خبر فوری

 
 
علت عضویت دانشجویان بلوچ در گروه های شبه نظامی بلوچ
کد خبر :644460965

19:45 1399/02/27


برچسب ها : ارتش آزادی بخش بلوج, ارتش پاکستان, شاه داد بلوچ, شبه نظامیان بلوچ,

منابع بلوچ در بیان علت عضویت دانشجویان بلوچ در گروه های شبه نظامی بلوچ، می گویند: بلوچ مجبور به انتخاب این مسیر برای احیای حقوق خود و جلوگیری از غارت منابع طبیعی سرزمین خود است.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| جیئند بلوچ سخنگوی ارتش آزادی بخش بلوچستان در پیامی پس از جان باختن دو تن از اعضای این گروه شبه نظامی طی درگیری با ارتش پاکستان، گفت: شاه داد بلوچ دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات دفاعی و استراتژیک دانشگاه قائد اعظم و احسان بلوچ که دوره ای آموزشی در زمینه مطالعات جنسیت را در همین دانشگاه گذرانده بود از شبه نظامیان ارتش آزادی بخش بلوچستان هستند که یکسال قبل به عضویت این گروه درآمدند.

طبق گزارش منابع، دو شبه نظامی نامبرده، علاوه بر آنکه جوانانی تحصیل کرده بودند، به دلیل محبت به وطن و قوم خود دارای رتبه قابل توجهی در میان بلوچ بودند. جان باختن این دو فرد، موضوع جنبش جدایی طلبان بلوچ را در فضای مجازی داغ کرده است. چنین رویداد هایی به روالی عادی در بلوچستان تبدیل شده اند و تنها افراد فعال رسانه ای یا اجتماعی بلوچ چنین حوادثی را محکوم می کنند. سیاستمداران، رسانه ها و جامعه مدنی پاکستان در بحث درگیری ارتش پاکستان و جدایی طلبان بلوچ هیچ گونه بحثی به میان نمی آورند.

حامد میر خبرنگار و تحلیل گر معروف پاکستانی کلیپی از سمینار دو سال قبل دانشگاه قائد اعظم منتشر کرد که در آن شاه داد بلوچ خطاب به وزیر کشور وقت احسن اقبال می گوید : "پروژه طلا و مس ساندیک به بلوچستان آمد، پروژه طلا و مس رکودک آمد، در دهه پنجاه از منطقه سویی و دیره بگتی، گاز کشف شد اما وقتی این پروژه ها نتوانستند وضعیت بلوچستان را تغییر دهند، شما چگونه ادعا می کنید که پروژه سی پیک سرنوشت بلوچ را تغییر خواهد داد؟" گفتنی است این کلیپ هم اکنون در حال گردش در فضای مجازی است.

علاوه بر آن، تصویری از شاه داد نیز در رسانه های اجتماعی در گردش است که از سر او خون می چکد و گفته می شود این عکس مربوط به زمانی است که برخی از اعضای جماعت اسلامی تحت نظر ارتش پاکستان در دانشگاه به دانشجویان پختون و بلوچ حمله کرده و چندین تن را زخمی کرده بودند. نهایت ظلم این است که پلیس پنجاب درعوض از دستگیری اعضای جماعت اسلامی، دانشجویان پختون و بلوچ را دستگیر کرده بود که یکی از این افراد دستگیر شده، شاه داد بلوچ بود.

شاه داد بلوچ نیز همچون صدها دانشجوی دیگر بلوچ، مددکاران اجتماعی و مدافعان حقوق بشر بلوچ در سال 2015 توسط ارتش پاکستان ربوده شده و هدف شکنجه قرار گرفت. شاه داد و احسان، هر دو مخالف شدید سیاست غارت اموال طبیعی سرزمین بلوچستان به دست دولت فدرال پاکستان بوده و از نگاه دولت پاکستان به ایالت بلوچستان با نگاه مستعمره، خشمگین بودند. حتی روشنفکران نیز نسبت به این نگرش دولت فدرال به بلوچستان اعتراض می کنند و آن را غیر عادلانه می دانند، اما آنها از درپیش گرفتن مسیر مقاومت توسط دانشجویان من جمله این دو تن، به شدت در تعجب هستند.

 

 

منابع بلوچ در پاسخ به علت عضویت دانشجویانی چون شاه داد و احسان در گروه جدایی طلبان مسلح بلوچ، می گویند: اگر حقایق به شکلی منصفانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند، مشخص می شود که دولت پاکستان، بلوچستان را از سال 1948 میلادی زیر چنگال های ظالمانه خود نگه داشته است. به همین دلیل ملت بلوچ همواره در تلاش برای استقلال و آزادی است.

ارسال نظر

 
1