خبر فوری

 
 
عمران خان: تنش میان ایران و آمریکا به ضرر پاکستان و منطقه تمام خواهد شد
کد خبر :464276965

13:04 1398/05/01


برچسب ها : افغانستان, پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: جنگ هسته ای نمی تواند گزینه ای برای حل اختلافات میان دو پاکستان و هند باشد، در صورتی که هند اقدام به خلع سلاح هسته ای خود نماید، پاکستان نیز خود را از لوث سلاح های هسته ای پاک خواهد نمود.


 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز عمران خان نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: جنگ هسته ای نمی تواند گزینه ای برای حل اختلافات میان پاکستان و هند باشد، در صورتی که هند اقدام به خلع سلاح هسته ای خود نماید، پاکستان نیز خود را از لوث سلاح های هسته ای پاک خواهد نمود.

«پاکستان آماده میانجیگری برای ایجاد صلح میان ایران و آمریکاست»

عمران خان نخست وزیر پاکستان که در سفری سه روزه در آمریکا به سر می برد روز گذشته در گفتگوی ویژه با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا با اشاره به تنش میان تهران و واشنگتن ابراز داشت: پاکستان خواهان افزایش کشمکش میان ایران و آمریکا نیست، تنش میان ایران و آمریکا به ضرر پاکستان و منطقه تمام خواهد شد و امنیت و اقتصاد منطقه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، ما خواهان صلح در منطقه هستیم و پاکستان آماده میانجیگری برای ایجاد صلح میان ایران و آمریکاست.

«جنگ هسته ای نمی تواند گزینه ای برای حل اختلافات میان پاکستان و هند باشد»

وی در ادامه درباره روابط اسلام آباد و دهلی نو اظهار داشت: ما خواهان روابط خوب با هند هستیم، بیش از یک میلیارد جمعیت این منطقه، پیش از این نیز تحت تاثیر جنگ های مختلف قرار گرفته اند، ما خواهان صلح کامل و توسعه پایدار منطقه هستیم؛ مسئله کشمیر ریشه اصلی اختلافات میان پاکستان و هند است و آمریکا تنها کشوری است که می تواند در این زمینه به میانجیگری بپردازد.

وی افزود: بدون حل مسئله 72 ساله کشمیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه ممکن نیست، در صورت حل مسئله کشمیر پاکستان و هند می توانند به صورت دوستانه در کنار یکدیگر حضور داشته باشند، جنگ هسته ای نمی تواند گزینه ای برای حل اختلافات میان دو کشور باشد، در صورتی که هند اقدام به خلع سلاح هسته ای خود نماید، پاکستان نیز خود را از لوث سلاح های هسته ای پاک خواهد نمود.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح پاکستان آماده مقابله ماهرانه با هرگونه چالش دفاعی هستند و پاکستان دارای سیستم جامع و مجهز فرماندهی و کنترل هسته ای است.

«ما می توانیم در خصوص تبادل شکیل آفریدی با دکتر عافیه صدیقی(شهروند پاکستانی در بند آمریکا) به گفتگو و مذاکره بپردازیم»

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شکیل آفریدی جاسوس آمریکایی در بازداشت پاکستان به سر می برد ابراز داشت: شکیل آفریدی به عنوان یک جاسوس در بند پاکستان به سر می برد و در صورتی که آمریکا موضوع آزادی وی را مطرح نماید، ما می توانیم در خصوص تبادل شکیل آفریدی با دکتر عافیه صدیقی(شهروند پاکستانی در بند آمریکا) به گفتگو و مذاکره بپردازیم.

عمران خان در ادامه در پاسخ به این سوال که « آیا شما به تنهایی قادر به تصمیم گیری نیستید؟» گفت: پاکستان دارای نظام جمهوری و آزادی رای است، در پاکستان احزاب اپوزیسیون نیز حضور دارند بنابراین تصمیم گیری فردی و یکجانبه برای نخست وزیر کمی سخت است.

«با حضور پاکستان در جنگ آمریکا علیه تروریسم نزدیک به 70 هزار شهروند پاکستانی قربانی این جنگ شدند»

نخست وزیر پاکستان در خصوص تروریسم در منطقه اظهار داشت: آمریکا و پاکستان در جنگ علیه تروریسم متحد یکدیگر بوده اند و بیش از 70 هزار نفر شهروند پاکستانی، قربانی جنگ علیه تروریسم شده اند.

وی با اشاره به بازداشت و هلاکت اسامه بن لادن سرکرده گروه تروریستی القاعده در داخل خاک پاکستان اظهار داشت: ما متحد آمریکا بودیم و واشنگتن می بایست اسلام آباد را در جریان بازداشت اسامه بن لادن قرار می داد و اطلاعات مربوط به حضور اسامه بن لادن را در اختیار پاکستان قرار می داد تا سازمان های اطلاعاتی پاکستان وارد عمل می شدند، اما آمریکا با عدم اعتماد به پاکستان و تجاوز به خاک ما یک نفر را به قتل رساند.

وی در پاسخ به سوالی اظهار داشت که اطلاعات اولیه در مورد حضور اسامه بن لادن را سازمان اطلاعاتی آی اس آی پاکستان در اختیار آمریکا قرار داده بود، اگر شما از سی آی ای سوال کنید، خواهید فهمید که این سازمان اطلاعاتی ما بود که از طریق ارتباط تلفنی، اطلاعات حضور اسامه بن لادن را در اختیار آمریکا قرار داده بود.

عمران خان گفت: هیچ حمله ای علیه پاکستان صورت نگرفته است، اما  با حضور پاکستان در جنگ آمریکا علیه تروریسم نزدیک به 70 هزار شهروند پاکستانی قربانی این جنگ شدند.

«آمریکا از چهار دهه گذشته به مبارزه با تروریسم در افغانستان پرداخته، اما در برپایی صلح و امنیت در این کشور ناکام مانده است»

وی در ادامه در خصوص موضوع افغانستان اظهار داشت: پاکستان دارای 1500 کیلومتر مرز زمینی مشترک با افغانستان است، ما خواهان ایجاد صلح و امنیت در افغانستان هستیم و پاکستان بیش از هرچیز نسبت به برقراری صلح در افغانستان علاقه مند است زیرا عدم ثبات در کشور همسایه به صورت مستقیم در وضعیت پاکستان تاثیرگذار خواهد بود؛ با تلاش های پاکستان روند مذاکرات صلح افغانستان با پیشرفت روبرو بوده است، مذاکرات فعلی میان طالبان و آمریکا نتیجه خیزترین مذاکرات در نوع خود بوده است.

وی در ادامه با ارائه راهکار جهت ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان خاطر نشان کرد: طالبان باید به عنوان نماینده ملت افغانستان، در بخشی از دولت افغانستان حضور یابد، طالبان در خارج از افغانستان هیچگونه عملیاتی انجام نخواهد داد.

وی گفت: آمریکا از چهار دهه گذشته به مبارزه با تروریسم در افغانستان پرداخته، اما در برپایی صلح و امنیت در این کشور ناکام مانده است و از 19 سال گذشته برای ایجاد امنیت در افغانستان تلاش نموده است اما تلاش های آن، هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی اظهار داشت: داعش نه تنها برای پاکستان، آمریکا و افغانستان بلکه برای تمام دنیا خطر بزرگی محسوب می شود.

ارسال نظر

 
1