خبر فوری

 
 
علل سرمایه گذاری عربستان سعودی در پاکستان
کد خبر :189382337

17:56 1397/11/24


برچسب ها : پالایشگاه, پاکستان, سرمایه گذاری, عربستان سعودی, نفت,

محمد بن سلمان طی نخستین سفر خود به پاکستان طی چند روز آتی وارد پاکستان خواهد شد. مقامات کشور پاکستان ابراز داشتند که طی این سفر قرار است قرار دادی مبنی بر سرمایه گذاری به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار میان دو طرف امضاء شود.


 

به گزارش راز نیوز، محمد بن سلمان طی نخستین سفر خود به پاکستان طی چند روز آتی وارد پاکستان خواهد شد. مقامات کشور پاکستان ابراز داشتند که طی این سفر قرار است قرار دادی مبنی بر سرمایه گذاری به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار میان دو طرف امضاء شود. با نگاهی کوتاه به روابط دیرینه و دوستانه دو کشور عربستان سعودی و پاکستان در می یابیم که بیش تر این روابط در زمینه های دفاعی، سیاسی و اقتصادی هستند. تحلیل گران سیاسی از گسترش و عمیق تر شدن روابط دو کشور در پی سفر بن سلمان به پاکستان خبر دادند.

رئیس مجلس سنای پاکستان صادق سنجرانی در بیانیه ای با خوشایند خواندن سرمایه گذاری عظیم عربستان سعودی در پاکستان گفت : سرمایه گذاری موجب افزایش روابط دو طرف خواهد شد.

ظفر جسپال تحلیل گر امور سیاسی و پروفسور دانشگاه قائد اعظم پاکستان گفت : چنین تصوری که عربستان سعودی در زمینه نظامی یا استراتژیکی نیازمند همکاری پاکستان است درست نیست. وی از ابراز نظر شخصی خود گفت که عربستان سعودی در حال سرمایه گذاری در زمینه های نفت در کشورهای خارجی است. عربستان سعودی به این دلیل که در پاکستان منابع نفتی بسیار زیادی وجود دارند در حال سرمایه گذاری و ساخت پالایشگاه در این کشور است. می توان به یکی دیگر از اهداف سرمایه گذاری عربستان سعودی در پاکستان به کشور چین اشاره کرد که عربستان از پاکستان به راحتی می تواند به یکی از بازارهای بزرگ جهانی دسترسی داشته باشد.

ظفر جسپال خاطر نشان کرد که عربستان سعودی نه تنها پالایشگاه نفتی را در پاکستان بلکه در هند نیز خواهد ساخت. در حال حاضر کشور پاکستان به مرکز اقتصادی آسیا تبدیل شده است، این یکی از دلایل توجه سرمایه گذاران و کشورهای خارجی به سوی پاکستان است. درصورت بهبودی وضعیت امنیتی ، سرمایه گذاری در پاکستان نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به دلایل سرمایه گذاری عربستان سعودی در پاکستان گفت : یکی از دلایل می تواند درخواست عربستان سعودی مبنی بر حضور نظامیان پاکستان در کشورش باشد. اما نمی تواند این دلیل، دلیل قانع کننده ای باشد.

وی از گفت‌وگوی عربستان سعودی در زمینه همکاری استراتژیکی با آمریکا خبر داد و گفت : باتوجه به این موضوع عربستان سعودی در این زمینه هیچ گونه توافقی با پاکستان انجام نخواهد داد که موجب تاثیر گذاری منفی بر گفت‌وگوی عربستان با آمریکا شود. طی چند سال اخیر کشور پاکستان به دلیل افزایش قرض های خارجی و کاهش صادرات با کاهش ارز خارجی مواجه بوده است. عربستان سعودی، امارات و چین برای بهبودی حجم ارز خود، سرمایه گذاری کرده اند.
کارشناسان امور اقتصادی پاکستان از لزوم سرمایه گذاری خارجی در پاکستان برای بهبودی بحران اقتصادی این کشور خبر داده و گفتند : به همین دلیل پاکستان تلاش هایی به منظور سرمایه گذاری خارجی انجام داده است.

ناگفته نماند که براساس بیانیه وزیر امور خارجه هند، بن سلمان هفته آینده به دعوت رسمی نریندر مودی نخست وزیر هند به این کشور به همراه هیئت تجار سفر خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1