خبر فوری

 
 
عملیات جنجال برانگیز نیروهای امنیتی پاکستان در ساهیوال پنجاب
کد خبر :1788430964

19:20 1397/10/30


برچسب ها : پاکستان, تروریست, تروریسم, داعش, سازمان مبارزه با تروریسم, نیروهای امنیتی پاکستان,

گزارشی از عملیات سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان در منطقه ساهیوال ایالت پنجاب ، جان باختن 4 مرد و زن ، زخمی شدن 3 کودک و واکنش مردم و مقامات پاکستان نسبت به این عملیات


به گزارش راز نيوز، روز گذشته در پی تیراندازی سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان 4 تن از افراد در ساهیوال منطقه قادر آباد جان باخته و 3 تن از کودکان نیز زخمی شدند. زن 40 ساله و دختر 14 ساله نیز از افراد جان باخته هستند. دو زن و دو مرد شامل افراد جان باخته در اثر فاجعه تیراندازی سازمان مبارزه با تروریسم هستند. این در حالی است که سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان در ساعات اولیه و قبل از موضع گیری افراد نسبت به این فاجعه طی بیانیه ای ابراز داشته بود که 4 تن از افراد تروریستی را هدف تیراندازی خود قرار داده است. این سازمان گفت : پس از دستور ایست به ماشین، از داخل ماشین به سوی ما تیراندازی شد، درحالی‌که ما نیز برای حفاظت از خود شروع به تیراندازی کردیم.

اما ویدیو ها و صحبت های کودکان زخمی شده حاضر در محل حادثه بیانگر چیزی به جز بیانات سازمان مبارزه با تروریسم CTD است. در ویدیویی که شخصی که درحال عبور از محل بوده گرفته شده است، به وضوح می توان دید که ماشین نیروهای امنیتی پس از آنکه ماشین سواری را در اثر ضربه از جاده خارج کرد، کودکان را از سواری پیاده کرده و شروع به تیراندازی به سوی سرنشینان خودرو کرده است. این درحالی است که خبری از تیراندازی سرنشینان به سوی نیروهای امنیتی در این ویدیو نیست.

روز گذشته سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان CTD طی ادعایی ابراز داشت که از برنامه تروریستی بزرگی جلوگیری کرده است. و در پی دستور ایست از سوی نیروهای امنیتی، شخص موتور سوار و سرنشینان از داخل خودرو به نیروهای امنیتی تیراندازی کردند که در پاسخ تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی تروریست ها، 4 تن از تروریست ها کشته شدند.

لازم به ذکر است که این امر موجب اشتعال انگیزی احساسات انسان دوستانه مردم و مقامات پاکستانی شده و همگی طی پیام هایی خواستار مجازات این نیروهای امنیتی هستند که مرتکب چنین جنایتی شده اند.

نخست وزیر پاکستان عمران خان طی پیام تویتر خود از وضع نامساعد خود پس از مشاهده کودکان گفت و با قدردانی از نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم و اقدامات مثبت آنها در خصوص نابودی تروریسم گفت : همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند.
وی افزود، از این پس دولت با قبول کردن سرپرستی این کودکان به طور کامل از آنها مواظبت و نگهداری خواهد کرد.

 


از طرفی عمران خان طی پیام امروز (یک شنبه) خود در تویتر نوشت : پس از دریافت گزارش تیم تحقیقاتی مشترک، اقدام سختی در پی خواهیم گرفت. حفاظت از تمامی شهروندان وظیفه دولت است.

پس از به وقوع پیوستن این فاجعه، نیروهای امنیتی که مرتکب این جنایت شده اند، در حال حاضر تحت نظر بوده و دستگیر شده اند.
حکومت ایالت پنجاب نیز طی انتشار بیانیه ای از دستور به تحقیقات گسترده این فاجعه توسط وزیر ارشد این ایالت خبر داد.

پس از انتشار کلیپ و تصاویری از این فاجعه، سوالات مختلفی علیه نیروهای پلیس و دولت بوجود آمده است. گفتنی است روز گذشته و امروز 'ساهیوال' از ترندهای تویتر پاکستان بوده است.

یکی از صفحات تویتر به نام ساره خان در این رابطه نوشت : هرچقدر که این فاجعه را محکوم کنیم بازهم کم خواهد بود. وی با مطرح کردن سوالی گفت : اگر در پاکستان فعلی حقوق تمامی شهروندان برابر است، پس باید نخست وزیر عمران خان هرچه زودتر در این رابطه تحقیقات گسترده ای انجام داده و عاملین این حادثه را به اشد مجازات محکوم بکند.
وقاص یونس نوشت : این فاجعه نه تنها عدم موفقیت دولت و سازمان ها، بلکه این شکست تمامی جامعه است.

خبرنگار عمر چیمه با اشاره به حادثه ساهیوال گفت : سازمان های امنیتی باید حقوق انسانی را نیز جزوی از آموزش های خود قرار دهند. دستور کار ما تاکنون غربی است، که این امر موجب کشته شدن انسان ها همچون حیوان ها می شود.

شب گذشته نیز وزیر ارشد ایالت پنجاب عثمان بزدار پس از حضور در ساهیوال و گفت و گو با رسانه از تشکیل سریع تیم تحقیقاتی به صدارت رئیس پلیس ایالت پنجاب خبر داد و گفت : هرکس در این حادثه نقشی داشته است به طور جدی او را مجازات خواهیم کرد. نیروهای امنیتی حاضر در محل را دستگیر کرده ایم.

عثمان بزدار با اظهار این امر که کفالت کودکان را دولت پنجاب بر عهده خواهد گرفت گفت : شخصا بر تحقیقات نظارت خواهم کرد.

دفتر وزیر ارشد ایالت پنجاب عثمان بزدار شب گذشته طی بیانیه ای با اشاره به دیدار عثمان بزدار با کودکان یتیم و دلداری و عرض تسلیت با اعضای خانواده افراد جان باخته گفت : عثمان بزدار طی دیدار با اعضای خانواده افراد جان باخته متعهد به اجرای عدالت در حق این خانواده شده است .

 

 

عظمی بخاری از اعضای حزب مسلم لیگ ن طی پیامی با رد کردن موضع نیروهای پلیس در این رابطه، گفت : پلیس باید برای اثبات گفته های خود سند و مدرک ارائه دهد، این درحالی است که اظهارات شواهد موجود در محل حادثه دقیقا برعکس گفته نیروهای پلیس است.

همچنین وزیر رسانه پاکستان فواد حسین چودهری نیز با اشاره به بیانیه CTD درخصوص کشتن تروریست ها گفت : شواهد، رسانه و اظهارات کودکان چیزی جز اطلاعیه نیروهای پلیس است.


اظهارات کودکان

یکی از کودکان اظهار داشته است که خانواده شان به همراه یکی از دوستان پدر وی، در حال سفر برای شرکت در جشن عروسی منطقه بوری بودند. قبل از تیراندازی پلیس، پدرم به آنها گفت که درعوض دریافت پول ما را رها بکنید، اما نیروهای پلیس شروع به تیراندازی کردند. پس از تیراندازی جان باختگان را در خودرو قرار داده و ما را با خود بردند، اما در مسیر ما را در یکی از پمپ بنزین ها پیاده کردند.
کودک اظهار داشت که پس از آن شخصی آمد و به ما گفت که شما را می برم منزل اما او ما را به بیمارستان آورد.

 

گزارش نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم CTD


در این گزارش در این رابطه نوشته شده است که نیروهای امنیتی پس از دستیابی به اطلاعات سری، اقدام به این عملیات کرده اند که در نتیجه این عملیات 4 تروریست داعشی کشته شدند و از آنها مقداری اسلحه و مواد منفجره نیز کشف و ضبط شده است.

براساس گزارش ، نیروهای امنیتی در نزدیکی عوارضی ساهیوال دستور ایست به موتور سواران دادند که تیم نیروهای امنیتی با تیراندازی از سوی موتور سواران مواجه شد، تیم نیروهای امنیتی نیز طی پاسخ به تیراندازی تروریست ها 4 تن از آنها را به قتل رساند. درمیان افراد جان باخته دو زن و دو مرد بودند، این درحالی است که سه تن از همراهان تروریست ها موفق به فرار از محل تیراندازی شدند.

 

رئیس جمهور پاکستان دکتر عارف علوی نیز طی پیامی با دردناک خواندن واقعه ساهیوال گفت : هرچه زودتر قاتلین باید به مجازات برسند. دولت از کودکان حفاظت خواهد کرد، اما هیچ نعمتی همچون نعمت والدین نیست. وی افزود، مشاهده شهادت والدین توسط کودکان موجب تاثیرات منفی بر ذهن آنها خواهد شد.

 

از طرفی مقامات حزب اختلاف نیز طی پیام هایی با هراس افکنانه خواندن قتل افراد یک خانواده توسط پلیس ابراز داشتند، باید هرچه سریعتر تحقیقات گسترده ای در این رابطه انجام شود.

رهبر حزب مسلم لیگ ن شهباز شريف نیز طی بیانیه ای با محکوم کردن این حادثه از دولت ایالت پنجاب خواستار برگزاری تحقیقات برای روشن شدن حقیقت این موضوع شد. وی با ابراز نگرانی از وضعیت نامساعد این ایالت، گفت باید توجه را برای تصحیح سیستم پلیس متمرکز کنیم.

 

 

سخنگوی حزب پیپلزپارتی مولا بخش چاندیو نیز با محکوم کردن این موضوع گفت : با تروریست قرار دادن سرنشینان یک خانواده و قتل آنها قانون کجای جهان است، درصورت حضور افراد مشکوک در خودرو، باید با درنظر گرفتن همراه بودن خانواده، پلیس اقدام دیگری انجام می‌داد.

از طرفی سازمان مبارزه با تروریسم طی عملیاتی در منطقه لدهیواله ورائچ گوجرانواله نیز دوتن از نوجوانان را کشته و طی بیانیه ای ابراز داشته است که این دو تروریست از افرادی بوده اند که روز گذشته موفق به فرار از محل شدند.

پس از اظهارات اهالی محل، این عملیات نیروهای مبارزه با تروریسم نیز با شک و شبهه مواجه شده است. نیروهای پلیس در رابطه با این عملیات اظهار داشتند که افراد خودرو سوار با انفجار بمب خود را کشته اند. اما این درحالی است که طبق اظهارات اهالی محل، پس از تیراندازی نیروهای پلیس خودرو منفجر شده است. ناگفته نماند که احتمال انفجار خودرو توسط نیروهای امنیتی وجود دارد.


 

تظاهرات خانواده افراد جان باخته

قابل ذکر است که از عصر گذشته تا امروز صبح (یک شنبه) خانواده افراد جان باخته با قرار دادن 4 جسد در خیابان جی تی، دست به تظاهرات زدند.
همچنین تظاهراتی نیز در منطقه چونگی امر سدهو شهر لاهور انجام شد که این تظاهرات منجر به مسدود شدن خیابان نیز شد.

جلیل برادر مقتول خلیل گفت : تا اجرای عدالت از تدفین اجساد جلوگیری خواهیم کرد. درعوض آنکه شکایت ما در کلانتری ثبت شود، به ما می گویند باید در لاهور این شکایت نامه را ثبت بکنید. این درحالی است که پلیس به جای ثبت شکایت، مقتولین را متهم می کند.

 

 

 

 

تلفن داعش برای پیگیری افراد جان باخته


فردی به نام ذیشان که روز گذشته طی تیراندازی نیروهای امنیتی در ساهیوال به اتهام تروریست بودن جان باخت، خبرهای مهمی از وی به دست آمده است.
طبق ادعای  CTD، ذیشان و دو تن دیگر که امروز در منطقه گوجرانواله جان باختند، روز گذشته در شهر لاهور بایکدیگر بودند. پس از ضبط و شنود تماس دریافتی از افغانستان، طی این تماس در رابطه با مقتول ذیشان، صحبت شد.

طبق گزارش اردو پوینت، پس از جان باختن ذیشان در حادثه ساهیوال، تماس تلفنی از افغانستان گرفته شد که در این تماس از چگونگی حادثه و جان باختن ذیشان سوال به میان آمد. در این تماس همچنین از دیگر اعضاء سوال شد که کجا هستند؟ فرد مخبر از سالم بودن دیگر اعضا گفت و ابراز داشت که آنها را به جای امنی منتقل کرده است.
طبق مدعای سازمان مبارزه با تروریسم این تماس توسط نیروهای داعش از افغانستان گرفته شده بود .

صدای ضبط شده این تماس در نزد سازمان های اطلاعاتی موجود است. همراهان ذیشان را شب گذشته در گوجرانوالا طی عملیاتی کشته ایم. مخبر در حال تلاش برای انتقال این افراد به جای امنی بود که نیروها طی عملیاتی آنها را به هلاکت رساندند. این سازمان اظهار داشت که با تشکیل گزارشی در خصوص روابط ذیشان و دو تن دیگر با داعش، آن را به عثمان بزدار و تیم تحقیقاتی حادثه ساهیوال ارسال خواهیم کرد.

 

راجه بشارت وزیر قانون ایالت پنجاب به همراه اعضای کابینه این ایالت طی کنفرانس مشترک مطبوعاتی با تروریست خواندن مقتول ذیشان گفت : هنگامی که نیروهای امنیتی خواستار متوقف کردن وی شدند، او به سمت نیروها تیراندازی کرد که این امر موجب جان باختن وی  به همراه 3 سر نشین دیگر شد. گفتنی است راجه بشارت جان باختن 3 تن دیگر را به عنوان تلفات غیر نظامیان در جنگ برشمرد و گفت : پس از جان باختن ذیشان، و با مطلع شدن تروریست های موجود در خانه او، آنها از محل فرار کردند. نیروهای امنیتی تروریست ها را تعقیب کردند، که در نتیجه این تعقیب و گریز، تروریست ها خود را در گوجرانواله منفجر کردند.

وی با مشترک قرار دادن این عملیات نیروهای CTD و سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI اظهار داشت که جان افراد بی گناه بسیاری طی این عملیات حفظ شد. اگر این تروریست ها را متوقف نمی کردیم، می توانستند ویرانی بسیار بزرگی را در پنجاب بوجود آورند. وی با ابراز همدردی با خانواده افراد جان باخته اظهار داشت که به طور کامل عدالت را در حق آنها اجرا خواهیم کرد.

زمانی که خبرنگاران از وی در رابطه با اتخاذ موضعی همچون موضع سازمان مبارزه با تروریسم با وجود انکار شاهدان عینی از تیراندازی سرنشینان شدند وی گفت : من از موضع هیچ کس حمایت نمی کنم و خبر نهایی در این رابطه پس از به پایان رسیدن تحقیقات ارائه خواهد شد.

راجه بشارت در خصوص این حادثه گفت : به همراه دستگیری نیروهای حاضر در حادثه، رئیس این عملیات نیز از سمت خود برکنار شده است. وی در رابطه با خانواده افراد جان باخته گفت : به همراه پرداخت کمک مالی به ارزش 200 میلیون روپیه به خانواده جان باختگان و قبول کردن سرپرستی، هزینه های آموزش و معالجه کودکان، افراد مسئول در این حادثه را به سزای اعمالشان خواهیم رساند.

 

 

رئیس جمعیت علماء اسلام ف فضل الرحمن با محکوم کردن این حادثه و جان باختن 2 زن و زخمی شدن 3 کودک توسط نیروهای پلیس گفت : این اقدام نیروهای پلیس را به شدت محکوم می کنیم. دولتمردان از پلیس نیروی زورگو ساخته اند، نیروی پلیسی همچون راؤ انور با قتل 440 شهروند بی گناه همچنان آزادانه در کراچی زندگی می کند.

 

ارسال نظر

 
1