خبر فوری

 
 
قتل ارمان لونی: محسن داور و علی وزیر داور با وجود ممنوعیت وارد بلوچستان شدند.
کد خبر :661830319

16:51 1397/11/15


برچسب ها : ارمان لونی, بلوچستان, پاکستان, جنبش آزادی خواه بلوچستان, جنبش تحفظ پشتون, جنبش حفاظت پشتون, خیبر پختون خوا, محسن داور و علی وزیر داور,

دولت بلوچستان از ورود محسن داور و علی وزیر داور به بلوچستان برای 90 روز حکم ممنوع الورد به خاک بلوچستان را صادر کرد.


به گزارش راز نیوز، محسن داور و علی وزیر داور نمایندگان مجلس پاکستان برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم ارمان لونی رهبر جنبش حفاظت پشتون با وجود ممنوعیت وارد بلوچستان شدند که دو تن پس از ورود به بلوچستان با حضور نیروهای امنیتی در منطقه مابین ژوب و قلعه سیف الله مواجه شدند . نیروها نابردگان را از ورود به بلوچستان بازداشته و در منطقه نامبرده متوقف کردند.

دولت بلوچستان برای جلوگیری از مشکلات ورود محسن داور و علی وزیر داور نمایندگان مجلس از ورود به بلوچستان حکم ممنوع الورد را برای 90 روز صادر کرده بود که بااین وجود این نمایندگان موفق به ورود در خاک بلوچستان شدند.

دولت بلوچستان در منطقه ژوب برای 15 روز از هر نوع مواد آتش زا و نمایش اسلحه، تظاهرات و راهپیمایی و اجتماع بیش از 4 نفر را در شهر ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت ها پس از قتل  ابراهیم ارمان لونی در منطقه ژوب از طرف دولت بلوچستان اعمال شد.

 

طبق اطلاعات به دست آمده تمام راه های منتهی به شهر ژوب توسط نیروهای امنیتی مسدود شده نیروهای امنیتی نیز از ورود افرادی که عضو جنبش حفاظت پشتون هستند و قصد شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم ارمان لونی در شهر ژوب را دارند توسط جلوگیری می کنند. برای شرکت این افراد در مراسم تشیع جنازه ، رهبران جنبش حفاظت پشتون با دولت بلوچستان در حال مذاکرات هستند.

بزرگراه کویته به شهر ژوب بیش از 2 ساعت مسدود می باشد . ایست بازرسی های حاضر در جاده اجازه ورود به هیچ کس را به این شهر نمی دهند. گفتنی است کاروان رهبران این حزب  که ممنوع الورود به شهر ژوب هستند ، مشتمل بر 9 خودرو بوده .

زاهد عسکر یکی از رهبران جنبش حفاظت پشتون اظهار داشت پس از ورود به خاک بلوچستان نیروهای امنیتی این کاروان را در منطقه ژوب متوقف کرده و با آنها بد رفتاری  کردند.

وی اظهار داشت پس از ورود به خاک بلوچستان زمانی که به اولین بازرسی رسیدیم ، چند تن از افراد مسلح با ماسک و چند نفر بدون ماسک روی جاده ایستاده بودند ، که با اسلحه تهدید کرده و با بد رفتاری تمام شیشه یکی از خودروها را نیز شکستند. وی اظهار داشت که پس از آن نیروها اجازه عبور از نخستین ایست بازرسی را دادند .

ورانگه لونی خواهر ارمان لونی از مردم خواست احساسات خود را حفظ کنند و دست به کار غیر قانونی نزنند. وی در پیام خود که توسط کلیپ منتشر شده است اظهار داشت که قتل برادر وی اولین قتل در بلوچستان نیست برادران او از 70 سال پیش در حال کشته شدن هستند. وی از افراد این حزب خواست احسسات خود را حفظ کرده و به گفته رهبران دیگر این حزب عمل کرده و جنگ خود را در چهار چوب قانون نظام جمهوری ادامه بدهند.

قتل ارمان لونی توسط حزب ملی پختون خوا ، جنبش ملی بلوچستان و احزاب دیگر محکوم شده است. حزب ملی پختون خوا طی بیانیه ای از تظاهرات خود در روز دوشنبه (امروز) خبر داده است .

جلیل افغان رهبر جنش حفاظت پشتون در شهر لورالائی اظهار داشت: ابراهیم ارمان لونی به علت خشونت پلیس جان خود را از دست داد. به گفته وی جنبش حفاظت پشتون علیه خشونت های نیروهای پلیس در منطقه لورالائی تظاهراتی به مدت 4 روز انجام دادند .

ابراهیم ارمان لونی پس از اتمام تظاهرات به همراه دوستان پس از اتمام تظاهرات 4 روزه به پارک رفتند که نیروهای پلیس به آنجا آمدند . وی به نیروهای پلیس گفت: اسامی کسانی که می خواهید دستگیر کنید را بدهید خودم شخصاً به شما تحویل خواهم داد اما با این وجود نیز نیروهای پلیس وی را مورد خشونت قرار دادند.

به علت رفتار خشونت آمیز پلیس ضربه ای بر سر ابراهیم ارمان لونی اصابت کرد که موجب جان باختن وی شد. پلیس اظهار داشت : قبل از آمدن گزارش پزشک قانونی نمی توان حرفی زد.

درین اثنا درمنطقه شهر کویته 6 عضو جنبش تحفظ پشتون در حال تظاهرات دستگیر و برای مدت یک هفته زندانی شدند. جرم این افراد ایجاد شورش علیه دولت است.

محسن داور رهبر جنبش حفاظت پشتون در شبکه اجتماعی در تویت خود نوشت: این بدترین نوع تروریسم است و از تمام افراد حزب خواستار شد خونسردی خود را حفظ کنند و از انجام حرکت های غیرقانوی بپرهیزند و دولت باید تاوان این قتل را بپردازد.

در شهر کابل افغانستان بر خلاف این قتل وحشیانه نیروهای امنیتی پاکستان مردم دست به تظاهرات زده و بر خلاف دولت پاکستان شعار دادند.

سخنگوی سازمان دانشجویان بلوچ قتل مردم بی گناه توسط نیروهای امنیتی پاکستان را محکوم کرده و اظهار داشت: قومهای بلوچ، سندهی، پشتون، مهاجر، گلگتی در پاکستان مورد شکار نیروهای امنیتی هستند. دولت پاکستان نه تنها برای خاموش کردن صدای پشتون ها از قدرت خود استفاده کرد بلکه در 70 سال گذشته درحال نسل کشی پشتون ها نیز هستند. دولت پاکستان برای از بین بردن تاریخ و فرهنگ پشتون ها از تروریست های منطقه پشتون حمایت می کند و سرزمین پشتون ها را به قتل گاهی تبدیل کرده اند.

امروزه نوجوانان پشتون و دانشجویان پشتون باشعور هستند و برای آزادی خود و علیه ظلم های دولتی در چهار چوب قانون خواستار حق خود هستند که نیروهای امنیتی به راهپیمایی ها و تظاهرات مسالمت آمیز این افراد حمله ور می شوند. تاریخ شاهد این بوده است که نیروهای امپریالیستی در برابر مبارزات ملی همیشه با شکست مواجه شده اند.

این حوادث نشان دهنده دولت خون خوار و ظالم پاکستان است. دولت پاکستان قاتل بلوچ ها، پشتون ها و اقوام دیگر است. همه قومیت های مظلوم باید با کمک بلوچ ها از شر این دولت کثیف خلاص شوند.

وی در آخر از سازمان ملل متحد خواستار شد کسانی که در این ظلم ها دست دارد آنها را به مجازات برسانند و به صدای افراد مظلوم و ستم دیده پاکستان برای خواستار عدالت اقدامات انجام دهند.

در بیشتر شهرهای بلوچستان پاکستان به علت این حادثه امروز(دوشنبه) مردم دست به اعتصاب زده و تمام اماکن تجاری و ادارات تعطیل می باشد.

ارسال نظر

 
1