خبر فوری

 
عمران خان: اکنون آنچه به نفع ما خواهد بود انجام خواهیم داد
کد خبر :1836495650

10:17 1397/09/16


برچسب ها : افغانستان, پاکستان, دونالد ترامپ, طالبان افغانستان, عمران خان, مذاکرات صلح,

پاکستان در جنگ نیابتی آمریکا، خسارت های بسیاری را متحمل شده است و اکنون پاکستان خواهان برقراری روابط با آمریکا بر مبنای احترام متقابل و سطوح یکسان است


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو، عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با یک خبرگزاری آمریکایی اظهار داشت: پاکستان اسلحه اجاره داده شده نیست،اکنون ما تنها آنچه که به نفع ما خواهد بود انجام خواهیم داد.

نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری واشنگتن پست گفت: پاکستان در جنگ نیابتی آمریکا، خسارت های بسیاری را متحمل شده است و اکنون پاکستان خواهان برقراری روابط با آمریکا بر مبنای احترام متقابل و سطوح یکسان است، چه کسی خواهان برقراری روابط با یک ابر قدرت نیست.

وی گفت: ما هیچگاه خواهان برقراری روابطی نیستیم که در آن با اعطای مبلغی،پاکستان را به سمت جنگ نیابتی سوق دهند یا همانند یک اسلحه اجاره داده شده با وی برخورد نمایند، ما خود را دوباره در چنین شرایطی قرار نخواهیم داد، حضور ما در جنگ دیگران باعث خسارت های جانی بسیاری از انسان ها، نابودی مناطق قبایلی و غرور ما جریحه دار میشود.

وی در ادامه گفت: ما خواهان روابط جدی با آمریکا هستیم، ما با چین روابط یک طرفه نداریم و هردو کشور دارای روابط متقابل هستند و ما خواهان چنین روابطی با آمریکا نیز هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شما مخالف سرسخت آمریکا هستید؟» اظهار داشت: اگر شما با سیاست های آمریکا موافق نباشید، این به معنای این نیست که شما مخالف آمریکا هستید، این یک تفکر امپریالیستی است که شما با من موافق باشید یا مخالف.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جواب وی به پیام توییتری دونالد ترامپ اظهار داشت: هدف از پاسخ دادن به پیام توییتری رئیس جمهور آمریکا، اصلاح پیشینه بود، در پاسخ نوشته بودم رئیس جمهور آمریکا باید از حقایق تاریخ آگاه شود و پاسخ من به وی،جنگ رسانه ای نبود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه دونالد ترامپ به وی گفت: امنیت در افغانستان به نفع پاکستان خواهد بود و ما تمامی همکاری های لازم را در این زمینه خواهیم داشت، این نکته را باید مد نظر قرار داد که 40 درصد از افغانستان، از کنترل دولت افغانستان خارج شده است.

عمران خان افزود: رئیس جمهور آمریکا، پاکستان را متهم به پناه دادن تروریست های طالبان نموده است، زمانی که بر سر کار آمدم از نیروهای امنیتی گزارش کامل مربوطه را درخواست نمودم و به آمریکا اعلام نمودم که اطلاع دهند کدام مناطق پاکستان، پناهگاه طالبان است تا بررسی نماییم، در پاکستان هیچ پناهگاه طالبان وجود ندارد.

وی گفت: در پاکستان علاوه بر من، افراد دیگری نیز مخالف جنگ آمریکا بوده اند، اگر ما وارد این جنگ نمیشدیم میتوانستیم خود را از نابودی نجات دهیم، پاکستان پس از ائتلاف با آمریکا، 80 هزار نفر قربانی داده است و مبلغی بالغ بر 150 میلیون دلار ضرر اقتصادی را متحمل شده است، هیچ شرکت و سرمایه گذار خارجی حاضر به سرمایه گذاری در پاکستان نیست و پاکستان به نا امن ترین کشور تبدیل گردیده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و توافق بر سر نتیجه نهایی در خصوص بحران افغانستان گفت: ما از سالهای متمادی اعلام کرده ایم که حل موضوع افغانستان از طریق نظامی امکان پذیر نخواهد بود و اگر شما با سیاست های آمریکا موافقت ننمایید به دشمن آمریکا تبدیل خواهد شد، ما نمیخواهیم آمریکا در اقدامی عجولانه افغانستان را ترک نماید، در سال 1989 زمانی که نیروهای اتحاد جماهیر شوروی، خاک افغانستان را ترک نمودند، آمریکا پاکستان را تنها گذاشت، ما میخواهیم که آمریکا به صورت فوری افغانستان را ترک ننماید و پیش از ترک افغانستان، وضعیت افغانستان را بهبود بخشد و برای بازسازی افغانستان نیاز به نیروهای آمریکایی خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان در ادامه افزود: مرز پاکستان و افغانستان به صورت شدید تحت نظارت قرار دارد و رفت و آمد تروریست ها ناممکن شده است و در حال حاضر تعداد 2 میلیون و 700 هزار مهاجر افغان در اردوگاه های پاکستان حضور دارند.

ارسال نظر

 
1