خبر فوری

 
 
عمران خان: تا بازگشت تمامی مهاجران، جلوگیری از تروریسم مرزی دشوار است
کد خبر :1666955588

12:59 1398/11/28


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, پاکستان و سازمان ملل متحد, پناهندگان افغان, کنفرانس بین المللی پناهجویان افغان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در کنفرانس بین المللی دو روزه "پناهجویان افغان" در اسلام آباد با حضور مقامات ارشد حدود 20 کشور، 20 سال گذشته را برای ملت پاکستان از جهت اقتصادی دشوار عنوان کرد و افزود: اما با این وجود از پناهجویان افغان میزبانی کردیم. . جنگ در افغانستان به نفع ما نیست و جلوگیری از تروریسم برون مرزی تا بازگشت تمامی مهاجران به کشورشان، امری دشوار است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در کنفرانس بین المللی دو روزه "پناهجویان افغان" در اسلام آباد با حضور مقامات ارشد حدود 20 کشور، 20 سال گذشته را برای ملت پاکستان از جهت اقتصادی دشوار عنوان کرد و افزود: اما با این وجود از پناهجویان افغان میزبانی کردیم. پاکستان با عدم ثبات اقتصادی مواجه بوده و هم اکنون نیز با بسیاری از چالش ها رو برو هستیم. پاکستان و تمامی ملت افغانستان از ماموریت صلح حمایت می کنند و خواستار برپایی امنیت هستند. جنگ در افغانستان به نفع ما نیست و جلوگیری از تروریسم برون مرزی تا بازگشت تمامی مهاجران به کشورشان، امری دشوار است. اولین هجرت مسلمانان اساس روابط متقابل ما است، آخرین پیامبر ما ، وحدت و همدلی را آموخت. پناهجویان، پس از جنگ جهانی در کشورهای مختلف پناهنده شدند، جنگ در کشورهای اسلامی به نام تروریسم رواج یافته است و امروزه هیچ یک از کشورهای توسعه یافته آماده پناه دادن به پناهندگان مسلمان نیستند. برپایی اقتصاد در پاکستان منوط به ایجاد امنیت در افغانستان است و امنیت زمانی ایجاد می شود که ثبات به منطقه باز گردد.

 

 آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد طی سخنرانی در این کنفرانس، با عرض سلام و ذکر آیه ای از سوره توبه، گفت: "کسی که درخواست پناه از شما بکند، به او پناه دهید". قرآن به طور واضح در مورد پناهندگی سخن گفته و این کتاب آسمانی در خصوص پناهنده هیچگونه قید دین را ذکر نکرده است. پاکستان یک کشور محبوب برای پناهندگان بوده است، گشاده رویی پاکستان برای پناهندگان مبتنی بر چندین دهه است، پاکستان و ایران مهم ترین کشورهای پناه دهنده در جهان هستند. پاکستان درب های خود را به روی مهاجران افغان باز گذاشت و هیچ شکی در مهمان نوازی آن وجود ندارد. کمک های جهانی حائز اهمیت بالایی برای پناهجویان افغانستان هستند.

 

همچنین فلپس گراندی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگی با تحسین اقدامات پاکستان در زمینه پناهندگان افغانستان، گفت: سازمان ملل چالش های پیش رو برای پاکستان را درک می کند، زیرا اقدامات پاکستان در زمینه پناهجویان افغان بر کسی پوشیده نیست. پاکستان از 40 سال گذشته به طور استوار در کنار افغانستان ایستاده است. باید سیاستی به منظور بازگشت مهاجران با همکاری شرکای جهانی تدوین شود، ما باید برای بازگشت مهاجران یک راه حل پایدار پیدا کنیم.

 

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنرانی در کنفرانس، گفت: پاکستان با وجود مشکلات داخلی پناهندگان افغان را طبق دستور اسلام پناه داد،  پاکستان در حال میزبانی بیش از 3 میلیون پناهنده افغان ثبت شده و غیر رسمی است. بهترین روابط متقابل مذهبی و فرهنگی میان پاکستان و افغانستان وجود دارند.  

ارسال نظر

 
1