خبر فوری

 
 
عربستان سعودی در حال ساخت موشک بالستیک
کد خبر :1954068001

20:16 1397/11/07


برچسب ها : آمریکا, بالستیک, عربستان سعودی, موشک, هسته ای,

کارشناسان امور هسته ای ایالات متحده آمریکا طی گزارشی مدعی به ساخت موشک بالستیک توسط عربستان سعودی شده اند.


 

به گزارش راز نیوز، کارشناسان امور هسته ای ایالات متحده آمریکا طی گزارشی مدعی به ساخت موشک بالستیک توسط عربستان سعودی شده اند.

براساس گزارش خبرگزاری ایسوسی پریس، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در بیانیه ای ابراز داشته بود درصورتی که ایران به ساخت سلاح های هسته ای ادامه دهد، او نیز می تواند این سلاح ها را آماده کند. این امر نشان دهنده آمادگی و فعالیت های عربستان سعودی در این زمینه است. این در حالی است که مقامات این کشور و سفارت آن در واشنگتن از توضیح این موضوع تاکنون خودداری کرده اند.

کارشناسان در بیانیه هایی از احتمال مخدوش شدن روابط دو کشور عربستان سعودی و آمریکا گفته اند، از طرفی قابل ذکر است که به دلیل جنگ در یمن به ریاست عربستان سعودی و قتل جمال خاشقچی خبرنگار معروف این کشور روابط آن با عربستان سعودی طی چند ماه گذشته دچار اختلال شده اند.

براساس گزارش واشنگتن پست و منتشر کردن تصویری توسط آن در آبان ماه نشان داده شده است که عربستان سعودی در حال آمادگی برای ساخت موشک های بالستیکی است.
در این تصویر پایگاه نظامی عربستان سعودی در فاصله 230 کیلومتری از ریاض پایتخت این کشور در منطقه قصبی الدوادمی نشان داده شده است.



کارشناس موشکی موسسه بین المللی مطالعات خاورمیانه در شهر مانتری ایالت کالیفرنیا به نام جفری لوئیس اظهار داشته است که سرمایه گذاری عظیم در آماده سازی موشک ها می تواند منجر به ایجاد سلاح های هسته ای شود.
وی پس از بررسی تصاویر ماهواره ای از این پایگاه گفته است که : " من از این موضوع که به اهداف عربستان سعودی با ضعف نگاه می کنیم نگران هستم."

از طرفی ناگفته نماند که مجله دفاعی جینز نیز در گزارش سال 1392 خود که در رابطه با پایگاه خصوصی نظامی الدوادمی عربستان سعودی منتشر کرده بود، خاطر نشان کرده بود که در این پایگاه دو پل پرتاب موشک خریداری شده از چین قابل مشاه است که توان هدف قرار دادن ایران و اسرائیل را دارند.

در گزارش واشنگتن پست از آمادگی عربستان سعودی برای ساخت موشک های بالستیک نشان داده شده است. شایان ذکر است که در تصویر این گزارش یک پرتاب کننده موشکی برای آزمایش در حالت آماده باش نشان داده شده است.

کارشناسان در این رابطه خاطر نشان کرده اند که عملیات آزمایش موشک در کشورهایی انجام می شود که این کشور ها در حال ساخت موشک باشند.

جفری لوئیس کارشناس موشکی آمریکا گفته است که این موشک همچون موشک چین دیده می شود با این تفاوت که در اندازه مقداری از مشابه چینی خود کوچک تر است.

فراهم کردن لوازم نظامی از سوی چین برای عربستان سعودی امری غیر قابل تعجب است، زیرا قبل از این نیز کشور چین به کشورهای خاورمیانه پهپاد های نظامی فروخته است.

ناگفته نماند که کشورهای عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی با انتقاد های شدید خود از ایران در رابطه با ساخت موشک، خواستار متوقف کردن این موضوع توسط ایران شده اند. حال سوال این است که آیا عربستان سعودی با ساخت موشک های بالستیکی هدف حملات و فشارهای کشورهای غربی همچون ایران قرار خواهد گرفت یا خیر ؟ کشور ایران که تاکنون با ساخت این سلاح های قدرتمند و نقطه زن از نیت مثبت خود و عدم ضرر این سیستم موشکی ایران برای جهان خارج ، اثبات کرده است ؛ حال سوال این است که آیا کشور عربستان سعودی نیز هم چون ایران می تواند این امر را ثابت کند یا خیر ؟

ارسال نظر

 
1