خبر فوری

 
علل سرمایه گذاری هند در افغانستان
کد خبر :2071444425

15:59 1397/10/20


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, ایران, پاکستان, چین, هند,

داوود عظمی با ذکر سه نکته گفته است که می توان از طریق این سه نکته به اهداف سرمایه گذاری و منافع هند در افغانستان پی برد. نخستین آن این است که هند در منطقه دوست خوبی پیدا خواهد کرد، دومین آن این است که دو کشور با یکدیگر به تبادل اطلاعات مخفی می پردازند و سومین آن می توان به، هموار شدن مسیر هندوستان در بازارهای جهانی اشاره کرد.


 

به گزارش راز نيوز به نقل از بی بی سی، نخست وزیر هندوستان نریندر مودی در افتتاحیه پارلمان افغانستان در آذر ماه 1394 گفت : ناراحتی شما باعث ناراحتی ما می شود، برآورده کردن آرزوهای شما از وظایف ما است، استحکام شما باعث امید ما خواهد شد. شجاعت شما باعث خوشحالی ما می‌شود و دوستی با شما نیز باعث افتخار ما است.

گفتنی است ساختمان پارلمانی افغانستان با کمک های مالی هندوستان بنا نهاده شده است. پس از غروب قدرت طالبان در افغانستان در سال 1380، هندوستان فعالیت های سرمایه گذاری خود در افغانستان را مجددا شروع کرد.

براساس گزارش سفارت هندوستان در افغانستان، در سال 1381 سفارت هندوستان نیز وسیع تر شد. همچنین پس از آن هندوستان در مزار شریف، هرات، قندهار و جلال آباد نیز سفارتخانه های اقتصادی خود را تاسیس کرد. تا سال 1385، حامد کرزئی 4 مرتبه به هندوستان سفر کرده بود.

اسم هندوستان در فهرست اسامی قدرت هایی که در نوسازی افغانستان سرمایه گذاری کرده اند، در سر فهرست قرار دارد. همچنین هندوستان در قحطی سال 1390 افغانستان، 250 هزار تن گندم به افغانستان اهدا کرده بود. گفته می شود که سد آبی سلمه نیز به کمک هندوستان در استان هرات ساخته شده است. این سد به کمک 1500 تن از مهندسان دو کشور هندوستان و افغانستان و با مبلغ 300 میلیون دلار ساخته شد.



دلیل این سرمایه گذاری چیست؟

هندوستان در قندهار، دانشگاه علم و فناوری را نیز تاسیس کرد و پس از آن متعهد شد تا برای تسهیل امر سفر مردم افغانستان، هزار اتوبوس را به کابل خواهد فرستاد.


حال سوالی که در اذهان خوانندگان بوجود می آید، آن این است که هندوستان در قبال این سرمایه گذاری ها در افغانستان، چه چیزی به دست می آورد؟

طبق گزارش سفارت هندوستان در کابل، تاکنون هندوستان 2 بیلیون دلار یعنی 139 میلیارد روپیه هندی در افغانستان هزینه کرده است و علت این هزینه پیشرفت و برپایی امنیت در افغانستان است.

کارشناس امور سیاسی آسیای جنوبی و از خبرنگاران هندوستان قمر آغا گفت : فهمیدن دو مسئله بسیار مهم است، روابط هندوستان با افغانستان، که این امر به دلیل آن است که افغانستان در گذشته همسایه هندوستان بوده است و دیگر اینکه، باتوجه به اوضاع نامساعد افغانستان، درصورت روی کار آمدن دولت جمهوری، موجب خرسندی هندوستان و کشورهای آسیای جنوبی خواهد شد.

به گفته قمر آغا :"پاکستان به طور مداوم در تلاش است تا افغانستان دچار ناامنی شود. زیرا درصورت امن بودن افغانستان، دولت آن تنها بر روی مسائل داخلی تمرکز خواهد کرد که این امر موجب خوشحالی و به سود پاکستان نیست. زیرا افغانستان مملو از منابع طبیعی و سرمایه ای بالغ بر 2 تریلیون است."

گزارشگر بی بی سی در افغانستان ابراز داشته است که با گذشت زمان شاید روابط افغانستان با کشورهای همسایه اش سرد شده باشد اما تاکنون این موضوع در رابطه با روابط هندوستان و افغانستان پیش نیامده است.

وی اذعان داشت که به دلیل افزایش درگیری ها در منطقه، هرکشوری درصدد آن است تا دوست و یا خیرخواهی برای خود انتخاب بکند. هندوستان نیز در تلاش است تا افغانستان به عنوان کشور دوست او بماند. می توان در رابطه با موضوع ذکر شده به این دلیل استناد کرد که، به دلیل عدم روابط دوستانه پاکستان و افغانستان، هند در تلاش است تا افغانستان را به عنوان کشور دوست خود نگاه دارد و این از موضوع های مهم برای هندوستان است. درصورت همکاری افغانستان با هند ، پاکستان تحت تاثیر این روابط قرار خواهد گرفت.


امنیت افغانستان چه سودی برای هند خواهد داشت؟

طبق گفته قمر آغا، درک سیاست های افغانستان و از طرفی فعالیت های طالبان در این کشور حائز اهمیت است. ما باید این موضوع را درک بکنیم که امنیت افغانستان موجب امنیت منطقه خواهد شد و این موضوع بیش از بقیه کشورهای منطقه برای هندوستان حائز اهمیت است.

وی افزود، طالبان اسم یک گروه نیست بلکه آنها به اسم دین تنها فعالیت می کنند. و این امر موجب بروز خطر برای منطقه است. درصورت روی کار آمدن قدرت طالبان در افغانستان، بیش ترین ضرر متحمل هندوستان خواهد شد. به همین دلیل اگر هندوستان برای برقراری امنیت در افغانستان چند میلیارد دیگر نیز هزینه بکند، جای دوری نخواهد رفت.

اما یکی از مهم ترین موضوعات قابل بحث در رابطه با دوستی افغانستان و هند، مسئله بندر چابهار نیز است کا هندوستان سرمایه گذاری بزرگی در آن انجام داده است. این امر موجب ابراز نگرانی پاکستان شده بود.

پاکستان بخشی از پروژه راهداری چین در ساخت جاده تا بندر گوادر است. پروژه های جداگانه نامبرده چین و هندوستان بخشی از تلاش های این کشورها برای رسیدن به آسیای مرکزی، روسیه و اروپا است.


هندوستان، افغانستان، چین و آمریکا


هندوستان پس از ساخت سد سلمه گفت : این امر برای جبران کمبود انرژی برق افغانستان انجام شده است.

اکنون هندوستان در حال سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران نیز است که این امر موجب هموار شدن مسیر پیشرفت دو کشور خواهد شد.

براساس اظهارات قمر آغا، بازارهای بزرگ جهانی در دسترس هندوستان و افغانستان قرار خواهند گرفت. چین نیز سرمایه گذاری بسیاری انجام داده است، اما متاسفانه با سرمایه گذاری های کلان چین، این کشور نتوانسته است به طور کامل به اهدافی که از این سرمایه گذاری ها داشته برسد.


تاکنون تنها هندوستان و افغانستان عضو پروژه CPEC چین نشده اند. قابل ذکر است که چین درصدد سرمایه گذاری در معادن مس افغانستان نیز است اما تاکنون فعالیتی در این رابطه آغاز نشده است. داوود عظمی با اشاره به این موضوع ابراز داشته است که یکی از دلایل آن حضور قدرت بزرگی همچون آمریکا در افغانستان است. به دلیل درگیری های میان چین و آمریکا، افغانستان نمی تواند به این سو حرکت بکند. از طرفی هندوستان نیز به دلیل منافع ملی خود، با این پروژه همواره به مخالفت برخاسته است.


داوود عظمی با ذکر سه نکته گفته است که می توان از طریق این سه نکته به اهداف سرمایه گذاری و منافع هند در افغانستان پی برد.
نخستین آن این است که هند در منطقه دوست خوبی پیدا خواهد کرد، دومین آن این است که دو کشور با یکدیگر به تبادل اطلاعات مخفی می پردازند و سومین آن می توان به، هموار شدن مسیر هندوستان در بازارهای جهانی اشاره کرد.
سرمایه گذاری هند در افغانستان در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. روابط دوستانه میان دو کشور در حال عمیق تر شدن هستند. این امر موجب مستحکم شدن مواضع دو کشور در منطقه خواهد شد.

ارسال نظر

 
1