خبر فوری

 
 
عمران خان: پاکستان با ورود به جنگ آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر، مرتکب اشتباه بزرگی شده است
کد خبر :2135273890

19:39 1398/07/01


برچسب ها : آمریکا, اشرف غنی, افغانستان, پاکستان, عمران خان, نخست وزیر, نیویورک,

عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با شورای روابط خارجی آمریکا با برجسته سازی این عنوان که پاکستان با ورود به جنگ آمریکا پس از حادثه یازده سپتامبر مرتکب اشتباه بزرگی شده است، عنوان کرد: ارتش پاکستان در تمامی سیاست ها، درکنار و به همراه دولت است.


 

نیویورک: به گزارش راز نیوز، عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با شورای روابط خارجی آمریکا با برجسته سازی این عنوان که پاکستان با ورود به جنگ آمریکا پس از حادثه یازده سپتامبر مرتکب اشتباه بزرگی شده است، عنوان کرد: آمریکا با ورود خود در سال 2008 به دموکرات ها گفته بود که راه حل مسئله افغانستان، نظامی نیست، جان 70 هزار مردم بیگناه قربانی مبارزه با تروريسم شده است و این جنگ خسارت مالی به ارزش 200 میلیون دلار را به همراه داشت. سربازان اتحادیه جماهیر شوروی در طول جنگ افغانستان یک میلیون شهروند غیر نظامی را به قتل رساندند. هم اکنون 2 میلیون و 700 هزار پناهنده افغان در پاکستان حضور دارند. خط دیورند توسط مقامات انگلیس ایجاد شد، ما اکنون درحال حصار کشی مرز مشترک پاکستان_افغانستان هستیم، فکر می‌کنم مسئله افغانستان بسیار دشوار است. به نظر من طالبان نمی‌توانند کل افغانستان را کنترل کنند، شهروندان افغانستان 40 سال با وضعیت سختی روبرو بوده اند. طالبان نسبت به گذشته قوی تر شده و از روحیه بالایی برخوردار هستند. در دیدار با رئیس جمهور آمریکا بیان خواهم کرد که جنگ راه حل مسئله افغانستان نیست. من خواستار گفتمان با طالبان بودم، اما دولت افغانستان ما را از این امر منع کرد. معتقدم که این طالبان سال 2001 نیست. من مخالف با جنگ هستم، جنگ راه حلی برای مشکلات نیست، ما نمی‌توانیم بیش از این متحمل درگیری هایی در اطراف خود باشیم، قبل از ترک مذاکرات طالبان، اگر با پاکستان مشورت می‌کردند بهتر بود.
نخست وزیر پاکستان در ادامه گفتگوی خود خاطر نشان کرد، طی گفتگو با ترامپ سعی میکنم تا وی را به از سر گیری مذاکرات با طالبان ترغیب نمایم، درصورتیکه جنگ و مذاکرات باهم انجام شوند قطعا مشکلاتی بوجود خواهند آمد، نکته اصلی ادامه تلاش های صلح با مزاج مستقل است، درصورتیکه توافق صورت می‌گرفت ما قادر به تشکیل نشست مشترک طالبان و دولت افغانستان بودیم. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را برای سفر به پاکستان دعوت کرده ایم. ارتش پاکستان در تمامی سیاست ها، درکنار و به همراه دولت است. وی پس از گفتگو در رابطه با مسائل میان دو کشور هند_پاکستان، مسئله اصلی منطقه را فقر خواند و خاطر نشان کرد، به هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت در داخل سرزمینمان را نخواهیم داد. چین هرگز در سیاست های خارجی ما دخالت نکرده و هیچ خواسته ای از ما نداشته است که موجب تاثیر بر اقتدار و حاکمیت ما شود. هرچند که دولت های سابق در بهبودی وضعیت اقتصادی ناموفق بودند، اما کشورهایی چون چین، عربستان سعودی و امارات در بحران اقتصادی و بهبودی آن ما را کمک کردند.
 
 

خبر تکمیلی:

عمران خان با نگاه دقیق تر به روابط پاکستان_افغانستان و جنگ با تروریسم، تصریح داشت: ورود پاکستان به جنگ با تروریسم و عضویت در این مبارزه، اشتباه بزرگی بود، جنگجویان جهادی در جنگ با روسیه را قهرمان اعلام کردند، اما پس از حادثه یازده سپتامبر مجددا به ضرورت‌ همکاری ما پی برده و گفتند که حال باید علیه همان جنگجویان مبارزه کنیم. گروه های مجاهد علیه اتحادیه جماهیر شوروی یکپارچه شدند، اما آمریکا با پایان جنگ، گروه ها را رها کرد. آمریکا نخست به گروه ها گفت که جنگ با قدرت‌های خارجی جهاد است، اما حال می‌گوید که جهاد به معنی جنگ با نظامیان غیربومی نیست. باید وضعیت افغانستان را بهبود بخشید، درصورتی که مخالف با حصار کشی هستند، دو میلیون و هفتصد هزار پناهجو را به کشورشان بازگردانند. امضای توافقنامه صلح افغانستان نزدیک بود که متوجه شدیم ترامپ تصمیم خود را تغییر داده است، از طریق جنگ هیچ مشکلی حل نخواهد شد. اگر آمریکا خواهان صلح در افغانستان است، باید ارتش خود را از آنجا خارج سازد. افغانستان 40 سال است که با مشکلات و سختی ها دست و پنجه نرم می‌کند، حال امنیت ضروری است.
نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سخنان ترامپ در دیدار با مودی خاطر نشان کرد که اسلام دو تا نیست و تنها یک دین است، من عباراتی چون اسلام افراطی یا معتدل را رد میکنم، اسلام از اقلیت ها محافظت می‌کند و بیشتر مسلمانان معتدل بوده و صلح دوست هستند و این عده بسیار کمی اند که افراط گرا و دوستدار نا امنی هستند. ارتش پاکستان در سیاست های صلح طلبانه با کشورهای همسایه، ما را همراهی کرده است، ما درحال گشودن کرتاپور هستیم و اگر ارتش مخالف این امر بود، مقاومت می‌کرد. من با اشرف غنی گفتگو میکنم و ارتش هیچگونه اعتراضی ندارد، پاکستان در جنگ علیه تروریسم متحمل خسارت 200 میلیون دلاری شده است.

 

 

ارسال نظر

 
1