خبر فوری

 
 
علت اصلی اِکرام عمران خان توسط عربستان سعودی
کد خبر :1467464837

15:24 1397/07/11


برچسب ها : پاکستان, چین, عربستان سعودی,

علت اصلی نزدیکی دولت عمران به عربستان سعودی و دوری دولت سابق پاکستان از این کشور ...


به گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری اردو پوئینت، به گفته خبرنگار خشنود علی، عربستان سعودی از دولت سابق پاکستان، نواز شريف، چیزی را خواسته بود که آن چیز به نفع آمریکا بود. دولت نواز شريف نیز از عملی کردن آن چیز خواسته شده خودداری کرد که این امر موجب نارضایتی و ناراحتی عربستان سعودی از پاکستان شده بود. این درحالی است که اکنون عربستان سعودی درباره همون چیز با دولت عمران خان درحال مذاکرات است.
( خشنود علی چیزی که موجب نزدیکی عمران خان و دوری نواز شریف از عربستان سعود شده بود را ذکر نکرده است .)

خشنود علی خان خبرنگار معروف پاکستانی دراین زمینه افزود، در آینده وضعیت پاکستان چگونه خواهد بود، این امر مبهم است. به نظر می‌رسد که با ورود عربستان سعودی به پاکستان بندر گوادر از دسترس ما خارج خواهد شد. لازم به ذکر است که عمران خان چندی پیش طی دوره خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرده بود.

هیئت عالی رتبه عربستان سعودی نیز از بندر گوادر پاکستان دیدن کرد. این هیئت از بخش های مختلف این بندر دیدن و آنرا بررسی کرد. که پس از آن رئیس هیئت مدیره بندر گوادر، دوستین جمال الدین، از منطقه آزاد این بندر و رئیس اداره توسعه بندر گوادر، دکتر سجاد حسین نیز از پروژه CPEC و پروژه های درحال توسعه، برای هیئت عالی رتبه عربستان سعودی ،توضیحاتی را ارائه کردند. طی این توضیحات نیز گفته شد که عربستان سعودی در چه زمینه هایی در این بندر می‌تواند سرمایه گذاری کند.

این درحالی است که هیئت عربستان سعودی از خواسته قلبی خود درمورد سرمایه گذاری در بندر گوادر گفت و افزود، از منابع موجود در بندر گوادر و امنیت آن راضی هستیم. علاوه بر آن از اطمینان خود در مورد همکاری اقتصادی با پاکستان نیز گفتند.

این هیئت در ادامه افزود، با همکاری عربستان سعودی، سومین پالایشگاه بزرگ جهان در بندر گوادر ساخته خواهد شد. این پالایشگاه علاوه بر پاکستان و چین، نیاز و ضرورت نفتی تمامی کشورهای آسیای مرکزی را تامین خواهد کرد. این درحالی است که شرکت های عربستان سعودی در ساخت و ساز جدید بزرگراه و راه آهن بلوچستان نیز فعالیت خواهند کرد.

به هیئت عربستان سعودی گفته شد که در بندر گوادر براساس پروژه CPEC، بر روی 80 هزار هکتار، شهر نفتی مگا ساخته خواهد شد. این درحالی است که نفت وارداتی از این بندر تا چین نیز انتقال داده خواهد شد. این نفت از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد و در شهر نفتی بندر گوادر پاکستان ذخیره خواهد شد.

به گفته مقامات پاکستان ،علاوه بر پروژه نفتی ، فرصت های فراوانی برای سرمایه گذاری در پروژه های CPEC و بندر گوادر وجود دارد.

ارسال نظر

 
1