خبر فوری

 
عمران خان: تصمیم نادرست هیئت حاکمه نظامی منجر به نابودی نظام و تجزیه کشور خواهد شد
کد خبر :414990486

17:14 1401/03/12


برچسب ها : آصف زرداری, ارتش پاکستان, حزب تحریک انصاف پاکستان, حزب مردم پاکستان, حزب مسلم لیگ ن, دولت پاکستان, عمران خان, محمد شهباز شریف, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان طی اظهاراتی عنوان داشت: تصمیم نادرست هیئت حاکمه نظامی در شرایط فعلی می‌تواند به نابودی ارتش و تجزیه کشور به سه بخش منجر گردد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان طی اظهاراتی عنوان داشت: تصمیم نادرست هیئت حاکمه نظامی در شرایط فعلی می‌تواند به نابودی ارتش و تجزیه کشور به سه بخش منجر گردد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف(PTI) و نخست وزیر اسبق پاکستان در گفتگوی اختصاصی خود با در برنامه تحلیلی شبکه خبری بول نیوز به میزبانی سمیع ابراهیم به اظهار نظر در خصوص اوضاع سیاسی حاکم بر پاکستان پرداخت و از رویکرد هیئت حاکمه نظامی(ارتش پاکستان) انتقاد نمود.

عمران خان اظهار داشت: چالشی که پاکستان در شرایط کنونی با آن مواجه است از یک سو نیاز به یک ارتش قدرتمند و از سویی دیگر در اختیار داشتن دولت مستحکم و مقتدر است، خطراتی از جانب دشمن همواره متوجه ما بوده و هست، در گذشته سطح مخاطرات و چالش‌های امنیتی پاکستان گسترده بود اما پس از تبدیل شدن ما به یک قدرت هسته‌ای از میزان این خطرات به قدری کاسته شد.

وی افزود: شما ببینید کشورهای مسلمانی که ارتش مقتدر و قدرتمند نداشته‌اند چه بلایی بر سرشان آمده است، کشورهایی همچون یمن، لیبی، سوریه، سومالی، افغانستان، لبنان، عراق و غیره که تحت یک برنامه از پیش تعیین شده از سوی دشمنان هدف قرار گرفتند. در اختیار داشتن ارتش مقتدر نعمت بزرگ خدا برای ماست.

نخست وزیر اسبق پاکستان خاطرنشان کرد: در اختیار داشتن ارتش و دولت مقتدر برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور کافی نیست و توازن قدرت میان این دو عنصر در سطح خود یک چالش است، دولت زمانی مستحکم و قوی خواهد بود که قدرت و مسئولیت را به صورت هم‌زمان در اختیار داشته باشد.

در ادامه این گفتگوی اختصاصی سمیع ابراهیم مجری برنامه تحلیلی شبکه بول نیوز گفت: یک حقیقتی که در پاکستان وجود دارد این است که تا زمانی که هیئت حاکمه نظامی از شما حمایت نکند شما قادر به حضور در عرصه قدرت سیاسی نخواهید بود، خواه شما رهبر بسیار محبوب و مورد علاقه مردم باشید، همان‌طور که با ذوالفقار علی بوتو اتفاق افتاد، در شرایط کنونی و عدم حمایت هیئت حاکمه نظامی، رویکرد و استراتژی آینده شما در این خصوص چیست؟

عمران خان در پاسخ به این پرسش گفت: عمران خان چه نیازی به قدرت و دولت دارد، من الحمدالله از هر نعمتی بهره‌مند شده‌ام، اما باید گفت این موضوع به استقلال و تمامیت ارضی پاکستان وابسته است که البته به هیئت حاکمه نظامی نیز مرتبط است، قطعاً باید بگویم که اگر هیئت حاکمه نظامی در شرایط فعلی تصمیم درست و مناسب را اتخاذ نکند، کشور به سوی نابودی کشیده خواهد شد و پیش از همه خود هیئت حاکمه نظامی(ارتش پاکستان) دچار اضمحلال خواهد شد، بدین ترتیب کشور به سوی زوال و نابودی حرکت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که اینها(دولت حاکم) به روی کار آمده‌اند ارزش پول ملی کاهش یافته، قیمت‌ها افزایش پیدا کرده، شاخص بورس روز به روز شاهد افول بوده و وضعیت اقتصادی کشور رو به وخامت گراییده است. زوال و نابودی کشور در ابتدا گریبان گیر بزرگ‌ترین نهاد ملی کشور یعنی ارتش خواهد شد، کاهش قدرت ارتش نیز باعث خواهد شد امتیازاتی از ما (از سوی قدرت‌های جهان) اخذ شود، همان گونه که در اوکراین صورت گرفت، یعنی خلع سلاح هسته‌ای پاکستان. در اختیار نداشتن قدرت هسته‌ای نیز تجزیه کشور به سه بخش جدا را منجر خواهد شد، زیرا در حال حاضر کشورهای اسرائیل، آمریکا و هند طرح‌های مربوط به آن را آماده کرده‌اند و بلافاصله پس از کسب فرصت مناسب از اجرای طرح‌های خود در پاکستان دریغ نخواهند کرد.

نخست وزیر اسبق پاکستان گفت: اکنون نقشه بازی که پیش روی من است را من برای شما شرح می‌دهم، تمامی کسانی که با توطئه ما را برکنار کردند، توطئه‌ای که عناصر خارجی نقش اصلی آن را داشتند و دولتی که در حاضر به روی کار آمده است، مطیع محض آمریکا در تمام زمینه‌ها خواهند بود، آمریکا اسرائیل و هند دارای روابط نزدیک و پیوند با یکدیگر هستند و نواز شریف و آصف زرداری همواره برای جلب توجه و کسب رضایت این کشورها تلاش کردند، لابی‌های هند و اسرائیل با یکدیگر در آمریکا همکاری می‌کنند، و دولت حاکم تنها برای فرمان‌برداری و اطاعت محض از این کشورها تلاش می‌کند، آنان هیچ برنامه‌ای برای رشد و توسعه پاکستان در دستور کار ندارند، شما ببینید چرا هند از برکنار شدن عمران خان به جشن و شادی پرداخت گویا شهباز شریف تبعه هندی است که توانسته جایگزین عمران خان شود.

وی افزود: زیرا عمران خان به دنبال سیاست آزاد خارجی است و تنها هدف وی رشد و توسعه پاکستان در تمام جهات است، بر همین اساس من در بسیاری از مواقع مجبور می‌شوم با درخواست کشورهای مختلف به دلیل تضاد با منافع پاکستان مخالفت کنم. همان گونه که روسیه برای حفظ منافع کشور در حال تلاش است. ما باید با حفظ ذخایر ارزی با افزایش نرخ ارز و رشد تورم و نقدینگی در کشور تلاش کنیم، اما دولت حاکم که مطیع دستورات آنان(آمریکا) است به دنبال ابطال تمامی پرونده‌های فساد علیه خود است، آنان علی رغم دارا بودن پرونده‌های فساد 40 میلیاردی تغییراتی را در ضوابط سازمان بازرسی ملی ایجاد کرده‌اند که باعث خواهد شد تمامی پرونده‌های تشکیل شده علیه آنان مختومه گردد.

عمران خان گفت: سومین طرح دولت به روی کار آمده این است که با استفاده از کمیسیون انتخابات که در اختیار آنان است، بازی در عرصه سیاسی را به نفع خود رقم بزنند و با پیروزی دروغین در انتخابات پارلمانی مجدداً به عرصه قدرت باز گردند.

مجری شبکه بول نیوز در ادامه پرسش‌های خود عنوان نمود: اکنون درخواست شما در دیوان عالی کشور برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز ثبت شد، شما در ماه جاری مجدداً به تظاهرات خواهید پرداخت و یا قصد دارید آن را به تاریخ دیگری موکول کنید، زیرا چودری پرویز الهی که از متحدان شماست پیشنهاد داده است فعلاً هیچ تاریخی برای برگزاری راهپیمایی و تظاهرات اعلام نشود، ایشان حتی پیشنهاد بازگشت به پارلمان را نیز داده‌اند.

عمران خان در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: ببینید بازگشت ما به پارلمان ملی به منزله پذیرفتن مداخله قدرت خارجی و توطئه صورت گرفته علیه ماست، ما هیچگاه به پارلمان باز نخواهیم گشت و من معتقدم دیوان عالی کشور باید بر اساس مستنداتی که از سوی شخص رئیس جمهور به آن ارائه شده است تحقیقات برای بررسی این اقدام علیه امنیت ملی را آغاز کنند زیرا در آن صراحتاً اعلام شده است که عمران خان را برکنار کنید در غیر این صورت با پیامدهای بدی مواجه خواهند شد.

وی افزود: ما هرگز به دنبال ایجاد درگیری و خشونت در تظاهرات خود نیستیم و همواره سعی داشتیم تظاهرات ما به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود، ما در هر صورت تظاهرات را برگزار خواهیم کرد و اکنون باید منتظر ماند حکم دیوان عالی در این خصوص چه خواهد بود.

عمران خان در بخش دیگری از اظهارات خود در این گفتگوی تحلیلی با اشاره به عدم توزیع قدرت عادلانه و مطابق با قانون در پاکستان عنوان داشت: تا زمانی که قانون ملاک اصلی در کشور نباشد و قدرتمند را پیرو قانون نکنید، جامعه و کشور رشد نخواهد کرد، شما کشورهای توسعه یافته و دیگر را مقایسه کنید، در کشورهای توسعه یافته قانون بالاتر از همه چیز است و ملاک قانون است.

وی گفت: در زمان نخست وزیری در دیدار با وزیر دفاع نیجریه از وی علت فقر در این کشور را جویا شدم که وی در پاسخ وجود فساد را عامل اصلی فقر در کشور دانست.

از او پرسیدم چرا با مفسدان مقابله نمی‌کنید؟ در پاسخ گفت: تمامی مفسدان در رأس قدرت قرار دارند و این مشکل مشترک تمامی کشورهای جهان سوم است.

مجری در بخش دیگری از سؤالات خود با اشاره به شب برکناری عمران خان و اتفاقات صورت گرفته در کاخ نخست وزیری پاکستان گفت: پرسش‌هایی در اذهان مردم ایجاد شده است، شبی که شما در حال مبارزه(با احزاب اپوزیسیون) در پارلمان بودید و اسد قیصر رئیس سابق مجلس ملی نیز نقش بسزایی در آن ایفا نمود، آن زمان تصور می‌شد که شما و رئیس پارلمان تحت هیچ شرایطی عقب نشینی نخواهید کرد، اما ایشان پس از بازگشت از کاخ نخست وزیری تصمیمات مهمی را اتخاذ کردند، حکایت‌های مختلفی از آن شب مهم در حال گردش است، اما شما از آن شب برای ما بگویید که چه اتفاقاتی صورت گرفت؟

نخست وزیر اسبق پاکستان گفت: تاریخ هیچ کس را فراموش نخواهد کرد و حقایق روزی افشا خواهد شد، من نمی‌خواهم به جزئیات اتفاقات آن شب بپردازم، اما زمانی که تاریخ پاکستان نگاشته شود از آن به عنوان شبی یاد خواهد شد که خسارت  زیادی به پاکستان وارد شد. نهادهایی که نقش زیرساختی در حاکمیت یک کشور را دارند همان نهادها به تضعیف پاکستان پرداختند.

وی افزود: آنچه که با جمهوریت و دموکراسی کشور در آن شب صورت گرفت غیر قابل باور است، قدرت از رئیس پارلمان گرفته شد، پارلمانی که دارای حیثیت جداگانه در یک نظام مردمی است مورد محدودیت قرار گرفت و رئیس پارلمان نیز مورد تهدید واقع شد. خودروهای مخصوص انتقال زندانی در مجلس فراخوانده شد و درب‌های دو دادگاه(دیوان عالی کشور و دادگاه عالی اسلام آباد) نیز به صورت شبانه گشوده شد.

عمران خان در ادامه در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه کدام اقدام صورت گرفته آن شب باعث تأسف و ناراحتی عمیق شما شد و برای شما دور از انتظار بود گفت: ببینید من در طول 3.5 سال حکمرانی خود همواره منتظر برکناری دولت بودم، زیرا اتفاقاتی که در طول این عرصه صورت گرفت انتظار می‌رفت که دولت از ادامه فعالیت خود باز بماند و من هیچگاه این امر را دور از انتظار نمی‌دانستم.

وی افزود: در ابتدای دولت خود ما با مشکلات اقتصادی شدید مواجه بودیم و در صورت عدم ارائه بسته کمک‌های مالی از سوی چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دولت ما سرنگون می‌شد پس از آن احزاب مختلف اپوزیسیون با تحصن‌های گوناگون خود سعی در سرنگونی دولت نمودند، بنابراین من همواره برای از دست دادن قدرت آماده بودم.

وی خاطرنشان کرد: تنها موضوعی که موجب تأسف و ناراحتی من شد حضور مجدد مفسدان اقتصادی در عرصه قدرت بود، افرادی که من از 26 سال گذشته علیه آنان در حال فعالیت بودم. از میان 75 سال پس از استقلال پاکستان تاکنون، 62 سال قدرت در دستان دو خاندان(شریف و زرداری) و ژنرال‌های ارتش بود، سی سال در دست ژنرال‌ها و سی سال نیز در دست این دو خاندان. کسانی که در عرصه 30 الی 32 سال با فساد مالی گسترده خزانه کشور را تخلیه کردند و ما پس از تلاش‌های گسترده و متداوم خود موفق شدیم برای نخستین بار پرونده قضایی با عنوان فساد مالی علیه آنان تشکیل دهیم مجدداً به روی کار آورده شدند. بیش از این چه ظلمی در حق مردم و کشور صورت بگیرد و به نظر من این بزرگ‌ترین خیانت به کشور بود.

ارسال نظر

 
1