خبر فوری

 
 
عادل الجبیر: صدور قطعنامه علیه ریاض در سنای آمریکا دخالت در امور داخلی عربستان است
کد خبر :1467527997

09:57 1397/09/26


برچسب ها : آمریکا, جمال خاشقجی, دونالد ترامپ, سنای آمریکا, عربستان سعودی,

عربستان سعودی در واکنش به صدور قطعنامه از سوی سنای آمریکا علیه عربستان، ضمن محکوم کردن این اقدام ایالات متحده، آن را دخالت در امور داخلی عربستان سعودی خواند.


 

ریاض: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، عربستان سعودی در واکنش به صدور قطعنامه از سوی سنای آمریکا  علیه عربستان، ضمن محکوم کردن این اقدام ایالات متحده، آن را دخالت در امور داخلی عربستان سعودی خواند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: اقدامات اخیر سنای آمریکا علیه عربستان سعودی، بر اساس اتهامات بی اساس صورت گرفته است که در آن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، متهم اصلی قتل جمال خاشقجی اعلام شده است.

وی گفت: قتل روزنامه نگار سعودی از ابتدا از سوی دولت عربستان سعودی محکوم گردیده است و این قتل بر خلاف سیاست های عربستان سعودی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پادشاهی عربستان آخرین موضع سنای آمریکا را که بر اساس اتهام‌های بی‌اساس بود محکوم می‌کند و دخالت آشکار در امور داخلی خود را رد می‌کند.

این دو قطعنامه سنا حرکتی نمادین تلقی می‌شود اما ناظران آن را هشداری تازه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا عنوان می‌کند چرا که ترامپ در مورد درگیری‌های یمن و قتل جمال خاشقجی به شدت از ریاض حمایت کرده بود.

وزارت امور خارجه عربستان از سوی دیگر در بیانیه خود هشدار داده است که این پادشاهی هرگونه «بی‌احترامی» به حاکمان خود را تحمل نمی‌کند.

در این بیانیه آمده است: این موضع مجلس سنای آمریکا پیام‌های نادرستی را به تمام کسانیکه می‌خواهند در روابط عربستان و آمریکا اختلال ایجاد کنند، ارسال می‌کند.

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در روز پنجشنبه 22 آذر با تصویب قطعنامه‌ای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به‌عنوان مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد این کشور معرفی کرد.

همزمان نمایندگان سنا قطعنامه دیگری را برای قطع حمایت نظامی و لجستیک دولت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن صادر کردند.

پیش از این دولت ترامپ از کنگره خواسته بود تا روابط با عربستان سعودی را به دلیل نقش کلیدی این کشور در مقابله با ایران و مشارکت‌های اقتصادی سودآور برای ایالات متحده از جمله فروش سلاح، تیره نکند.

قطعنامه مجلس سنا برای قطع کمک به ائتلاف سعودی در یمن، مخالفت اکثریت سناتورها با این درخواست را نشان داد. این قطعنامه با ۵۶ رای موافق و ۴۱ رای مخالف به تصویب رسید.

عربستان در بیانیه خود همچنین اشاره کرده است که این موضع باعث تضعیف نقش منطقه‌ای و بین‌المللی ریاض خواهد شد.

ارسال نظر

 
1