خبر فوری

 
طالبان در حال پیشروی، سقوط افغانستان نزدیک است
کد خبر :157135687

17:33 1400/03/19


برچسب ها : آمریکا و افغانستان, ارتش افغانستان, اشغال مناطق, افغانستان, انفجار انتحاری, پاکستان و افغانستان, حملات هوایی, داعش, درگیری, زلمی خلیل زاد, طالبان افغانستان,

ثاقب اکبر یک روزنامه نگار پاکستانی در واکنش به تحولات جدید در افغانستان طی گزارشی اعلام کرد: طالبان در چند روز گذشته با پیروزی های پی در پی چندین نقطه از افغانستان را به اشغال خود درآورده است.


کابل: به گزارش راز نیوز | ثاقب اکبر یک روزنامه نگار پاکستانی در واکنش به تحولات جدید در افغانستان طی گزارشی اعلام کرد: طالبان در چند روز گذشته با پیروزی های پی در پی چندین نقطه از افغانستان را به اشغال خود درآورده است.

با افزایش حملات طالبان در افغانستان درگیری بین طالبان و ارتش افغانستان در 26 ولایت از 34 ولایت این کشور ادامه دارد. طالبان با اشغال بسیاری از شهرستان های کوچک و بزرگ موجب عقب نشینی ارتش افغانستان در مناطق مختلف و افزایش نگرانی و اضطراب در مقامات عالی سیاسی افغانستان شده است. مقامات سیاسی در حال مسلح کردن حامیان خود بوده و انتظار دارند که در مدتی نه چندان دور طالبان کابل را محاصره خواهد کرد.

اگر چه طالبان تاکنون هیچ کدام از شهرهای مهم و بزرگ افغانستان را اشغال نکرده است اما با توجه به وضعیت روانی سربازان ارتش افغانستان می توان گفت که دولت و ارتش افغانستان آمادگی لازم برای یک جنگ بزرگ را ندارند.

همچنین آن دسته از مقامات دولتی افغانستان که از قبایل پشتون بوده در برابر طالبان واکنشی نسبتا نرم از خود نشان می دهند. آن ها در رویارویی با طالبان به آسانی عقب نشینی کرده و حتی با آن ها همدردی می کنند.

وی در گزارش خود آورده است که از تاریخ 11 تا 18 خرداد تحولات حیرت آوری در افغانستان پیش آمده است. در تاریخ 11 خرداد در مقر پلیس شهرستان بغلان یک انفجار انتحاری رخ داد که طی آن دست کم 200 نفر کشته و زخمی شدند. در همان روز طالبان در شهرستان غوریان به پیشروی ادامه داد و یک انفجار در کابل صورت گرفت که طی آن 3 نفر کشته و 14 نفر زخمی شدند.

علاوه بر کابل و شهرستان غوریان، اخبار حملات تروریستی از شهرستان های غزنی، قندوز و بدخشان نیز در همان روز گزارش شد.

در 12 خرداد ارتش افغانستان عملیاتی برای بازپس گیری شهرستان های جلریز و نرخ آغاز کرد که تازه به دست طالبان افتاده بود. همچنین اخبار درگیری بین طالبان و ارتش افغانستان در شهرستان های اچین و فاتح آباد گزارش شد.

همچنین 100 نفر از نیروهای طالبان طی حملات هوایی ارتش افغانستان به هلاکت رسیده و 50 تروریست دیگر از آنان زخمی شدند.

روز 13 خرداد طالبان به شهرستان های سمنگان و شهرستان های ادرسکن در فارسی و گلران در ولایت هرات حمله کردند.

طالبان در روز 15 خرداد ادعا کرد که شهرستان فارسی در ولایت هرات، شهرستان ده یک ولایت غزنی، شهرستان شینکی در ولایت زابل و شهرستان گیزاب ولایت دایکندی را اشغال کرده است. طالبان همچنین ادعا کرد که در شرق افغانستان نیز شهرستان های دوآب و مندول در ولایت نورستان را تصرف کره است. علاوه بر این طالبان بخشی از شهرستان شاه جوی ولایت زابل را اشغال کرده و کماکان در  حال پیشروی می باشد.

در 16 خرداد طالبان به شهرستان قیصار ولایت فاریان حمله کرده و مقر پلیس این شهرستان را تصرف کردند. در همان روز یک تروریست طالبان با انفجار انتحاری مقر پلیس بلخ را هدف قرار داد.

طالبان در 17 خرداد شهرستان شهرک ولایت غور و بیشتر مناطق شهرستان چوری در ولایت ارزگان را تصرف کرد. طی حمله طالبان برای اشغال شهرستان شهرک ولایت غور 150 نیروی ارتش افغانستان جان باختند.

پس از اشغال شهرستان شهرک در ولایت غور، شدت حملات طالبان در دیگر نقاط افغانستان افزایش یافته و طالبان موفق شد شهرستان نرخ در ولایت وردک که در فاصله یک ساعتی کابل می باشد را اشغال کند!

دیروز 18 خرداد نیز طالبان شهرستان دولت آباد ولایت فاریان و بیشتر مناطق شهرستان آب بند را اشغال کرده است. یک پایگاه و مقر پلیس شهرستان آب بند تاکنون سقوط کرده و به دست طالبان افتاده است.

طبق برخی از گزارش ها درگیری شدیدی بین طالبان و ارتش افغانستان در شهرستان های رشیدان، مقر و قره باغ در جریان است.

وی در گزارش خود ذکر کرد که زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان به همراه یک هیئت آمریکایی وارد کابل شده و قرار است با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان دیدار کند.

نماینده آمریکا در امور افغانستان گفته است که افغانستان 2 راه بیشتر ندارد، یا دنبال راه حل سیاسی باشد یا به جنگ ادامه دهد.

ثاقب اکبر در گزارش خود نوشت: با این وجود بسیار حیرت آور است که تحولات مهم در افغانستان توسط رسانه ها و شبکه های تلویزیونی پاکستان به اطلاع مردم نرسیده است به طوری که انگار رسانه های پاکستان هیچ اطلاعی از تحولات مهم افغانستان ندارند!

شاید با برنامه ریزی از پیش تعیین شده مردم پاکستان را در بی خبری نگه داشته اند درحالی که سیاست های پیشین دولت و ارتش پاکستان در قبال افغانستان تاثیرات زیادی در زنگی مردم پاکستان داشته است. اگر این تحولات برای مردم پاکستان مشکلاتی به وجود آورد، این مردم هستند که باید با آن ها روبرو شوند. اوضاع کنونی در افغانستان باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

در چند روز گذشته خبرگزاری نیویورک تایمز خبری منتشر کرد که سازمان سی آی ای آمریکا به منظور زیر نظر قرار دادن یا کنترل اوضاع افغانستان می خواهد همکاری با پاکستان را تداوم بخشیده و برای تحقق این امر خواستار ایجاد پایگاه در خاک پاکستان شده است.

وی افزود: وزیر امور خارجه پاکستان با وجود انکار ایجاد پایگاه آمریکا در خاک پاکستان از تداوم همکاری با آمریکا طبق توافقات قبلی سخن گفته است.

از جانب دیگر مقامات عالی سیاسی و نظامی افغانستان در حال سخن گفت از حمایت طالبان توسط پاکستان بوده و مرزنشینان افغانستان در مرز پاکستان از این موضوع نگران هستند.

براساس وقایع گوناگون مذکور، برای مردم آشکار شده است که جنگ در افغانستان شدت یافته و امکان تسلط طالبان بر کابل وجود دارد.

مطالبه ی نخست وزیر پاکستان از آمریکا مبنی بر عدم خروج از افغانستان تا حصول یک توافق سیاسی میان طالبان و دولت افغانستان عجیب به نظر می رسد.

وی همچنین در گزارش خود گفت: آمریکا منافع و اهداف خود را داشته و خروج یا ماندگاری آمریکا در افغانستان بر اساس همین منافع و اهداف است. پاکستان بیش از کاسه لیسی آمریکا موفقیتی بدست نیاورده و امکان آن بسیار ضعیف است. آمریکا به فکر منافع خود بوده و پاکستان نیز باید به فکر منافع خود باشد. مردم پاکستان و افغانستان باید به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند.

جالب است که داعش در روزهای اخیر هیچ تحرکاتی از خود نشان نداده است و امکان دارد که درگیری بعدی بین داعش و طالبان رخ دهد. البته افغانستان تنها هدف داعش نیست. این نکته مهمی است که موجب می شود کشورهای همسایه افغانستان برای این موضوع دنبال یک استراتژی منسجم باشند. چین، روسیه و ایران جزو این کشورها می باشند.

اکنون ما باید شاهد تصمیمات متفکران بزرگ پاکستان باشیم. باید تجربیات گذشته را مد نظر قرار داده و تصمیمی اتخاذ کرد که به نفع منطقه بوده و تنها به نفع یک ابر قدرت خارجی نباشد.

ارسال نظر

 
1