خبر فوری

 
 
عربستان سعودی : اگر به دلیل گم‌شدن خاشقچی محدودیت هایی انجام شد، پاسخ خواهیم داد
کد خبر :1802221869

19:05 1397/07/22


برچسب ها : آمریکا, عربستان سعودی,

به گفته عربستان سعودی، اگر به دلیل گم‌شدن خبرنگار سعودی ،جمال خاشقچی، تحریم هایی عليه سعودی انجام شود، عربستان نیز درپی آن می تواند پاسخ دهد.


به گفته عربستان سعودی، اگر به دلیل گم‌شدن خبرنگار سعودی ،جمال خاشقچی، تحریم هایی عليه سعودی انجام شود، عربستان نیز درپی آن می تواند پاسخ دهد.

به گفته مقامات سعودی، درصورت اعمال تحریم هایی عليه این کشور، در پاسخ، ما نیز اقدام قاطعی انجام خواهیم داد.

این درحالی است که مقامات سعودی، کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در ترکیه را کاملا رد میکنند.

در مجلس سنای آمریکا نیز در این زمینه گفته شده است که اگر قتل و یا گم‌شدن خاشقچی به دست عربستان سعودی انجام شده باشد، می توان عليه عربستان تحریم هایی را درپیش گرفت. درپی آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز گفته بود که اگر خبر قتل خاشقچی درست باشد و یا کشته شدن آن به سعودی مرتبط باشد، در این صورت عربستان را مجازات شدیدی خواهیم کرد. اما این گفته وی به این معنا نبوده است که آمریکا توافقنامه بزرگ نظامی خود را با عربستان سعودی لغو خواهد کرد.

ناگفته نماند که جمال خاشقچی در تاریخ 2 اکتوبر سال جاری برای گرفتن مدارک برای عروسی به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود اما به گفته پلیس ترکیه وی از کنسولگری خارج نشده است.

مقامات ترکیه می‌گویند که وی را در داخل کنسولگری سعودی، واقع در استانبول به قتل رسانده اند، اما عربستان سعودی با انکار این امر، می‌گوید که وی از کنسولگری خارج شده است.


روند نزولی بازار سهام عربستان


 

 


لازم به ذکر است که پس از گم‌شدن جمال خاشقچی و تیره شدن روابط عربستان با جامعه بین المللی، بازار سهام عربستان سعودی در روز یک شنبه روند نزولی عظیمی داشته است.
تقریبا شاخص تجارتی این کشور تا 7% دهم درصد افت داشته است. این کاهش پس از سال 2014 بزرگترین کاهش شاخص تجارتی اعلام شده است.

شاخص بزرگترین شرکت نفتی عربستان سعودی که از بزرگترین شرکت های نفتی منطقه نیز به شمار می‌رود، تا 7.9% درصد کاهش داشته است.

به گفته صلاح شمع، کارشناس اقتصادی منطقه، این یک محیط سیاسی است که با شیوع اخبار درمورد خاشقچی، بازار، اثرات منفی خود را که متاثر از این خبر است را نشان می‌دهد.

وی افزود، اما تاکنون اقتصاد عربستان سعودی تحت تاثیر منفی این امر قرار نگرفته است.

به گفته تجار محلی، براساس پرونده خاشقچی، ثروتی که به عربستان وارد می‌شود می تواند تحت تاثیر این عمل قرار گیرد. در کنگره آمریکا می تواند برخلاف شهروندان عربستانی تحریم ها و محدودیت هایی اعمال شود که به این دلیل، برخی از سرمایه گذاران منطقه درحال فروش سهام خود هستند.

به گفته یکی از کارگزاران محلی، به نظر می‌رسد که حساب های بین المللی، مبادله سعودی را مجازات می‌کنند.

ارسال نظر

 
1