خبر فوری

 
عمران خان: درگیری ایران و عربستان تاثیر مستقیم بر قیمت نفت خواهد گذاشت، افغانستان نباید مجددا به پناهگاه تروریستی تبدیل شود
کد خبر :1653623604

18:00 1400/06/28


برچسب ها : افغانستان, ایالات متحده آمریکا, ایران, عربستان, عمران خان, مصاحبه, نخست وزیر پاکستان, نفت,

درگیری ایران و عربستان تاثیر مستقیم بر قیمت نفت خواهد گذاشت، افغانستان نباید مجددا به پناهگاه تروریستی تبدیل شود.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان نخست وزیر پاکستان در مصاحبه خود با یکی از رسانه های روسیه گفت: اگر فرض بر این باشد که پاکستان به طالبان در برابر ایالات متحده آمریکا کمک کرده است، این بدان معناست که پاکستان از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی قدرتمندتر و به قدری قدرتمند است که 60 تا 65 هزار شبه نظامی مسلح را قادر می سازد تا بهترین ارتش مسلح را شکست دهند.
وی افزود: در نهایت 300 هزار سرباز افغان با طالبان وارد جنگ نشدند آیا پاکستان به آنها گفت که وارد جنگ نشوید؟ بنابراین اگر می خواهید دلایل پیروزی طالبان و شکست ایالات متحده آمریکا پس از 20 سال را متوجه شوید لازم است به طور مفصل تجزیه و تحلیل کنید که چرا ارتش شجاع ملت افغانستان در جهان بدون جنگ تسلیم شد.
نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت: پاکستان بخشی از جامعه بین المللی است، به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان یک گام بسیار مهم خواهد بود، ما در حال حاضر با همه همسایگان افغانستان در مورد آنچه دولت افغانستان باید انجام دهد کار می کنیم تا بتوانیم آن را به رسمیت بشناسانیم همچنین یک اجماعی میان دولت ها به وجود آمده است که شرط پذیرش دولت طالبان این است که بایستی یک دولت جامع تشکیل دهند.
وی ادامه داد: افغانستان می خواهد که دولت جامع باشد زیرا تنوع بسیار زیادی در افغانستان وجود دارد، طالبان یک جنبش پشتون است و پشتون ها نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند سپس تاجیک ها، ازبک ها و هزاره ها نیز در اقلیت هستند. به همین دلیل ما همه احساس می کنیم که باید یک دولت جامع وجود داشته باشد که بتواند میان مردم در افغانستان وحدت ایجاد کند.
وی بیان کرد: طالبان مبارزه سختی را پشت سر گذاشته و با مرگبارترین سلاح های تاریخ بشریت جنگیده است. طالبان تلفات سنگینی متحمل شده است بنابراین مایلند که سهم اصلی را در محور دولت افغانستان داشته باشند. با این حال برخی از طالبان معتقدند که دولت تا زمانی که بقیه اقلیت ها را زیر یک چتر جمع نکند، کشور همچنان بی ثبات خواهد ماند.
عمران خان نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی در مورد روابط پاکستان با کشورهای عربی گفت: ایران همسایه ما است، هرچه روابط نزدیک تری با کشورهای همسایه شکل گیرد به نفع تجارت و منطقه خواهد بود، عربستان سعودی نیز نزدیک ترین دوست به پاکستان است. به طوری که در هر سختی به ما کمک کرده است، بنابراین تمرکز ما بر درک متقابل بین دو کشور است و درگیری بین دو کشور نه تنها برای پاکستان بلکه برای کشورهای در حال توسعه یک فاجعه است.
وی اظهار داشت: هرگونه اختلاف میان عربستان سعودی و ایران بر قیمت نفت تأثیر می گذارد زیرا ویروس همه گیر کرونا و کمبود منابع در حال حاضر قیمت محصولات نفتی را افزایش داده و تورم به شدت در حال ضربه زدن به کشورهای در حال توسعه است.
نخست وزیر پاکستان گفت: افزایش قیمت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه تأثیر مخربی بر فقر داشته است. اگر درگیری بین دو کشور بوجود آید، بر قیمت نفت تأثیر بسیاری خواهد گذاشت، بطوری که برای فقرا در فقیرترین کشورها و سراسر جهان فاجعه بار خواهد بود. به همین خاطر نه تنها پاکستان بلکه همه کشور ها باید اطمینان حاصل کنند که تفاهم بهتری میان دو کشور وجود دارد.
نخست وزیر پاکستان با اشاره به فرار اشرف غنی رئیس جمهور سابق از افغانستان و تسلیم شدن نیروهای افغان، خروج جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از افغانستان را حمایت کرد و انتقادات در این زمینه را بی جا خواند.
وی ادامه داد: من نمی توانم به طور قطعی بگویم که آیا ایالات متحده در حال حاضر سیاست منسجمی در مورد افغانستان دارد و قصد دارد چه کاری انجام دهد، زیرا جو بایدن به دلیل خروج از افغانستان مورد انتقاد شدید قرار گرفت و سرانجام آنچه بایدن رئیس جمهور آمریکا عمل کرد، تصمیمی بسیار عاقلانه بود.
وی افزود: بایدن به دلیل عدم آمادگی مناسب برای تخلیه از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت، اما چگونه می توانست برای تخلیه آماده شود وقتی رئیس جمهور این کشور دو هفته قبل فرار کرده و ارتش خود را تسلیم کرده است؟ 
عمران خان گفت: افغانستان در حال حاضر در یک دوراهی تاریخی قرار دارد که یا پس از 40 سال جنگ به سمت ثبات حرکت کند و یا اگر در مسیر اشتباه پیش رود منجر به هرج و مرج، بحران انسانی، بحران پناهندگی خواهد شد همچنین می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود که همه کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار دهد.
وی بیان کرد: از دیدگاه پاکستان ، ممکن است تهدید تروریسم از خاک افغانستان وجود داشته باشد زیرا سه گروه تروریستی قبلاً  فعالیت های خود را از خاک افغانستان برای انجام اقدامات تروریستی در پاکستان استفاده می کردند.

عمران خان در پاسخ به سوالی درباره روابط با بایدن گفت: دولت ما با ایالات متحده رابطه دارد و روسای امنیتی دو کشور همچنان در مورد افغانستان بحث و گفتگو می کنند.

 

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که ایالات متحده نقش بزرگی در افغانستان دارد زیرا 20 سال است که در آنجا حضور داشته است، تنها دلیل حمله آمریکا به افغانستان مسئله بزرگ تروریسم بود. اگر خاک افغانستان باردیگر پناهگاه تروریست ها شود در نهایت به چه موفقیتی دست یافتید؟ ما نباید بگذاریم افغانستان بار دیگر دچار بحران خطرناکی مانند پناه گاه تروریست ها شود.
عمران خان با ابراز ناراحتی شدید از سخنان ضد پاکستانی سناتورهای آمریکایی در مورد شکست آمریکا در افغانستان گفت: پاکستان کشوری است که بیشترین قربانی ها را برای ایالات متحده در این جنگ داده است.
وی افزود: پاکستان هیچ ارتباطی با 11 سپتامبر نداشته زیرا هیچ پاکستانی در آن دخیل نبوده است، ما هیچ دلیلی برای پیوستن به این جنگ نداشتیم اما در حال حاضر بسیار دردناک است که ببینیم آمریکا پاکستان را قربانی شکست اهداف خود در مناطق مختلف کرده است.
عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: طالبان اکنون به واقعیت تبدیل شده است و جهان چاره ای ندارد جز اینکه از آنها بخواهد تا کشوری باثبات بسازند، جامعه بین المللی باید آنها را در مسیر سازندگی و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تشویق کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر جهان تحریم هایی علیه افغانستان اعمال کند، افغانستان از بین خواهد رفت و همچنین حدود 75 درصد از بودجه کشور مختص هزینه امدادی است و اگر این بودجه متوقف شود ، کشور افغانستان سقوط خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1