خبر فوری

 
عدم پذیرش مسعود خان به سمت سفیر پاکستان در آمریکا توسط وزارت خارجه آمریکا
کد خبر :312035659

15:52 1400/11/12


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, رئیس جمهور کشمیر آزاد, سفارت پاکستان, سفیر پاکستان در آمریکا, مسعود خان, نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد, وزارت امور خارجه آمریکا,

مسعود خان ماه اوت سال گذشته رئیس جمهور کشمیر آزاد بود که در همین حال در ماه نوامبر جایگزین اسد مجید خان به سمت سفیر پاکستان در ایالات متحده آمریکا نائل گردید.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | نصب مسعود خان رئیس جمهور کشمیر به سمت سفیر پاکستان در ایالات متحده آمریکا به مدت تقریبا سه ماه تاخیر افتاده است که تحلیل گران داخلی و خارجی نظرات متعددی در پی تاخیر غیر منتظره اظهار کرده اند.

بر اساس جزئیات، مسعود خان ماه اوت سال گذشته رئیس جمهور کشمیر آزاد بود که در همین حال در ماه نوامبر جایگزین اسد مجید خان به سمت سفیر پاکستان در ایالات متحده آمریکا نائل گردید.

وی پیش از این به عنوان نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل ژنو، نیویورک و سفیر پاکستان در چین خدمت کرده است.

به گفته دیپلمات پاکستانی، درخواست مجوز مسعود خان در اواسط ماه نوامبر به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شد. همچنین در گذشته وزارت امور خارجه آمریکا طی 4 تا 6 هفته برای سفرای پاکستان مجوز صادر می کرد. اما اکنون قریب به 3 ماه تاخیر افتاده است.

به گفته برخی تحلیلگران سیاسی، این تاخیر بدلیل انجماد برخی روابط، مواضع و اختلافات بوجود آمده میان دو کشور می باشد و علاقه آمریکا نسبت به پاکستان در جریان خروج آمریکا از افغانستان به شدت کاهش یافته است.

همچنین واشنگتن روابط با پاکستان را در پرتو رقابت استراتژیک خود با چین می نگرد با این حال، اسلام آباد بارها گفته است که بخشی از سیاست های اردوگاهی و نظامی آمریکا در منطقه نیست.

در همین حال،لابی هند در واشنگتن این تأخیر را فرصتی برای خود می‌داند و تلاش می‌کند به بهانه مبارزه کشمیری‌ها برای استقلال، مانع از انتصاب مسعود خان به سمت سفیر پاکستان در امریکا شود.

در ادامه، اسکات پری یکی از اعضای کنگره آمریکا، ، به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشت: باعث دلگرمی است که وزارت امور خارجه آمریکا به مسعود خان مهلت داده است تا او را به عنوان سفیر جدید پاکستان بپذیرد اما این مهلت کافی نیست.

یکی نماینده مجلس امریکا گفت: من از شما می خواهم که هرگونه استوارنامه دیپلماتیکی را که مسعود خان به شما ارائه می کند و هرگونه تلاش دولت پاکستان برای تعیین شخصیت جنگجو به عنوان سفیر پاکستان در ایالات متحده آمریکا را رد کنید.

عوامل وزارت خارجه پاکستان عدم پذبرش مسعود خان را مسئولیت پیشین ایشان یعنی بر عهده داشتن ریاست جمهوری کشمیر ازاد می دانند. همچنین عاصم افتخار سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ازاظهار نظر در این مورد دوری کرد.

یک دیپلمات آمریکایی که قبلا در پاکستان خدمت کرده و در حال حاضر در واشنگتن به سر می برد، این وضعیت را یک مکانیسم احتمالی توصیف کرد و گفت: احتمالا عدم پذیرش مسعود خان دور کاری عوامل وزارت خارجه آمریکا به دلیل شیوع ویروس امیکرون در آمریکا می باشد.

وی همچنین افزود: یکی از دلایل دیگر میتواند این مسئله باشد که درخواست مجوز مسعود خان در فصل تعطیلات خدمت وزارت خارجه امریکا ارائه شد که کند ترین فعالیت سال است.

بخوانید: نامزدی شخص حامی تروریست ها به عنوان سفیر پاکستان در واشنگتن زنگ هشدار و پیامی برای آمریکا

ارسال نظر

 
1