خبر فوری

 
 
قاچاق اعضای افراد ربوده شده به دست ارتش پاکستان
کد خبر :260393803

17:01 1398/12/22


برچسب ها : ارتش پاکستان, افراد ربوده شده بلوچ, بلوچ,

باتوجه به ربوده شدن افراد از سراسر پاکستان من جمله ایالت بلوچستان، خبرگزاری news-communique در گزارشی از فروش اعضای افراد ربوده شده توسط ارتش پاکستان به چین خبر داد و افزود: ارتش پاکستان برخلاف حقوق بشر و با ربودن افراد بلوچ، اجساد این افراد را پس از خارج کردن اعضای شان، در گورهای جمعی دفن و یا در مناطق دور افتاده رها می کند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| باتوجه به ربوده شدن افراد از سراسر پاکستان من جمله ایالت بلوچستان، خبرگزاری news-communique در گزارشی از فروش اعضای افراد ربوده شده توسط ارتش پاکستان به چین خبر داد و افزود: ارتش پاکستان برخلاف حقوق بشر و با ربودن افراد بلوچ، اجساد این افراد را پس از خارج کردن اعضای شان، در گورهای جمعی دفن و یا در مناطق دور افتاده رها می کند.

نیروهای نظامی ارتش پاکستان درصورت تحویل اجساد افراد ربوده شده برای عدم پخش شدن خبر فروش اعضای این افراد توسط اعضای خانواده و فعالان حقوق بشری، خانواده افراد را مجبور به دفن کردن افراد در حضور نیروهای امنیتی کرده و تهدید می کنند که در صورت منتشر شدن این خبر و یا تصویری از قسمت بخیه خورده جسد، فرد منتشر کننده خبر باید منتظر حادثه ناگوار باشد.

نیروهای امنیتی پاکستان، گهرام بلوچ فرزند باشام بلوچ را به همراه 2 برادرش در تاریخ 3 اسفند 1397 از منطقه هیروناک استان کیچ ایالت بلوچستان ربودند. 2 روز بعد 2 برادر بدون گهرام بلوچ آزاد شدند. گهرام بلوچ یک کارگر ساده از خانواده ای فقیر بود. چندی بعد جسد در پارچه سفید پیچیده شده او توسط خودروی ارتش پاکستان به منزل وی آورده و در حضور سربازان ارتش پاکستان دفن شد. سربازان ارتش پاکستان به هیچ کس حتی اجازه رویت بدن جسد را نیز ندادند. پس از منتشر شدن این خبر، به گفته منابع محلی اعضای خانواده به دلیل ترس از نظامیان، از بازنشر و یا تایید هرگونه خبری در این رابطه امتناع ورزیدند.

از طرفی یکی از نزدیکان گهرام بلوچ مدعی مشاهده بدن زخمی و بخیه خورده او با کنار رفتن کفن هنگام تدفین شد و ابراز داشت که اعضای اصلی جسم وی را از بدنش خارج کرده بودند.

چند روز پس از این حادثه نیروهای ارتش پاکستان مبلغ پنچ هزار روپیه به همراه کیسه مواد غذایی را به اعضای خانواده گهرام بلوچ ارائه کرده و خانواده را در صورت برجسته کردن این حادثه تهدید به نتایج بدتری کردند که این امر موجب ایجاد رعب و وحشت در میان اهالی منطقه شد. باتوجه به اقدامات غیر انسانی ارتش پاکستان، شاهد سکوت سازمان‌های رسانه‌ای و حقوق بشری در این زمینه هستیم که این امر موجب جریان داشتن روند غیر حقوق بشری ارتش پاکستان و تداوم آن در بلوچستان شده است.

 

 

گفتنی است این نخستین حادثه این چنین در بلوچستان نیست، بلکه روند ربودن افراد و کشف اجساد زخمی این افراد از سال 2008 میلادی توسط ارتش پاکستان در بلوچستان آغاز شده و با گذر زمان وضعیت بلوچستان وخیم تر می شود. همچنین در کنار کشف اجساد قطعه قطعه شده افراد ربوده شده، نیروهای امنیتی چندین اجساد را پس از بیرون آوردن اعضای اصلی بدن آنها در زندان های خود، آنها را از بین می برند.

نیروهای امنیتی پاکستان طی عملیاتی در تاریخ 6 اسفند 1391، عبد الرحمان یکی از فعالان حزب جنبش ملی بلوچ و زاهد پازیر را از منطقه پنجگور ایالت بلوچستان ربودند، که پس از آن اجساد بخیه خورده این دو فرد در تاریخ 20 اسفند 1391، از منطقه ملیر شهر کراچی ایالت سند کشف شدند.

نیروهای امنیتی در دیگر عملیات های ربایشی در بلوچستان در تاریخ 29 بهمن 1390 و 3 آبان 1391 نیز نعمت الله ساکن منطقه گومازی ایالت بلوچستان و اختر بلوچ فرزند غلام حیدر ساکن مزان بند دشت را ربودند که اجساد بخیه خورده این دو تن نیز در 30 بهمن 1391 از منطقه سرجانی تاون کراچی کشف شدند. علاوه بر موارد ذکر شده، تعداد زیادی از موارد مشابه نیز وجود دارند که اجساد زخمی و بخیه خورده افراد ربوده شده از مناطق مختلف کشف شده اند که اعضای این افراد را نیز از جسمشان خارج کرده اند.

 

دل مراد بلوچ وزیر مرکزی رسانه حزب بی ان ام، با غیر انسانی عنوان کردن چنین اقداماتی و ادامه این روند از سال های گذشته تاکنون به دست نیروهای امنیتی پاکستان در بلوچستان، گفت: اوضاع طی دو دهه گذشته وخیم شده است. هزاران نفر هدف خشونت شدید جسمی و قتل و سپس رها کردن اجساد در مناطق دور افتاده قرار گرفته اند که اکثریت این اجساد برای فعالان سیاسی موافق جنبش آزادی بلوچستان است. این افراد بوسیله فشار شدید جسمی و روانی شهید شده اند.

وی افزود: نخستین مورد خارج کردن اعضا در سال 2013 و همزمان با دستگیری عبد الرحمن و زاهد بلوچ از اعضای ارشد جنبش ظاهر شد که هدف سیاست "ربایش و فروش اعضا" ارتش پاکستان قرار گرفتند، اما پس از آن شاهد هزاران حوادث مشابه در بلوچستان بوده ایم. از جامعه بین المللی خواستار بررسی و جلوگیری از انجام چنین اقداماتی در بلوچستان به دست ارتش پاکستان هستیم، در غیر این صورت این روند غیر انسانی افزایش خواهد یافت.

 

سمیرا بلوچ یکی از فعالان حقوق بشر بلوچ، در این رابطه گفت: سازمان اطلاعاتی پاکستان "آی اس آی" با ربایش جوانان بلوچ، آنها را زندانی می کند؛ سازمان های اطلاعاتی پاکستان بدون اقدام قانونی و پرونده سازی در رابطه با افراد بلوچ، آنها را پس از ربایش، هدف بدترین شکنجه های جسمی قرار داده و پس از قتل، اجساد این افراد را در نقاط دور افتاده رها می کنند. ارتش پاکستان در نسل کشی بلوچ نقش دارد و سازمان ملل متحد و دیگر آژانس های حقوق بشری نیز در این مورد تنها سکوت اختیار کرده و تماشاگر هستند.

 

سینج اچ سیرنگ رئیس مطالعات گلگت بلتستان در واشنگتن در اوت 2015 ضمن بیان حادثه ای در صفحه تویتری خود گفت: به گفته منابع محلی، تجارت اعضای انسان به دست ارتش پاکستان در بلوچستان اشغالی فعالیت رمز آلود و مخفی نیست. اعضایی که از جسم افراد ربوده شده خارج می شوند، به کجا فرستاده می شوند؟ فرد خبر دهنده در این رابطه ابراز داشت که بخش (سی ام اچ) بیمارستان های ارتش ، درخواست پیوند عضو خانواده و اعضای ارتش را از طریق همین اعضای افراد ربوده شده تامین می کند. پس از ورود چین به پاکستان، این اعضا برای وارد کردن ارز خارجی به چین فروخته می شوند. علاوه بر آن پاکستان مرکز تحول و پیوند اعضای بدن است و همه ساله افراد کشورهای مختلف طی سفر به پاکستان، عمل پیوند عضو انجام می دهند.  

از طرفی باتوجه به غیر قانونی بودن پیوند عضو در پاکستان این جریان همچنان با سرعت ادامه دارد. پاکستان از ترس فشار های خارجی این جریان را در سال 2010 ممنوع اعلام کرد و در بیانیه ای افراد فروشنده و خریدار عضو و تمامی تیم پیوند دهنده این عضو را محکوم به 10 سال حبس یا 1 میلیون روپیه کرده است. براساس این قانون تنها اهدای عضو به افراد مریض و پاکستانی امکان پذیر خواهد بود، اما این درحالی است که مردم از کشورهای انگلیس، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی به منظور انجام عمل و پیوند اعضا در بیمارستان های خصوصی یا مراکز عمل زیر زمینی به شهر های لاهور، کراچی و غیره سفر می کنند. به افراد خارجی یک کلیه به قیمت 4 تا 10 میلیون فروخته می شود.

 

 

نائله قادری بلوچ فعال اجتماعی، در بیانیه ای با تشبیه جنایات علیه بلوچ با مظالم نازی و یهود، گفت: "باتوجه به سرعت بالای ربوده شدن مرد های بلوچ، درصورت ادامه این جریان، حتی یک مرد بلوچ نیز باقی نخواهد مند. ارتش های پاکستان و چین در خرید و فروش اعضای جوانان ما نقش دارند. ربوده شدن روزانه 10 تا 50 فرد بلوچ، یک روند طراحی شده برای کاهش جمعیت بلوچ است."

وی در ادامه افزود:" با مردم بنگال نیز رفتاری مشابه صورت گرفت اما جمعیت آنها زیاد بود، در حالی که جمعیت ما بسیار کم است. آنها نه تنها در پی منابع طبیعی بلوچستان چون طلا، گاز بلکه خواستار اعضای بلوچ چون کلیه و قلب نیز هستند. آنها زنان و کودکان ما را نیز برای قتل و فروش اعضای آنها می ربایند. سازمان ملل متحد چرا صدای این مظلومان را گوش نمی دهد؟"

منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون نیز در یکی از سخنرانی های خود ابراز داشت که هزاران پشتون به دست نیروهای امنیتی و ژنرال های ارتش پاکستان، فروخته شده اند. وی به نقل از یکی از قاضیان پرونده های "افراد ربوده شده" اظهار داشت که ارتش پس از ربایش، اعضای این افراد را می فروشد.

 

براساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا در 21 دسامبر 2017 معادل (30 آذر 1396)، دونالد ترامپ از تحریم جدید علیه افرادی که در تجارت انسانی نقش دارند لایحه ای را امضاء کرد که هدف از آن انجام اقدامات قانونی علیه افرادی است که در جرایم انسانی نقش دارند.

براساس این قانون و گزارش پلیس پاکستان، مختار حامد شاه یکی از جراحان ماهر پیوند کلیه پاکستانی و یک جنایتکاری است که در ربایش افراد و خرید و فروش اعضای انسانی و دیگر جنایات انسانی نقش دارد. وی باتوجه به رئیس بودن یک بخش کلیه در شهر راولپندی پاکستان، در جنایاتی چون ربایش و فروش اعضای کارگران نقش دارد. مختار حامد شاه طی عملیات نیروهای پلیس در اوت 2016 به دلیل نقش داشتن در پرونده جنایی دستگیر شد و براساس افشاگری صورت گرفته پس از دستگیری وی، او در گروگان گیری 24 فرد پنجابی دست داشته است. به گفته پلیس، حامد شاه تحت برنامه ای از قبل برنامه ریزی شده افراد قشر فقیر پنجاب را به بهانه شغل گروگان گرفته است و پس از آن راز فروش به قیمت های گزاف کلیه 24 گروگان نیز توسط دکتر های موجود در این بخش کلیه افشا شد. یکی از متهمان ابراز داشت که 400 فرد در این ساختمان به منظور فروش اعضای شان نگهداری شده اند.

مدافعان حقوق بشر پس از ظاهر شدن این رویداد، در حال طرح این سوال هستند که آیا دولت ترامپ اقدامی علیه این نقض کننده حقوق بشر پاکستانی نظامی انجام خواهند که ژنرال ها و مافوق های آنها با ربایش اجباری هزاران مرد بلوچ، دست به فروش اعضای این افراد ربوده شده زده اند؟

آژانس های حقوق بشری به همراه فعال اجتماعی بلوچ سازمان ملل خواستار اقدام قانونی علیه چنین رویداد هایی شده اند. همچنین در ادامه درخواست، خواستار نبش قبر و کالبد شکافی توسط سازمان های بین المللی افرادی شدند که به دست نظامیان دفن شده اند، تا مشخص شود که آیا ارتش اعضای آنها را خارج کرده است یا نه.

طبق گفته فعال اجتماعی بلوچ، به دلیل سنگین بودن اتهامات، باید پرونده ای در این خصوص در دادگاه بین المللی تشکیل و ژنرال های ارتش پاکستان در این رابطه مورد پرس و جو قرار گیرند تا مجرمان به کیفر اعمالشان برسند. همچنین مردم بلوچ در این رابطه ابراز داشتند درصورتی که از ادامه این روند غیر انسانی ارتش پاکستان جلوگیری به عمل نیاید، بلوچ راهی جز آزادی از ارتش مملو از پنجابی های ظالم ندارد. بازماندگان این افراد مجبور به دست گرفتن اسلحه و اعلام جنگ علیه ارتش پاکستان شده اند.  

 

ارسال نظر

 
1