خبر فوری

 
عمران خان با برگزاری راهپیمایی اعتراضی به دنبال دستیابی به چه اهدافی است؟
کد خبر :1602962883

16:33 1401/08/08


برچسب ها : اختلافات, ارتش پاکستان, اسلام آباد, پاکستان و آمریکا, پنجاب, تظاهرات, حزب تحریک انصاف پاکستان, دولت پاکستان, راهپیمایی, رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان, سپهبد آصف غفور, سپهبد سرفراز علی, شهباز شریف, عمران خان, فرمانده کل ارتش پاکستان, گزارش, نخست وزیر پاکستان, نواز شریف,

راهپیمایی اعتراضی حزب تحریک انصاف پاکستان آغاز شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در تاریخ 13 آبان (4 نوامبر) به اسلام آباد خواهد رسید. اکنون این سوال پیش می آید که عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان با برگزاری این راهپیمایی اعتراضی چه موفقیتی به دست خواهد آورد؟


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | راهپیمایی اعتراضی حزب تحریک انصاف پاکستان آغاز شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در تاریخ 13 آبان (4 نوامبر) به اسلام آباد خواهد رسید.

دولت پاکستان نیز برای برگزاری مسالمت آمیز و امن راهپیمایی اعتراضی حزب تحریک انصاف پاکستان در حال انجام اقدامات لازم است.

اگر با تاریخ راهپیمایی های اعتراضی در پاکستان دقت کنیم، مشخص است که هیچ کدام از راهپیمایی های اعتراضی به نتیجه نرسیده است. در هیچ کدام از راهپیمایی های اعتراضی از جمله در راهپیمایی اعتراضی حزب تحریک انصاف پاکستان در سال 2014 و در راهپیمایی مولانا فضل الرحمن و بلاول بوتو زرداری در گذشته نه چندان دور، نه دولتی تغییر کرد و نه خواسته های معترضان برآورده شد. تنها نتیجه این راهپیمایی های اعتراض آمیز مجبور شدن دولت های وقت به انجام مذاکرات با معترضان و نشان دادن انعطاف پذیری از خود بود.

اکنون این سوال پیش می آید که آیا برگزاری راهپیمایی اعتراضی بدون حمایت احزاب سیاسی مقتدر به نتیجه خواهد رسید؟ همچنین این سوال در ذهن مردم ایجاد شده است که آیا عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام است یا به دنبال انتصاب فرمانده ارتش پاکستان؟ و اینکه با رسیدن راهپیمایی اعتراضی حزب تحریک انصاف پاکستان به اسلام آباد، عمران خان چه موفقیتی به دست خواهد آورد؟ و اینکه آیا در اوضاع کنونی پاکستان پس از وقوع سیل، امکان برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد؟ صاحب نظران پاسخ های متفاوتی به این پرسش ها داده اند.

عمران خان در یکی از مصاحبه های خود با انتقاد از دولت کنونی پاکستان گفته بود که این دولت نباید یک فرمانده کل جدید برای ارتش پاکستان تعیین کند و باید این موضوع را به تعویق بیندازد. البته وی بعدا گفت که برای من فرقی نمی کند که چه کسی به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شود.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان طی مصاحبه خود با خبرنگاران در تاریخ 13 مهر (5 اکتبر) سال جاری اعلام کرد که هر کسی به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شود، برای من فرقی نمی کند. البته انتخاب فرمانده کل ارتش پاکستان باید بر اساس شایستگی صورت گیرد اما دولت کنونی می خواهد بر اساس رای شخصی خود فرمانده کل ارتش پاکستان را انتخاب کند.

وی همچنین در تاریخ 26 آبان طی مصاحبه با یک کانال خبری خصوصی گفت که کسانی که می خواهند فرمانده کل ارتش پاکستان را با رای شخصی خود انتخاب کنند، همان افرادی هستند که می خواهند بر اساس نظر شخصی خود قضات، رئیس دفتر ملی پاسخگویی (NAB)، بازرس کل و رئیس آژانس تحقیقات فدرال (FIA) را انتخاب کنند تا بتوانند فساد مالی خود را مخفی کنند.

وی افزود: نواز شریف و آصف زرداری هیچ کدام نمی خواهند که فرمانده کل ارتش پاکستان انتخاب شود زیرا آن ها مجرم هستند. هر کسی می خواهد فرمانده کل ارتش پاکستان را انتخاب کند باید این کار را بر اساس شایستگی انجام دهد. هیچ کدام از فرماندهان ارتش پاکستان برای من عزیزتر نیست.

وی گفت: هدف ما از انجام مذاکرات از طریق دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان، برگزاری انتخابات شفاف و سالم بود.

وقتی یکی از خبرنگاران از رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان در مورد به حکومت رسیدن وی با پشتیبانی ارتش پاکستان در سال 2014 سوال شد، وی پاسخ داد که من نه در آن زمان و نه اکنون نیازی به حمایت دولت نداشته و ندارم.

نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ ن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که هدف عمران خان از برگزاری راهپیمایی اعتراضی آوردن انقلاب نیست، بلکه وی به دنبال انتصاب فرمانده کل ارتش پاکستان با نظر شخصی خود است.

وی افزود: مردم پاکستان انقلاب 4 ساله عمران خان را مشاهده کرده اند. عمران خان، کسی که به دیگران دزد می گفت به اتهام تامین مالی خارجی، دزدی از خزانه داری دولت و دزدی 50 میلیارد روپیه با اسناد غیر قابل انکار، به عنوان بزرگترین دزد تاریخ شناخته شده است.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باوراند که هیچ حزبی بدون حمایت ارتش پاکستان نمی تواند قدرت را در دست بگیرد و به قدرت رسیدن حزب تحریک انصاف پاکستان به دلیل حمایت ارتش پاکستان از این حزب است.

تعدادی از احزاب پاکستان از جمله حزب مسلم لیگ ن و حزب مردم پاکستان چندین بار اعلام کردند که ارتش پاکستان با دخالت در سیاست کشور و حمایت از حزب تحریک انصاف پاکستان، عمران خان را به قدرت رسانده است.

پس از کلید خوردن تغییر رژیم در پاکستان توسط آمریکا و برکناری عمران خان از سمت نخست وزیر پاکستان، شهباز شریف رهبر حزب مسلم لیگ ن نخست وزیر پاکستان شد.

پس از انتخاب شهباز شریف رهبر حزب مسلم لیگ ن به عنوان نخست وزیر پاکستان، ارتش پاکستان دچار دو دستگی شد. عده ای از فرماندهان ارتش پاکستان از دولت شهباز شریف نخست وزیر پاکستان حمایت کردند و تعدادی از فرماندهان ارتش پاکستان از انتصاب وی ناراضی بودند.

علیت این نارضایتی این بود که حزب مسلم لیگ ن و حزب مردم پاکستان اتهامات سنگینی علیه ارتش پاکستان مطرح کردند و ارتش پاکستان نیز اقدامات قضایی علیه آن ها انجام داد. طی این اقدامات قضایی علیه برخی از رهبران حزب مسلم لیگ ن و متهم کنندگان ارتش پاکستان به اتهام فساد مالی و دزدی پرونده تشکیل شد و آن ها زندانی شدند. اما ارتش پاکستان با اشاره آمریکا همین افراد را به قدرت بازگرداند که باعث آبروریزی ارتش پاکستان شد.

این اختلاف داخلی بین ارتش پاکستان تا حدی افزایش پیدا کرد که سپهبد سرفراز علی فرمانده سپاه کویته یکی از حامیان اصلی عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان و مخالف تغییر رژیم در پاکستان توسط آمریکا که یکی از مهم ترین کاندید ها برای سمت فرماندهی کل ارتش پاکستان بود، در یک سانحه مشکوک جان باخت. بالگردی که وی برای بازدید از مناطق سیل زده پاکستان در ایالت بلوچستان بر آن سوار بود، سقوط کرد و مدتی بعد اتحاد نظامی راجی آجوی سنگر مسئولیت انهدام آن را پذیرفت.

این سانحه پاکستان را در شوک فرو برد و برخی از تحلیلگران اعلام کردند که ارتش پاکستان در کشته شدن وی نقش داشته است، زیرا وی یکی از مخالفان تغییر رژیم در پاکستان و از حامیان رهبر تحریک انصاف پاکستان بود.

چند روز پس از سانحه مذکور سپهبد آصف غفور یکی از فرماندهان موافق تغییر رژیم و حامی دولت کنونی پاکستان به عنوان جانشین سپهبد سرفراز علی، فرمانده سپاه کویته شد و اتهامات وارد شده به ارتش پاکستان در این سانحه را قوت بخشید.

اکنون حزب تحریک انصاف پاکستان با برگزاری راهپیمایی اعتراضی به دنبال تعیین فردی به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان است که مخالف تغییر رژیم در پاکستان باشد و دولت نیز می خواهد یکی از حمایان خود را در ارتش پاکستان به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان معرفی کند.

ارسال نظر

 
1