خبر فوری

 
 
علل عدم سفر نخست وزیر پاکستان به شهر کویته برای عرض تسلیت به بازماندگان شهدا
کد خبر :777304151

21:20 1398/01/27


برچسب ها : انفجار, بلوچستان, بمب, پاکستان, تروریست, تروریسم, حمله, عربستان سعودی, عمران خان, کویته,

عدم سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به شهر کویته برای ابراز همدردی با جامعه هزاره موجب انتقاد شدید مردمی و رسانه ها علیه وی شده است ، از طرفی نیز تحلیل گران عللی در این رابطه ابراز داشته اند .


 

به گزارش راز نيوز، عدم سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به شهر کویته برای ابراز همدردی با جامعه هزاره موجب انتقاد شدید مردمی و رسانه ها علیه وی شده است. گفتنی است که نخست وزیر پاکستان برای اهداف سیاسی طی ماه های گذشته، سفری به ایالت سند داشته است. گروه هایی در پاکستان سوالاتی را مطرح می‌کنند که چرا نخست وزیر می تواند برای اهداف سیاسی خود به دیگر شهر ها سفر کند اما برای عرض تسلیت به خانواده های داغدار، عازم کویته نمی شود؟ فرزانه باری کارشناس امور اجتماعی از اسلام آباد گفت : "جامعه ما نسبت به مردم هزاره بی تفاوت است. مقامات سیاسی ما درحالی که قوم هزاره را از اقلیت های مردمی بشمار می آورند، نسبت به آن بی تفاوت هستند. اما عدم سفر عمران خان به کویته نیز نشان از چنین نظریه ای دارد، احزاب سیاسی نیز نسبت به این موضوع معتقدند که چون مردم هزاره درحال حاضر خشمگین هستند، لذا نخست وزیر نباید به کویته سفر کند. به هرحال این امری تاسف برانگیز است که وی تاکنون به کویته سفر نکرده است. "


برخی از کارشناسان و تحلیل گران امور سیاسی بر این باورند که مهاجمانی که مردم هزاره شیعه را در کویته هدف قرار می دهند، از گروه های گماشته دیگر کشورهایی هستند که چندین بار به پاکستان کمک مالی نیز کرده اند. برای همین نخست وزیر نمی خواهد چنین کشورهایی را ناراحت کند.


احسن اقبال تحلیلگر امور سیاسی از لاهور، بر این باور است که این موضوع را باید از زاویه وضعیت استراتژیک منطقه بررسی کرد. وی افزود : " بسیاری از منتقدان ابراز داشتند که چون پاکستان از متحدان مهم عربستان است، لذا اگر عمران خان به کویته سفر و ابراز همدردی کند، عربستانی که چندی پیش به پاکستان کمک مالی کرده بود، از این اقدام ناراحت خواهد شد. حزب حاکم تحریک انصاف PTI برای پیروزی در انتخابات، حمایت برخی از گروه های ممنوعه را جلب کرده بود، به این دلیل نیز سفر نخست وزیر به کویته باعث ناراحتی گروه های ممنوعه خواهد شد؛ لذا عمران خان در این زمینه محتاط است. "


احسن رضا در ادامه با انتقاد از دولت ابراز داشت، حزبی که درگذشته از حزب مردمی پیپلزپارتی PPP انتقاد می کرد و می گفت که از عملیات های تروریستی جلوگیری نمی کند، هم اکنون خود در مقابل چنین اقداماتی بی اختیار به نظر می آید. حزب پی پی پی به دلیل افزایش حملات تروریستی مجبور به برکناری نخست وزیر خود شد، اما همچنان شاهد اقدامات تروریستی علیه جامعه هزاره هستیم. افسوسناک تر از آن این است که رسانه ها و مردم نیز نسبت به این قتل عام سکوت اختیار کرده و بی توجه هستند. آنهایی که علیه حمله تروریستی نیوزیلند سخن می گفتند، هم اکنون سکوت اختیار کرده اند.

هرچند که حزب حاکم مدعی بهبودی وضعیت امنیتی شده است، اما با این وجود نیز وضعیت امنیت رضایت بخش نیست. سفر مقامات ارشد سیاسی نیازمند امنیت بالایی است. در پاکستان مقامات ارشد سیاسی همچون شوکت عزیز، بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق و دیگر افراد نیز هدف حملات قرار گرفته اند. بنابراین نخست وزیر نمی تواند بدون برنامه امنیتی به جایی سفر کند.

از طرفی جامعه هزاره نیز در رابطه با سفر عمران خان به دو دسته تقسیم شده است، عده ای می گویند که وی باید بیاید و متعهد شود که مجددا چنین وقایعی رخ نخواهند داد و عده ای نیز باتوجه به وضعیت امنیتی می گویند که چنین اقدامی لازم نیست. عبد الخالق هزاره رهبر حزب دموکرات هزاره طی گفتگو با دوچی ویلی گفت : احتمال دارد که وزیر ارشد ایالت به نخست وزیر پیشنهاد داده باشد که وی به کویته سفر نکند، زیرا در هر نقطه ای از جهان می تواند حمله تروریستی انجام شود و از طرفی نیز تظاهرات کنندگان خواستار متعهد شدن نخست وزیر از عدم انجام چنین اقدامی در آینده هستند. آیا کسی در نیوزیلند فکرش را کرده بود که چنین حمله ای انجام خواهد شد؟ به نظرم نخست وزیر به دلیل موضوع تعهد به کویته سفر نمی کند.

لازم به ذکر است که امروز (سه شنبه) دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان با حضور در بین خانواده های داغدار هزاره در شهر کویته، ابراز تاسف کرد و از سفر قریب الوقوع نخست وزیر به منطقه خبر داد. وی افزود : من به دستور شخص نخست وزیر اینجا هستم، عمران خان شب گذشته طی تماسی تاکید کرد که من امروز برای عرض تسلیت خدمت تان حاضر شوم.

ارسال نظر

 
1