خبر فوری

 
 
صوفی محمد رهبر "جنبش نفاذ شریعت محمدی" درگذشت
کد خبر :1318406471

12:59 1398/04/20


برچسب ها : پاکستان, صوفی محمد, طالبان,

صوفی محمد رهبر "جنبش نفاذ شریعت محمدی" پس از دوره طولانی مدت بیماری، در سن بیش از 90 سال دار فانی را وداع گفت. صوفی محمد، پدر زن ملا فضل الله رهبر سابق گروه تروریستی طالبان بود، ملا فضل الله سال گذشته درپی عملیات هوایی آمریکا در خاک افغانستان به هلاکت رسید.


پیشاور: به گزارش راز نیوز، صوفی محمد رهبر "جنبش نفاذ شریعت محمدی" پس از دوره طولانی مدت بیماری، در سن بیش از 90 سال دار فانی را وداع گفت. صوفی محمد، پدر زن ملا فضل الله رهبر سابق گروه تروریستی طالبان بود، ملا فضل الله سال گذشته درپی عملیات هوایی آمریکا در خاک افغانستان به هلاکت رسید.
صوفی محمد در سال 2009 میلادی به جرم سخنرانی های ضد لابی و ارتش پاکستان دستگیر و در ژانویه سال 2018 میلادی دادگاه عالی پیشاور با پذیرش درخواست ضمانت به علت کهولت سن و وضعیت نامساعد جسمانی دستور آزادی وی را داد. صوفی محمد پس از آزادی مدتی در بیمارستان "لیدی ریدنگ" استان پیشاور بستری و شب گذشته در محل اقامت خود در منطقه میدان، لوئر دیر درگذشت. مراسم خاکسپاری وی نیز صبح امروز در قبرستان اجدادی انجام شد.

صوفی محمد از اهالی میدان، لوئردیر قبل از رهبری و تشکیل "جنبش نفاذ شریعت محمدی" ممنوعه، از اعضای جماعت اسلامی پاکستان بود. وی به همراه تعدادی از همفکران خود به دلیل عدم وجود سیستم های عدالتی در سال 1982 "جنبش نفاذ شریعت محمدی" را تشکیل داد ،هدف اصلی این جنبش تلاش برای پیاده سازی نظام اسلامی در کشور بود. پس از اعتراضات این جنبش در منطقه مالاکند در سال 1994، جنبش به قدرت بیشتری دست یافت.

 


با آغاز حملات و اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی، صوفی محمد به همراه هزاران تن از اعضای جنبش خود با عبور از مرزهای بین المللی وارد خاک افغانستان شده و درکنار طالبان با نظامیان آمریکایی به مبارزه پرداختند. اما پس از اشغال کابل توسط آمریکا، صوفی محمد به همراه نیروهای خود به پاکستان بازگشت و سپس دستگیر شد. در سال 2008 میلادی گروه تروریستی جدیدی به نام طالبان پاکستان TTP در سوات به رهبری ملا فضل الله داماد صوفی محمد تشکیل و عملیات های خود علیه سازمان های امنیتی پاکستان را آغاز کرد. طی این زمان با امضای توافقنامه امنیتی، صوفی محمد آزاد شد و پس از آن دولت پاکستان با پذیرش خواسته های صوفی محمد، دادگاه های شریعت اسلامی را در سوات راه اندازی کرد. با وجود پذیرش و اجرای درخواست های صوفی محمد توسط دولت، عملیات های تروریستی و نفوذ طالبان افزایش یافت که درپی آن ارتش پاکستان برای برقراری امنیت عملیات هایی انجام داده و صوفی محمد را مجددا دستگیر کرد، طی این عملیات ها یکی از فرزندان پسر صوفی محمد هلاک شد.

ارسال نظر

 
1