خبر فوری

 
 
عملیات های نیروهای امنیتی پاکستان در بلوچستان در ژانویه 2019 میلادی
کد خبر :2007256792

20:33 1397/11/16


برچسب ها : افراد ربوده شده, بلوچستان, پاکستان, جنبش ملی بلوچ, جنبش ملی بلوچستان, سازمان ملل متحد,

طی یک ماه اخیر ، نیروهای امنیتی پاکستان در 78 عملیات در بلوچستان به 230 خانه یورش برده و 108 نفر را ربوده و 31 نفر را کشته اند. سکوت سازمان های حقوق بشرو رسانه های بین المللی باعث تقویت جنایات پاکستان می شود. دستگیری و کشتن افراد خارج از دادگاه و بدون اجرای قانون ، امری معمولی است . در ماه جاری ده جسد زخمی از مناطق مختلف بلوچستان پیدا شد که دولت پاکستان بدون هیچ گونه تحقیقاتی این اجساد را دفن کرد.


 

به گزارش راز نیوز، دل مراد بلوچ سخنگوی جنبش ملی بلوچستان اعلام کرد: در اولین ماه سال 2019 میلادی نیروهای امنیتی پاکستان در 78 عملیات در بلوچستان 108 نفر را ربوده ، به 230 خانه یورش برده و اشیاء قیمتی این خانه ها را به غارت بردند. در مناطق گرشیک استان خضدار، آواران و سبی بعد از غارت 50 خانه مردم بی گناه ، خانه ها را آتش زدند. در مناطق مختلف استان های آواران، خضدار و کیچ 7 پایگاه جدید احداث شده است.

در ماه ژانویه 31 نفر کشته شدند، که 10 تن از آن اجساد را بدون تحقیقات و آزمایش دی ان ای به صورت گمنام دفن کردند. 7 نفر از شبه نظامیان بلوچ نیز جان خود را از دست دادند. اما از دلیل کشته شدن 14 نفر دیگر هنوز اطلاعی به دست نیامده است.

در ماه ژانوایه 46 نفر ربوده شده آزاد شدند. که در میان آنان یک نفر در سال 2009 میلادی، چهار نفر در 2015 میلادی ، هفت نفر در 2014 میلادی، چهار نفر در 2016 میلادی، دوازده نفر 2019 میلادی، هیجده نفر اواخر سال 2018 میلادی ربوده شده بودند ، آزاد شدند.

دل مراد بلوچ اظهار داشت: رسانه های پاکستانی و سازمان های حقوق بشر در مورد افراد ربوده شده بلوچ سکوت اختیار کرده اند. همانگونه در مورد افراد آزاد شده نیز سکوت اختیار کرده اند و کسی نیست که بگوید با چه قانونی این افراد ربوده شده بودند.

وی در ادامه افزود: سکوت سازمان های حقوق بشر و رسانه های بین المللی باعث تقویت جنایات پاکستان می شود. دستگیری و کشتن افراد خارج از دادگاه و بدون اجرای قانون ، امری معمولی است . در ماه جاری ده جسد زخمی از مناطق مختلف بلوچستان پیدا شدند که دولت پاکستان بدون هیچ گونه تحقیقاتی این اجساد را دفن کرد. قبل از این نیز در منطقه توتک بلوچستان اجساد 150 نفر به دست آمده را بدون تحقیقات دفن کردند. گهگاهی در بلوچستان ده ها اجساد زخمی پیدا می شوند که همه این اجساد را بدون تحقیقات و آزمایش دی ان ای دفن می کنند، که این اتفاقات باعث نگرانی بیشتر خانواده های افراد ربوده شده می شود.

با وجود این همه ظلم و حوادث ، سکوت رسانه ها و سازمان های حقوق بشر برای قوم بلوچ قابل تامل و سوال برانگیز است.

وی همچنین گفت: حکومت پاکستان و موسسات دولتی آشکارانه در حال اعمال سیاست وحشتناک نسل کشی بلوچ ها هستند. نادیده گرفتن این حوادث توسط سازمانهای حقوق بشر و رسانه های بین المللی موجب تقویت تجاوز و ظلم های دولت پاکستان شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سفر اخیر رئیس مجلس عمومی سازمان ملل متحد به بلوچستان و نادیده گرفتن بحران انسانی در بلوچستان برخلاف منفعت مسئولیت وی به شمار می آید و موجب نا امیدی افرادی است که از 10 سال گذشته  برای آزادی عزیزان خود در حال اعتراض هستند.

 دل مراد بلوچ اظهار داشت: جنبش ملی بلوچستان پیوسته از نهادهای جهانی خواستار جلوگیری از ظلم و خشونت های دولت پاکستان است. برای جلوگیری باید نهادهای جهانی در بلوچستان مداخلت کنند. به صورت دیگر پاکستان به خشونت و ظلم های خود علیه قوم بلوچ ادامه خواهد داد که در نتیجه تراژدی بشر در بلوچستان سنگین تر خواهد شد.

وی در آخر افزود: هدف تهیه گزارش ماهانه  از عملیات های نیروی های امنیتی پاکستان در بلوچستان آشکار کردن خشونت،  ظلم و زیر پا گذاشتن قوانین حقوق بشر توسط دولت پاکستان برای نهادهای جهانی و سازمان حقوق بشر است. اگر سازمان های جهانی با توجه به مسئولیت های خود در مورد خشونت و ظلم ها برای بلوچستان اقدام عملی نکند. پاکستان از آن به عنوان مصونیت و استفاده از هولوکاست جدید در تاریخ نقض حقوق بشر استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1