خبر فوری

 
علل تداوم درگیری‌ها در ایالت خیبر پختون خوا علی رغم توافقنامه آتش میان طالبان و ارتش پاکستان چیست؟
کد خبر :1085489706

17:26 1401/03/17


برچسب ها : اداره روابط عمومی ارتش پاکستان, ارتش پاکستان, بنون, تحریک طالبان پاکستان, توافق آتش بس, خیبر پختون خوا, سازمان اطلاعات پاکستان, سپهبد فیض حمید, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, گروه حافظ گل بهادر, گروه های تروریستی, وزیرستان شمالی,

علی رغم اعلام مقامات تحریک طالبان و ارتش پاکستان مبنی بر توافق در خصوص آتش بس تا اطلاع ثانوی روز گذشته اخباری مبنی بر هلاکت 7 تروریست طی عملیات های جداگانه در مناطق وزیرستان شمالی و بنون در ایالت خیبر پختون خوا منتشر شد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| علی رغم اعلام مقامات تحریک طالبان و ارتش پاکستان مبنی بر توافق در خصوص آتش بس تا اطلاع ثانوی روز گذشته اخباری مبنی بر هلاکت 7 تروریست طی عملیات های جداگانه در مناطق وزیرستان شمالی و بنون در ایالت خیبر پختون خوا منتشر شد.

این تروریست‌ها که بودند و به کدام گروه وابسته هستند؟ آیا تروریست‌های به هلاکت رسیده فرماندهان تحریک طالبان پاکستان می‌باشند و یا وابسته به گروه فعال دیگر در این منطقه می‌باشند؟

روابط عمومی ارتش پاکستان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام داشت در جریان دو عملیات مختلف در ایالت خیبر پختون خوا دست کم 7 تروریست کشته شده و تمامی این عملیات ها بر اساس اطلاعات محرمانه صورت گرفته است.

طبق این بیانیه، نیروهای ارتش پاکستان پس از دریافت اطلاعات محرمانه مبنی بر حضور تعدادی تروریست در منطقه جانی خیل در نزدیکی شهرستان بنون عملیاتی را آغاز نمودند، در این عملیات دو طرف اقدام به تیراندازی کردند که در نتیجه آن 5 تروریست کشته شده و از آنان چندین قبضه سلاح کشف و ضبط گردید.

به گفته سخنگوی ارتش پاکستان، این تروریست‌ها از عرصه‌های متمادی در عملیات های مختلفی تروریستی نقش داشتند.

طبق اعلام نیروهای امنیتی پاکستان درگیری میان نیروهای ارتش و تروریست‌ها به بیش از یک ساعت به طول انجامید و پس از متوقف شدن تیراندازی از جانب تروریست‌ها 5 جسد متعلق به آنان کشف گردید که احتمال می‌رود یکی از این تروریست‌ها با منفجر نمودن جلیقه انفجاری خود را به هلاکت رسانده است.

اسامی تروریست‌های کشته شده، نور رحمان معروف به ضرار، خددیر کائی فرزند میر سده، مرتضی فرزند نصرالله، فضل الرحمان اعلام شده است، هویت یکی از این تروریست‌ها نیز شناسایی نشده است.

همچنین عملیات دیگری در منطقه حسن خیل وزیرستان شمالی از جانب نیروهای ارتش پاکستان صورت گرفت که در نتیجه تبادل آتش میان دو طرف 2 تن از تروریست‌ها کشته شدند.

برخی از اطلاعات منتشر شده در این خصوص حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در حال گشت در منطقه بودند که از جانب تروریست‌ها هدف حمله قرار گرفتند که با واکنش نیروهای پاکستانی مواجه شدند.

این افراد به کدام گروه وابسته هستند؟

اما با توجه به تداوم مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و دولت اسلام آباد، تروریست‌های کشته شده در عملیات روز گذشته نیروهای ارتش پاکستان چه کسانی هستند و متعلق به کدام گروه می‌باشند؟

تحریک طالبان پاکستان و مقامات دولت اسلام آباد از یک الی دو ماه گذشته در حال رایزنی و گفتگو هستند و پیش از عید سعید فطر آتش بس میان دو طرف به اجرا درآمده که تاکنون نیز ادامه دارد.

سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در خصوص عملیات روز گذشته نیروهای ارتش پاکستان و هویت کشته شدگان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: نمی‌دانم افراد کشته شده چه کسانی هستند، اما از اعضای گروه ما نیستند.

اما به گفته برخی از مقامات رسمی پاکستان افراد کشته شده در عملیات های روز گذشته ارتش در ایالت خیبر پختون خوا احتمالاً از اعضای گروهک حافظ گل بهادر هستند که با نام شورای مجاهدین نیز شناخته می‌شود.

بسیاری از گروهک‌های فعال در مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا پس از بیعت با سرکرده تحریک طالبان پاکستان در این گروه ادغام شده‌اند، اما همچنان گروهک‌های نیز وجود دارند که تحت بیرق تحریک طالبان پاکستان نیامده‌اند که یکی از آنان گروهک حافظ گل بهادر می‌باشد، علاوه بر این گروهک صادق نور نیز در منطقه فعالیت دارد که گفته می‌شود با گروهک حافظ گل بهادر در ارتباط است، اما هیچ اطلاعات رسمی در این خصوص وجود ندارد.

رویکرد نسبت به گروهک حافظ گل بهادر

گروهک حافظ گل بهادر از شاخه‌های تحریک طالبان پاکستان از اهمیت بسیار بالایی در منطقه وزیرستان شمالی برخوردار بود.

پیش از آغاز عملیات بزرگ ارتش پاکستان موسوم به عملیات ضرب عضب در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی در سال 2014 میلادی، گروهک حافظ گل بهادر به عنوان هم پیمان ارتش پاکستان شناخته می‌شد و بنا بر برخی اطلاعات، این گروهک مخالف عملیات های طالبان علیه ارتش پاکستان بود و کارشناسان و تحلیلگران از این گروهک به عنوان طالبان خوب یاد می‌کردند.

پس از تشکیل دولت در افغانستان در اکتبر سال گذشته، عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان در یکی از گفتگوهای تلویزیونی خود از مذاکرات با شاخه‌های مختلف تحریک طالبان پاکستان خبر داد.

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر مذاکرات اسلام آباد با تحریک طالبان پاکستان، اخبار ضد و نقیضی در خصوص مذاکره با گروهک حافظ گل بهادر نیز منتشر گردید و بنا بر برخی از این اطلاعات غیر موثق توافقنامه آتش بس در محدوده وزیرستان شمالی نیز شکل گرفته است.

در این میان گروهک حافظ گل بهادر نیز یکی از شاخه‌های تحریک طالبان پاکستان بود که دولت اسلام آباد در حال مذاکره با آن بود، در آن زمان اعلام شد گروهک شورای مجاهدین آتش بس 20 روزه را در وزیرستان شمالی اعمال نموده است که از تاریخ یکم اکتبر اجرایی خواهد شد و در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات با دولت این آتش بس تمدید خواهد شد.

تحریک طالبان پاکستان پس از آن طی بیانیه‌ای هرگونه ارتباط با این تصمیم را رد کرد و هم‌زمان از گفتگو میان جناح‌های مختلف خود خبر داد.

طبق اعلام منابع آگاه تصمیم آتش بس 20 روزه در وزیرستان شمالی از جانب صادق نور و صدیق الله سرکرده گروهک شورای مجاهدین متعلق به حافظ گل بهادر اتخاذ شده است.

نحوه تشکیل گروهک حافظ گل بهادر

حافظ گل بهادر در جریان جنگ علیه شوروی در کنار مجاهدان افغانستان حضور داشت، در سال 2007 میلادی پس از بر عهده گرفتن سرکردگی تحریک طالبان پاکستان توسط بیت الله محسود، وی به عنوان امیر و فرمانده این گروه در منطقه وزیرستان شمالی تعیین گردید.

وی به دلیل آنچه که به عنوان اختلاف با سیاست‌ها و رویکردهای تحریک طالبان همچون حمله به مواضع نیروهای پاکستانی اعلام می‌شود از ادامه همکاری با تحریک طالبان کناره گیری می‌کند و گروهکی با عنوان شورای مجاهدین را راه اندازی می‌کند.

سلیم شهزاد روزنامه نگار و محقق پاکستانی که پس از انتشار مقاله‌ای در خصوص ارتباط میان القاعده و نیروی دریایی پاکستان در سال 2011 میلادی به قتل رسید، در کتاب خود در خصوص حافظ گل بهادر می‌گوید این یکی از همان گروه‌هایی است که از آن به عنوان «طالبان خوب» یاد می‌شود، این گروهک روابط بسیار خوبی با شبکه حقانی دارد و همانند آنان عملیات های مختلفی علیه نیروهای آمریکایی انجام داده است.

دولت پاکستان در سال 2008 میلادی توافقنامه‌ای را با این گروه به سرانجام رساند که به موجب آن گروهک گل بهادر متعهد شد هیچ عملیاتی علیه ارتش پاکستان و شهروندان عادی را صورت نخواهد داد، این گروهک پس از توافقنامه مذکور عملیات علیه نیروهای پاکستانی را متوقف نمود.

اما پس از آغاز عملیات بزرگ ارتش پاکستان به نام عملیات ضرب عضب در سال 2014 میلادی در منطقه وزیرستان شمالی، گروهک حافظ گل بهادر آن را ناقض توافقنامه صورت گرفته عنوان نمود و اعلام داشت اکنون عملیات های خود در افغانستان را متوقف می‌کند تا بتواند با ارتش پاکستان مقابله نماید.

حافظ گل بهادر عضو قبیله اتمانزئی می‌باشد، وی در سال 2001 میلادی موفق شد گروهی با عضویت 4000 داوطلب را تشکیل دهد، وی در گذشته اختلافات چندانی با دولت پاکستان نداشت اما پس از عملیات سال 2014 ارتش پاکستان موسوم به ضرب عضب در وزیرستان شمالی گروهک وی دچار انزوا شد و عملاً هیچ فعالیتی نداشت.

در جریان این عملیات ارتش مدعی به هلاکت رساندن شمار زیادی از تروریست‌ها شد و اعلام نمود این منطقه از لوث حضور تروریست‌ها پاک‌سازی شده است.

اکنون پس از گذشت هفت سال بار دیگر دولت پاکستان به مذاکره با این گروهک‌ها روی آورده است تا بتواند امنیت در منطقه را به قدری حفظ و تأمین کند، اما عملیات روز گذشته نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه جانی خیل شهرستان بنون و حسن خیل شهرستان وزیرستان شمالی حاکی از آن است که گروهک حافظ گل بهادر موسوم به شورای مجاهدین در روند مذاکرات حضور ندارند.

مذاکرات و اختلافات

اگرچه دولت اسلام آباد تاکنون چندین توافقنامه با گروهک‌های تروریستی فعال در مناطق قبایلی همچون توافق با افرادی همچون نیک محمد بیت الله محسود را به سرانجام رسانده و آنان را به رشته تحریر نیز درآورده است، اما این توافقنامه‌ها از سوی طرفین نقض شد و حیثیت قانونی خود را از دست داد.

علاوه بر این توافقات نانوشته‌ای با گروهک‌های مختلف تروریستی فعال در منطقه صورت گرفته که می‌توان به توافقنامه دولت با گروهک حافظ گل بهادر اشاره نمود.

ارسال نظر

 
1