانس های مختلف آن باعث افزایش بیشتر فرایند اعتمادسازی می شود. دسترسی افغانستان به منابع مالی برای نجات کشور از سقوط کامل و احیای فعالیت های اقتصادی کلیدی خواهد بود.

ارسال نظر

 
1