خبر فوری

 
علت عدم استفاده از گزینه نظامی علیه تحریک طالبان پاکستان توسط امارت اسلامی اافغانستان
کد خبر :71744310

17:40 1400/10/20


برچسب ها : امارت اسلامی, پاکستان و افغانستان, پاکستان و طالبان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, جنبش اسلامی ازبکستان, داعش, داعش خراسان, طالبان افغانستان, گروه القاعده, گزارش تحلیلی,

حافل نظامی پاکستان براین باورند که دولت طالبان افغانستان به این دلیل چشم خود را بر روی حملات تحریک طالبان علیه پاکستان می‌بندد زیرا این گروه کمکیار روزهای بد طالبان افغانستان می باشد و در آینده نزدیک در زمینه مقابله با داعش نیز میتواند به طالبان افغانستان کمک کند...


 

اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | محافل نظامی پاکستان براین باورند که دولت طالبان افغانستان به این دلیل چشم خود را بر روی حملات تحریک طالبان علیه پاکستان می‌بندد زیرا این گروه کمکیار روزهای بد طالبان افغانستان می باشد و در آینده نزدیک در زمینه مقابله با داعش نیز میتواند به طالبان افغانستان کمک کند، بنابراین باوجود تاکید شدید پاکستان، دولت افغانستان تمایلی به اقدام نظامی جهت متوقف ساختن فعالیت های تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP ندارد هرچند که این فعالیت ها درحال گرفتن تلفات انسانی از پاکستان می‌باشد.
 
هرچند برنامه اقدام ملی تصویب شده با اکثریت آراء در پارلمان پاکستان و آغاز عملیات نظامی علیه تروریست ها، موفقیت آمیز بود، اما با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان مجددا به عنوان یک زنگ هشدار جدی برای پاکستان ظهور کرده است و به گفته کارشناسان علت اصلی آن به قدرت رسیدن طالبان افغانستان و حضور تی تی پی در افغانستان می باشد.
به گفته منابع نظامی پاکستان، درحال حاضر هزاران جنگجوی تی تی پی در افغانستان پناه گرفته اند و با وجود اینکه طالبان افغانستان اظهار داشته که اجازه نخواهیم داد از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده شود، همچنان حملات تروریستی تحریک طالبان علیه پاکستان جریان دارند و به نظر می‌رسد که طالبان افغانستان در حال حاضر آماده انجام هیچگونه اقدامی علیه تی تی پی یا خارج کردن آنها از افغانستان نیستند.
ژنرال (بازنشسته) نعیم لودهی وزیر دفاع اسبق پاکستان در این رابطه می‌گوید : اگر هم دولت اسلام آباد از افغانستان بخواهد که تروریست های تحریک طالبان پاکستان را تحویل آنها دهند، دولت کابل در این زمینه راضی نیست و نخواهد شد. وی افزود: تحریک طالبان پاکستان TTP توسط قدرت های مخالف پاکستان در ادوار گذشته جهت وارد آوردن فشار بر پاکستان تشکیل شده بود، اما آنها (تی تی پی) در برهه تغییرات در افغانستان در کنار طالبان افغانستان ایستاده و به آنها کمک کردند و حالا پس از روی کار آمدن طالبان افغانستان، تی تی پی بسیار نزدیک آنها قرار دارد.
این مقام ارشد بازنشسته پاکستان می گوید: در زمانیکه طالبان افغانستان با مشکلات داخلی و دشمنانی چون داعش روبرو هستند، برای مقابله با این دشمنها به متحدانی چون تحریک طالبان پاکستان نیاز دارند، پس منطقی است که آسیبی به آنها وارد نشود و بنابراین وقتی پاکستان موضوع را مقابل طالبان افغانستان مطرح کرد آنها گفتند که ما نمی توانیم تی تی پی را از کشور بیرون کنیم اما می‌توانیم درصورت تمایل پاکستان، در زمینه انجام مذاکرات میانجیگری کنیم. اما این مذاکرات به دلیل شرایط سخت مطرح شده از سوی طالبان پاکستان شکست خورده و روند مذاکراتی پایان یافت.
 
از طرفی سهیل ورائچ تحلیل گر و روزنامه نگار ارشد پاکستانی می گوید که این مذاکرات جز لکه سیاه و ننگ برای پاکستان، آورده دیگری نداشتند و آنها پس از مدتی توقف مجددا عملیات های خود را آغاز کردند. ظاهرا به نظر می رسد که امارت اسلامی طالبان افغانستان نیز آماده هیچگونه همکاری در این زمینه با پاکستان نیست و طالبان افغانستان، طالبان پاکستان را برادر خود می‌دانند. وی افزود: تحریک طالبان پاکستان نیز به صورت شفاف گفته است که آنها بخشی از طالبان افغانستان هستند و معنای ساده این حرف این است که پاکستان توقع پیشرفتی که در این زمینه از طالبان افغانستان داشت، به حقیقت نخواهد پیوست.

ارسال نظر

 
1