خبر فوری

 
 
طالبان : دستگیری و آزادی حافظ محب الله پیامی به همراه دارد
کد خبر :444446125

15:45 1397/10/27


برچسب ها : افغانستان, امارات, ایران, پاکستان, طالبان, عربستان سعودی, قطر,

طالبان مدعی شده است که حافظ محب الله که جمعه گذشته توسط نیروهای امنیتی پاکستان از پیشاور دستگیر شده بود، نیروهای ارتش پاکستان طی برنامه ای وی را روز دوشنبه آزاد کردند.


 

به گزارش راز نيوز به نقل از بی بی سی، طالبان مدعی شده است که حافظ محب الله که جمعه گذشته توسط نیروهای امنیتی پاکستان از پیشاور دستگیر شده بود، نیروهای ارتش پاکستان طی برنامه ای وی را روز دوشنبه آزاد کردند.
دستگیری و آزادی حافظ محب الله از رهبران و شخصیت های مهم طالبان زمانی واقع شده است که طبق گزارشات، مذاکرات میان آمریکا و طالبان دلگرم کننده نیستند.
منابع دفتر طالبان در قطر می گویند که همه کشورهای عضو مذاکرات با دستور کار خود در برابر منافع رقبا شرکت می کنند .

از طرفی طالبان عصر دوشنبه طی خبری اظهار داشت، اگر آمریکا نمی تواند به وعده های خود عمل بکند، طالبان مذاکرات را لغو خواهد کرد.

طی این خبر ،طالبان با اشاره به مذاکرات ماه گذشته انجام شده میان آمریکا و طالبان در دوحه گفت : آمریکا در آن مذاکرات متعهد شده بود که در دور جدید مذاکرات در رابطه با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عدم استفاده مجدد سرزمین افغانستان علیه کشورهای دیگر، گفت و گو خواهد شد؛ اما این درحالی است که آمریکا درحال عقب نشینی از این موضع خود است.

بی بی سی نوشت : حافظ محب الله که در زمان دولت طالبان در افغانستان وزیر حج و اوقاف بوده است، پس از به پایان رسیدن دولت طالبان پس از مدتی اقامت در ایران ، به پیشاور پاکستان سفر کرد.

برخی از مقامات طالبان درخصوص دستگیری حافظ محب الله بر این اعتقاد هستند که این اقدام پاکستان حامل پیامی بوده است. پاکستان در پیامی می خواست به ما بگوید که طالبان هم باید گوش به فرمان پاکستان باشد و هم با دولت افغانستان بر روی میز مذاکرات بنشیند.

آمریکا از مدت ها برای این که پاکستان با استفاده از نفوذ و تاثیر خود در طالبان، آنها را راضی به مذاکرات با دولت افغانستان بکند، تحت فشار قرار ‌داده بود . تحلیل گر احمد رشید گفته است که با این وجود تاکنون طالبان اقدامی انجام نداده است که آن اقدام مبتنی بر رضایت طالبان برای مذاکرات با دولت افغانستان باشد.

دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اظهار داشته است که تاکنون پیشرفت چشمگیری در مذاکرات طالبان و آمریکا حاصل نشده است، این درحالی است که خبرهایی از لغو مذاکرات نیز به گوش می‌رسد.

یکی از منابع طالبان که مذاکرات میان طالبان و آمریکا در دوحه را از نزدیک مشاهده کرده بود ابراز داشت که در حال حاضر کشورهایی همچون پاکستان، ایران، عربستان سعودی و قطر تقاضاهای بیش تری نسبت به خود آمریکا و طالبان برای برگزاری مذاکرات دارند.

وی افزود،کشورهای ایران و قطر علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، و عربستان سعودی و امارات علیه قطر با به همراه داشتن دستورکار خصوصی در مذاکرات شرکت می کنند.
طالبان همچنین با متهم کردن پاکستان در این رابطه گفته است که این کشور نیز با دردست داشتن دستورکار به پایان رسیدن بحران اقتصادی در مذاکرات شرکت می کند.

گفتنی است احمد رشید با اشتباه خواندن مذاکرات آمریکا و طالبان گفت : آمریکا تنها با انجام مذاکرات با طالبان اشتباه می کند، آمریکا برای انجام مذاکرات باید در سطح منطقه ای تلاش بکند.

ارسال نظر

 
1