خبر فوری

 
 
طالبان افغانستان آزادی ملا برادر توسط پاکستان را تایید کرد
کد خبر :107658023

15:07 1397/08/03


برچسب ها : طالبان, ملا برادر,

سخنگوی طالبان افغانستان تایید کرد که دولت پاکستان دستور آزادی ملا برادر یکی از رهبران و بنیان گذاران طالبان را صادر کرده است.


 

سخنگوی طالبان افغانستان تایید کرد که دولت پاکستان دستور آزادی ملا برادر یکی از رهبران و بنیان گذاران طالبان را صادر کرده است.

ملا عبدالغنی معروف به ملا برادر از رهبران اصلی طالبان است که در زمان سرکردگی ملا عمر به عنوان معاون وی در حال فعالیت بود،وی همچنین مسئولیت گروه طالبان برای عملیات نظامی در منطقه جنوب افغانستان را نیز بر عهده داشت.

ارتش پاکستان در فوریه 2010 خبر دستگیری ملا برادر را تایید کرده بود،و وزیر کشور وقت پاکستان اعلام کرد رهبر دستگیر شده طالبان در کراچی بازداشت شده است.

کارشناس معتقدند احتمال میرود این اقدام دولت پاکستان در پی فشارهای آمریکا بر پاکستان برای آماده سازی زمینه مذاکرات میان دولت افغانستان و جنگجویان طالبان صورت گرفته است.

منابع طالبان در گفتگو با بی بی سی خبر داده اند که علت رهایی ملا برادر مریضی وی نبوده و دلیل اصلی آزادی وی این است که پاکستان به دنبال نقش آفرینی در مذاکرات صلح افغانستان است.ملا برادر در صحت کامل به سر میبرد و ما امیدواریم وی در مذاکرات صلح نیز نقش موثری داشته باشد.

پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014،طالبان به مرور زمان قدرت و نفوذ گذشته خود را بدست آورد.در جولای سال جاری خبرهایی مبنی بر دیدار مقامات طالبان با نمایندگان آمریکا در قطر منتشر شد.

طبق گزارش خبرگزاری افغانستانی طلوع نیوز،پاکستان علاوه بر ملا برادر،دو رهبر بلند پایه طالبان را نیز آزاد کرده است.

این اقدامات پاکستان پس از سفر زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در امور افغانستان به کابل صورت گرفته است و هدف آن فراهم نمودن شرایط مذاکره برای ثبات در افغانستان است.

خبرگزاری بین المللی آسوشیتد پرس نیز خبر داده است که دو تن از مقامات سازمان های اطلاعاتی پاکستان به شرط آنکه نامشان فاش نشود گفته اند که ملا برادر را پس از انجام مذاکرات در سطح مقامات بلندپایه آزاد کرده اند.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است که ملا برادر در پی سفر وزیر امور خارجه قطر به پاکستان آزاد شده است.

 

 

 

ملا برادر کیست؟

گفته میشود ملا برادر متعلق به قبیله پوپلزئی است،این قبیله دارای نفوذ بسیار قوی در افغانستان است و حامد کرزائی رئیس جمهور سابق نیز به همین قبیله تعلق دارد،افراد این قبیله در هر دو سوی مرز افغانستان و پاکستان وجود دارند،در مناطقی از ایالت بلوچستان و خیبر پختون خواه افرادی از این قبیله حضور دارند.

ملابرادر اصالتا اهل منطقه ای به نام اورزگان واقع در جنوب افغانستان است اما وی در مرکز حکومت طالبان یعنی ولایت قندهار سکونت دارد.

ملا عبدالغنی برادر علاوه بر سرپرستی عملیات های نظامی طالبان، مسئولیت امور مالی طالبان را نیز بر عهده داشت.

رحیم الله یوسفزئی کارشناس امور افغانستان گفته است که ملا عمر سرکرده سابق طالبان و ملا برادر هردو در یک مدرسه دینی مشغول به تدریس بودند و از بنیان گذاران اصلی طالبان در سال 1994 بودند.ملا برادر در زمان حکومت طالبان سابقه فرمانداری ولایت هرات و فرماندهی طالبان را دارد.

بیشتر کارشناسان و روزنامه نگاران مرتبط با امور افغانستان معتقدند که زمانی که ملا عمر اقدام به راه اندازی گروه طالبان را نمود،ملا برادر از جمله کسانی بود که با دست بردن به اسلحه از وی حمایت کرد و تا زمان موفقیت کامل گروه طالبان در هر زمینه ای رهبر طالبان را حمایت کرد.

ملا برادر در گروه طالبان به عنوان یک فرمانده مهم نظامی شناخته میشود،وی سابقه فرماندهی کل طالبان را نیز داراست.در زمان حمله طالبان افغانستان به ولایت بامیان در سال 1998 و تصرف آن،فرماندهی گروه های طالبان را ملا برادر بر عهده داشت.

همچنین اطلاعات واصله حاکی از آن است که وی کتابچه ای برای جنگجویان طالبان منتشر کرده است که در آن تاکتیک های جنگی،ضوابط اخلاقی و نحوه برخورد با اسیران و ... را شرح داده است.

ارسال نظر

 
1