خبر فوری

 
 
علت کشته شدن خاشقچی / حضور مائیک پومپیو در ریاض به دلیل تحقیقات در رابطه با خاشقچی
کد خبر :1266960274

20:04 1397/07/24


برچسب ها : آمریکا, ترکیه, حقوق بشر, عربستان سعودی,

براساس مدعای یکی از دوستان جمال خاشقچی، خبرنگار گم شده عربستان سعودی، او از روابط میان تروریست ها و سعودی و از فساد های مالی عربستانی ها آگاه بوده است.


براساس مدعای یکی از دوستان جمال خاشقچی، خبرنگار گم شده عربستان سعودی، او از روابط میان تروریست ها و سعودی و از فساد های مالی عربستانی ها آگاه بوده است.

عبدالعظیم حسن الدفراوی طی مصاحبه ای با خبرگزاری ویلت آلمانی گفته است که، جمال خاشقچی درباره فساد مالی خاندان پادشاهی عربستان، روابط داخلی آنها با تروریست ها و از سیاست های داخلی آنها آگاه بوده است .

وی افزود، خبرنگاری خاشقچی، به عنوان خطر جدی برای عربستان تلقی نمی‌شد، اما وی به دلیل روابطی که با آژانس های جاسوسی داشته است، از اطلاعات داخلی خاندان پادشاهی عربستان، اطلاعات زیادی در دست داشته است.

دوست خاشقچی در ادامه افزود، اگر جمال خاشقچی را به دلیل صرف خبرنگار بودن کشته باشند، این خبر عجیبی است.
خاشقچی اطلاعات زیادی داشته است و وی از جمله افرادی به شمار می آمده است که اطلاعات زیادی از سیاست ها و روابط خاندان پادشاهی داشته است.

وی در پاسخ به سوال پرسیده شده که خاشقچی چه اطلاعاتی داشته است گفت : جمال خاشقچی از فساد مالی، روابط با تروریست ها و اقدامات غلط خاندان پادشاهی و از اسرار آنها آگاه بوده است.

وی افزود، اولین ملاقات من با خاشقچی در سال 2003 صورت گرفت و از آن زمان ما باهم دوست بوده ایم.

عبدالعظیم حسن الدفراوی خاطر نشان کرد که، میان جمال خاشقچی و رئیس گروه القاعده، اسامه بن لادن ملاقاتی در سال 1990 صورت گرفته بود، این درحالی است که جمال خاشقچی طی این دیدار از اسامه بن لادن خواستار ترک اقدامات تروریستی از وی شده بود.

لازم به ذکر است که جمال خاشقچی، مقیم آمریکا بوده و در خبرگزاری واشنگتن پست آمریکا نیز درحال فعالیت بوده است. این درحالی است که وی از دوهفته گذشته گم شده است که این خبر را واشنگتن پست نیز تایید کرده است.

خبرها حاکی از آن است که وی پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول / ترکیه از آنجا خارج نشده است و امکان قتل وی توسط عربستان نیز وجود دارد.

گفتنی است که در پی اخبار گم شدن این خبرنگار معروف و احتمال قتل آن توسط عربستان سعودی، آمریکا نیز در پی افزایش فشار خود بر عربستان سعودی بوده است. لازم به ذکر است که میان مقامات دوکشور آمریکا و عربستان سعودی در این رابطه تنش هایی ایجاد شده است.

امروز ( سه شنبه) وزیر امور خارجه آمریکا، مائیک پومپیو طی ملاقات مستقیم خود با پادشاه سعودی در رابطه با گم شدن این خبر نگار در عربستان گفتو گو کرد.

مائیک پومپیو امروز ( سه شنبه) به پایتخت عربستان سعودی / ریاض رسید. وی مورد استقبال عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی قرار گرفت. مائیک پومپیو به کاخ پادشاهی عربستان رفته و در آنجا نیز مورد استقبال و خوش آمد گویی پادشاه سعودی نیز قرار گرفت. پس از آن میان وزیر امور خارجه آمریکا، مائیک پومپیو و پادشاه سعودی در اتاق بسته ای گفتو گویی انجام شد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر، میشل باچلت نیز تاکید کرده است که عربستان سعودی و ترکیه هرچه در رابطه با گم شدن جمال خاشقچی می‌دانند را اعلام کنند.

به گفته هیتر نوریت، سخنگوی آمریکا، به دلیل درخواست خصوصی دونالد ترامپ از مائیک پومپیو، وی پس از سفر عربستان سعودی به ترکیه نیز خواهد رفت.

گفتنی است که رئیس جمهور آمریکا خواستار تحقیقات آزاد دراین زمینه شده است. از طرفی براساس مدعای شبکه تلویزیونی CNN آمریکا ،مقامات سعودی در حال آماده کردن بیانیه ای در رابطه با جمال خاشقچی هستند که در آن گفته خواهد شد که جمال خاشقچی در حین بازجویی در کنسولگری جان باخته است. درپی این خبر CNN گفته است که امکان دارد عربستان این بیانیه خود را نیز تغییر دهد.

براساس مدعای فوق، امکان دارد که مقامات سعودی اینگونه اعتراف بکنند که : تغییر مسیر اشتباه تحقیقات، منجر به کشته شدن وی شده است.

گفتنی است که پادشاه عربستان طی گفتو گوی خود به دونالد ترامپ اظهار داشته است که درحال همکاری در این زمینه و حصول اطلاعات با ترکیه است.


تحلیل :

آمریکا برای نشان دادن وجهه خوب و انسان دوستانه خود به دنیا درپی این خبر است و کلمات تهدید آمیزی را نیز عليه عربستان سعودی به کار می برد. این درحالی است که باوجود بیانات مختلف آمریکا و یا عربستان سعودی در رابطه با یمن و آگاه بودن سازمان های مختلف از جنایات عربستان سعودی و آمریکا در جنگ علیه یمن، تاکنون اقدام قاطعی انجام نداده اند. این درحالی است که آمریکا نیز باتوجه به جنایات جنگی عربستان سعودی در جنگ علیه یمن ،می‌داند که سعودی اسلحه خریداری شده از آمریکا در جنگ علیه یمن استفاده می‌کند . اما با این وجود آمریکا در این زمینه سکوت اختیار کرده و جنایات عربستان سعودی در این زمینه را نادیده گرفته است. این به این معنی است که آمریکا درپی منافع شخصی خود است ، نه منافع بشری و حقوق بشر.

ارسال نظر

 
1