خبر فوری

 
 
عدم تبرئه "کلبوشن یادیو" جاسوس هندی در پاکستان از سوی دادگاه بین‌المللی و واکنش مقامات پاکستان نسبت به این موضوع
کد خبر :1163506434

14:36 1398/04/27


برچسب ها : پاکستان, جاسوس, دادگاه بین المللی, هند, کلبوشن,

عبد القوی احمد یوسف قاضی دادگاه بین المللی عصر روز گذشته (چهارشنبه) در شهر هگل هلند درپی اعلام نتیجه تصمیم گیری این دادگاه، گفت: پاکستان به شرط دسترسی متهم به کنسولگری می‌تواند این جاسوس را نزد خود نگاه دارد. دادگاه بین‌المللی همچنین درخواست آزادی، بازگشت و رد مجازات اعلام شده از سوی دادگاه نظامی کشور هند را رد کرد.


 

به گزارش راز نیوز، عبد القوی احمد یوسف قاضی دادگاه بین المللی عصر روز گذشته (چهارشنبه) در شهر هگل هلند درپی اعلام نتیجه تصمیم گیری این دادگاه، گفت: پاکستان به شرط دسترسی متهم به کنسولگری می‌تواند این جاسوس را نزد خود نگاه دارد. دادگاه بین‌المللی همچنین درخواست آزادی، بازگشت و رد مجازات اعلام شده از سوی دادگاه نظامی کشور هند را رد کرد.
قابل ذکر است کلبوشن یادیو یکی از افسران ارشد نیروی دریایی و سازمان اطلاعاتی هند "را" است که در تاریخ 13 اسفند 1394 (3 مارس 2016) توسط نیروهای امنیتی اطلاعاتی پاکستان از ایالت بلوچستان پاکستان به اتهام اقدامات تروریستی و جاسوسی دستگیر شده بود. پس از دستگیری پرونده وی در دادگاه نظامی پاکستان جریان گرفت و پس از اعتراف او به نقش داشتن در دسیسه های تروریستی، در سال 2017 محکوم به اعدام شد؛ کلبوشن در ژانویه سال 2017 خواستار تخفیف در مجازات شد و درپی آن به طور آشکارا به جرائم خود اعتراف کرد. اما کشور هند با رجوع به دیوان بین المللی دادگستری و کسب حکم موقت، از اجرای حکم اعدام کلبوشن یادیو جلوگیری کرد.
از طرفی انور منصور خان دادستان کل پاکستان درحین بررسی پرونده در دادگاه بین المللی گفت: کلبوشن یادیو یک جاسوس هندی است که برای عدم ثبات داخلی وی را به بلوچستان فرستاده بودند. دادگاه بین المللی این امر که کلبوشن یادیو آزاد نخواهد شد را آشکار کرده است. تصمیم دادگاه بین‌المللی، پیروزی موضع پاکستان است.
 

دفتر وزارت امورخارجه پاکستان نیز در بیانی ابراز داشت: دادگاه بین المللی در تصمیم گیری خود کلبوشن یادیو را تبرئه یا آزاد نکرده است و به این نحو درخواست هند در این خصوص توسط دادگاه بین المللی پذیرفته نشد.
دکتر محمد فیصل سخنگوی دفتر وزارت امورخارجه پاکستان تصریح داشت: پاکستان به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر در جامعه بین المللی، از آغاز پرونده استدلال های موثر را ارائه کرد و باوجود زمان و اعلامیه کوتاه، اقدامات موقت دادگاه را پذیرفت. پس از تصمیم، اکنون پاکستان طبق قانون پیش خواهد رفت.
 
عمران خان نخست وزیر پاکستان
 
عِمران خان نخست وزیر پاکستان در پیام تویتری خود با استقبال از تصمیم دادگاه بین المللی، نوشت: کلبوشن مرتکب جرائمی علیه مردم پاکستان شده، پاکستان باید اقدامات بیشتری را براساس قانون انجام دهد. تصمیم عدم آزادی کلبوشن یادیو جاسوس و تروریست و عدم بازگردانی وی به هند را تحسین میکنم.
 
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان
 
قابل ذکر است شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در پیام تویتری خود ابراز داشت: کلبوشن یادیو جاسوس و فرمانده ترویست هندی را در پاکستان نگاه خواهیم داشت و با او طبق قوانین ملی پاکستان برخورد خواهد شد. تصمیم دادگاه بین‌المللی پیروزی پاکستان است.
 
 
 
علاوه بر آن محمود قریشی طی گفتگو در برنامه " آج شاه زیب خانزداه کے ساتھ" بیان داشت: موضع هند آزادی، تبرئه و تحویل کلبوشن یادیو به این کشور بود، اما پاکستان در دادگاه بین‌المللی پیروز شد. دادگاه بین‌المللی موضع پاکستان را رد نکرد، پاکستان در طول این مسئله مسئولیت خود نسبت به موضوع را نشان داد، در مدت زمان کوتاه به دادگاه بین‌المللی رفتیم و موضع خود را ارائه دادیم، پاکستان به طور کامل از تصمیم دادگاه بین‌المللی اطمینان دارد.
وی افزود، دادگاه بین المللی خواستار تجدید نظر شده است که ما طبق قوانین خود انجام خواهیم داد.
 
ژنرال آصف غفور فرمانده روابط عمومی ارتش پاکستان ISPR
 
ژنرال آصف غفور نیز در واکنش به پیروزی پاکستان در این پرونده در دادگاه بین المللی گفت: روز گذشته برای کشور هند به عنوان یک 27 فوریه دیگر ثابت شد، بیان دروغین هند در دادگاه شکست خورد و این کشور در تصمیم کلبوشن سورپرایز شد. در رابطه با نتیجه گیری به نفع پاکستان خدا را شاکریم و این یک پیروزی برای پاکستان است. درخواست پایان محاکمه از سوی دادگاه نظامی هند و آزادی کلبوشن رد شد. موضع ما که کلبوشن یکی از افسران سازمان اطلاعاتی هند است، پذیرفته شد و دنیا به طور واضح دید که رفتار هند در داخل پاکستان چگونه است. هند همواره سعی بر اتهام زنی و نسبت دادن بیانیه های دروغین بر دیگران را داشت اما روز گذشته بیانیه دروغین هند با شکست مواجه شد.
وی افزود، دادگاه بین المللی تصمیم در تجدید نظر را به پاکستان واگذار کرده است و به تصمیم دولت تحت قوانین ملی علیه کلبوشن عمل خواهیم کرد. هرچند که ژنرال باجوا می‌گویند که براساس قانون علیه او تصمیم گیری خواهد شد.
 
پرونده کلبوشن یادیو جاسوس هندی
 
نیروهای امنیتی پاکستان در تاریخ 3 مارس 2016 طی انجام عملیاتی علیه گروه جاسوسی، کلبوشن یادیو جاسوس هندی را در حال ورود از منطقه مرزی سراوان ایران به منطقه مشاخیل ایالت بلوچستان پاکستان دستگیر و از وی پاسپورت، اسناد مختلف، نقشه و لوازم حساس کشف کردند. لازم به ذکر است، ورود این جاسوس هندی از مرزهای ایران و فعالیت وی در بندر چابهار موجب اتهام زنی هایی از سوی پاکستان به ایران شده است.

 

متهم در نخستین بازجویی خود به این موضوع که یکی از افسران فرماندهی نیروی دریایی ارتش هند است، از سال 2013 برای سازمان اطلاعاتی "را" هند فعالیت می‌کند و به عملیات خود چون ایجاد فساد های تفرقه افکنانه و جدایی بلوچستان و کراچی از پاکستان اعتراف کرد.
جاسوس هندی با هویت یک تاجر مسلمان در حال فعالیت در چابهار ایران بود و در سال های 2003 و 2004 به کراچی سفر کرد. گروه وی در برخی از اقدامات تروریستی ایالت بلوچستان نیز نقش داشته است. پاکستان در تاریخ 24 مارس 2016 نخستین گزارش از تحقیقات خود را مقابل رسانه ها اعلام کرد و در تاریخ 25 مارس همان سال با احضار سفیر کشور هند به دفتر وزارت امورخارجه علیه اقدامات "را" در خاک پاکستان به طور شدید اعتراض کرد. کشور پاکستان همان روز پی5 و اتحادیه اروپا را نیز از این موضوع آگاه ساخت. در تاریخ 29 مارس ویدئو اعترافات کلبوشن منتشر شد و در 8 آوریل نیز شکایت نامه ای از سوی سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان در بلوچستان درج و انجام تحقیقات به طور جدی درپیش گرفته شد. از 2 مه همان سال تا 22 مه از متهم بازجویی و در 12 ژوئیه تیم تحقیقاتی JIT تشکیل شد. کلبوشن یادیو در 22 ژوئیه اعترافات خود مقابل کارشناس ارشد را ثبت کرد و در 6 سپتامبر نیز پس از اعترافات متهم مقابل کارشناس ارشد، علیه 15 تن از همدستان وی نیز دومین شکایت نامه توسط سی تی دی کویته درج شد.
21 سپتامبر نیز عملیات علیه کلبوشن در دادگاه نظامی پاکستان آغاز شد. 23 ژانویه 2017 پاکستان خواستار همکاری هند شد. پاکستان در 21 مارس 2017 مجددا درخواست همکاری هند را بیان و ابراز داشت برای دسترسی دیپلمات به کلبوشن تبادل اطلاعات ضروری است. در نهایت در تاریخ 10 آوریل 2017 دادگاه نظامی پاکستان کلبوشن یادیو را به دلیل اقدامات تروریستی در پاکستان محکوم به اعدام کرد که پس از آن این خبر توسط ژنرال باجوا نیز تایید شد.

ارسال نظر

 
1