خبر فوری

 
 
فرقه قادیانی در پاکستان
کد خبر :1132544030

15:04 1398/05/03


برچسب ها : احمدیه, پاکستان, قادیانی,

نگاهی گذرا به فرقه قادیانی در پاکستان


به گزارش راز نیوز، انگلیس پس از جنگ آزادی سال 1857 برای از بین بردن شور و اشتیاق جهاد از دل مسلمانان شخصی به نام میرزا غلام احمد قادیانی از اهالی قادیان هند را برای ادعای نبوت آماده کرد. میرزا قادیانی با حمایت انگلیس، ادعای دروغین نبوت کرده و به این نحو اساس فرقه ضاله احمدیه را در بین مسلمانان بنا نهاد. پیروان میرزا قادیانی خود را با عنوان "احمدی" می‌خوانند اما به آنها میرزائی یا قادیانی نیز می‌گویند. این افراد، علاوه بر کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش در دیگر کشورهای اروپایی نیز حضور دارند. عقاید این فرقه بر خلاف عقاید دیگر مسلمانان بوده و رهبران این فرقه خود را مسلمان و هرکس که آنها را قبول نداشته باشد را کافر تلقی می‌کنند. میرزا قادیانی در برخی از تألیفات خود به ذات اقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز توهین و سعی کرده است تا با استفاده از هر استدلال یا مسیری خود را پیامبر حقیقی معرفی کند. علامه اقبال شاعر معروف پاکستانی پس از خواندن تألیفات میرزا قادیانی که مبنی بر توهین به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده، نه تنها به شدت ضد این فرقه ضاله شد، بلکه وی نخستین فردی بود که خواستار ارائه پیش نویسی مبنی بر اینکه قادیانی ها اقلیت های مذهبی غیر مسلمان هستند در مجلس شد. وی در نامه ای نوشته بود، احمدی ها نسبت به اسلام و کشور خائن هستند. به دلیل عدم مقبولیت میرزا قادیانی در جامعه مسلمانان به عنوان یک پیامبر الهی، پیروان قادیانی خود را مسلمان و مسلمانان را کافر می‌دانند. پیروان قادیانی برای نشر عقاید ضاله خود از هر وسیله ای استفاده و به طور صریح به نشر عقاید خود می پردازند که این امر موجب درگیری هایی میان مسلمانان و گروه قادیانی شده است. جنبشی با عنوان "ختم نبوت" برای قرار دادن قادیانی ها به عنوان اقلیت مذهبی غیر مسلمان در سال 1953 آغاز به فعالیت نمود که طی آن دست‌کم 10 هزار مسلمان شهید شدند. سپس در زمان اقتدار ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر پاکستان این جنبش مجددا فعال شد. مجلس پاکستان در 16 شهریور 1353 ( 7 سپتامبر 1974) پس از بحث طولانی 13 روزه و گوش دادن به مواضع قادیانی ها، این فرقه را به عنوان اقلیت دینی غیر مسلمان قرار داد. این یکی از وقایع تاریخی بود که مجلس پاکستان تحت سیستم جمهوری پس از گفتگوی طولانی مدت و شنیدن مواضع فرقه قادیانی، تصمیم به غیر مسلمان قرار دادن این گروه گرفت. قادیانی ها با سرباز زدن از این قانون و عدم پذیرش قانون تصویب شده، به فعالیت های ضد اسلامی خود ادامه دادند، که درپی آن مجددا در سال 1984 میلادی برای جلوگیری از فعالیت های ضد اسلامی این فرقه، دستور العمل امتناع قادیانی صادر شد. تحت این قانون دو بند بی 298 و سی 298 به کنوانسیون پاکستان اضافه شدند. طبق این قانونی، هیچ قادیانی حق معرفی خود به عنوان مسلمان را ندارد، نمی تواند از شعائر اسلامی استفاده کند و همچنین حق معرفی فرقه خود به عنوان یکی از فرق اسلامی را نیز ندارد. پیروان میرزا غلام احمد قادیانی به دستور میرزا طاهر خلیفه خود، نه تنها این محدودیت را نپذیرفتند، بلکه آن را نقض و در سرتاسر پاکستان آن را به تمسخر گرفتند. قادیانی ها این قانون را نقض حقوق بشر قرار داده و در این رابطه به دادگاه های بین المللی رجوع کردند. دادگاه های بین المللی نیز در رابطه با این موضوع دستور العمل مجلس پاکستان را درست قرار داده و گفتند که محدودیت استفاده از شعائر اسلامی نه تنها مطابق با قانون اساسی این کشور است، بلکه موجب جلوگیری از تخریب وضعیت امنیتی کشور نیز می‌شود.
دادگاه عالی پاکستان نیز در 1993 در تصمیمی درخصوص این فرقه گفت: فرقه قادیانی با این وجود که مسلمان نیستند، با استفاده از شعائر اسلامی و تحت پرچم دین مبین اسلام سعی در گمراه کردن مردم و توهین به عمد شخصیت های برجسته اسلامی را دارند.
هرچند که چنین قوانینی علیه فرقه قادیانی توسط اکثریت آراء نمایندگان مجلس پاکستان تصویب شدند، اما دولت ها تاکنون به طور کامل این قوانین را اجرا نکرده اند. مسلمانان پاکستان در دفعات متعدد از دولت های پاکستان خواستار احترام به قانون و اجرای این قوانین شدند.

شخصیت های برجسته فرقه قادیانی پاکستان

عبد السلام، نخستین دانشمند پاکستانی که موفق به کسب جایزه نوبل شد

عبد السلام دانشمند فیزیک پاکستانی که در 1979 موفق به کسب جایزه نوبل در زمینه فیزیک شد. وی این جایزه را به دلیل تصویب نظریه (Electroweak Theory) به همراه دو دانشمند آمریکایی به نام شیلدن لی گلاشو و استیون وینبرگ به دست آورد. وی از سال 1960 تا 1974 میلادی به عنوان مشاور علمی دولت پاکستان بوده و طی این سالها برای گسترش و توسعه علم اقدامات مهمی انجام داد. عبد السلام همچنین از جهت فیزیک کشاورزی و فیزیک نظری نیز دارای جایگاه خاص و برجسته ای بود. وی یکی از اولین بنیانگذاران ماموریت تحقیقاتی فضایی و نجوم پاکستان بوده

و بنیانگذار موسسه علم و فناوری هسته ای پاکستان در کمیسیون انرژی اتمی این کشور نیز بوده است. عبد السلام پس از تصویب قانون در مجلس پاکستان علیه فرقه احمدیه، پاکستان را ترک کرد. دولت پاکستان پس از نخستین آزمایش های موفقیت آمیز هسته ای در سال 1998، در مراسمی اقدامات این دانشمند را مورد قدردانی قرار داد.
عبید الله علیم، شاعر زبان اردو
عامر ذکی، صابر ظفر
محمد ظفر الله خان، نخستین نخست وزیر پاکستان و از اعضای برجسته جنبش پاکستان قبل از تشکیل این کشور بوده است.

محمد علی، مولف
میرزا بشیر الدین محمود احمد، پسر بزرگ بنیانگذار فرقه و خلیفه دوم این فرقه
میرزا طاهر احمد، فرزند بشیر الدین و خلیفه چهارم این فرقه
میرزا ناصر احمد، خلیفه سوم
میرزا مسرور احمد، خلیفه پنجم

جمعیت فرقه احمديه :
آمار دقیقی از طرفداران این فرقه به دلیل غیر قانونی بودنشان در برخی از کشورها وجود ندارد . فرقه احمدیه دارای شهرهائی تماما احمدی نشین در هند ، پاکستان و بنگلادش می باشد . همچنین با توجه به مهاجرت بسیاری از طرفداران این فرقه به اروپا ، آمریکا و کانادا و چند کشور آفریقائی از جمله تانزانیا می‌توان طرفداران جماعت احمدیه را در حدود ۷ الی ۱۰ میلیون نفر تخمین زد . در حال حاضر در حدود ۲۰۰ هزار نفر از پیروان فرقه احمدیه نیز در کشور اندونزی زندگی می‌کنند.

محدودیت‌های اصلی جماعت احمدیه :
بعد از اخراج سومین خلیفه جماعت مسلمانان احمدیه از پاکستان ، مرکز این جمعیت در انگلیس قرار گرفت و امروزه پنجمین خلیفه جماعت احمدیه در شهر لندن زندگی می‌کند . طرفداران فرقه احمدیه در پاکستان حضور داشته و در شهر قادیان هند اکثریت را دارند.
در پاکستان طرفداران این فرقه حق انجام فعالیت‌های مذهبی و برپایی مساجد خودشان را نداشته و علمای اهل سنت و تشیع آنها را «مرتد» و «گمراه» اعلام کرده اند . اما در هند بخاطر آزادی مذاهب ؛ طرفداران تفکر احمدیه مشکل ابراز عقاید و فعالیت‌های مذهبی خودشان را نداشته و در آنجا آزادانه فعالیت می‌کنند . در انگلستان ، استرالیا ، کانادا و آمریکا جمعیت احمدیه دارای مساجد و طرفداران زیادی است که اکثر آنان را مهاجرین هندی و پاکستانی تشکیل می‌دهند.

دیدار رهبر فرقه قادیانی با ترامپ و واکنش طاهر محمود اشرفی

طاهر محمود اشرفی رهبر شورای علمای پاکستان در پیام ویدیویی در واکنش به دیدار عبد الشکور قادیانی با دونالد ترامپ و گفتگوی او درباره محدودیت های اعمال شده علیه این فرقه در پاکستان، گفت: حقیقتا فرقه قادیانی جای درستی مراجعه کرده اند، این فرقه گاهی برای اخذ فتوای این که مسلمان هستند نزد ملکه بریتانیا می‌روند و گاهی نیز نزد ترامپ. ترامپ باشد یا هرکس دیگر، ما درمورد خائن به امت اسلامی و عقیده ختم نبوت پیامبر اکرم، به هیچ وجه از موضع خود عقب نشینی نخواهیم نمود و امیدواریم عمران خان نیز در سفر خود به آمریکا تحت هیچ فشاری در این رابطه قرار نخواهد گرفت.

ارسال نظر

 
1