خبر فوری

 
 
شیخ عمر کیست؟
کد خبر :1150438502

14:42 1399/01/18


برچسب ها : MI6, احمد عمر سعید شیخ, ارتش پاکستان, انگلیس, تروریست, تروریسم, دانیل پرل, سازمان اطلاعاتی,

احمد عمر سعید شیخ معروف به عمر شیخ رئیس "جنبش احیای جامعه پاکستان" عامل اصلی ربایش و قتل دانیل پرل روزنامه نگار آمریکایی، به عنوان یک دایره المعارف جامع برای درک وضعیت برخی از شبه نظامیان مسلمان و نقش دولت در ترویج خشونت و افراط گرایی، به ویژه در پاکستان، شناخته می شود.


به گزارش راز نیوز| احمد عمر سعید شیخ معروف به عمر شیخ در سال 1973 میلادی در خانواده ای ثروتمند و متدین پاکستانی با گرایش مذهبی در لندن چشم به جهان گشود که وی به عنوان یک دایره المعارف جامع برای درک وضعیت برخی از شبه نظامیان مسلمان و نقش دولت در ترویج خشونت و افراط گرایی، به ویژه در پاکستان، شخصیتی برجسته و شناخته شده  است. عمر شیخ خود به عنوان یک فرد، دارای یک انجمن و تنظیم کامل ذاتی است. عمر شیخ روابط نزدیکی با گروه های افراطی و تروریستی در هند، انگلیس و پاکستان داشته و سازمانی برای خود نیز تشکیل داد که فعالیت های این سازمان فراتر از صلاحیت های یک انجمن بوده است.

پرویز مشرف ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان نیز در کتاب "ان دی لائن آف فائر" که در سال 2006 منتشر شد درباره این شخصیت نوشت: "سازمان اطلاعاتی انگلیس MI6 عمر شیخ را در دوران تحصیل در دانشکده اقتصاد لندن استخدام کرد و این سازمان تظاهرات هایی توسط این شخص را در بوسنی علیه تجاوز صرب ها به بوسنی ترتیب داد و حتی سازمان امنیتی اطلاعاتی انگلیس وی را برای جهاد به کوزوو نیز فرستاد."

عدم تکذیب این اطلاعات به طور رسمی و از طرفی اعتراف شخص عمر شیخ به سفر خود در سال 1992 همزمان با تحصیل خود به بوسنی و ظلم صرب ها علیه مسلمانان در آن و بی تفاوتی قدرتهای جهانی موجب تشکیل نقش های عمیق در ذهن او این امر را ثابت می کند که چگونه سازمان های اطلاعاتی از این جوان وابسته به خانواده ای با گرایش های مذهبی برای اهداف شخصی خود سوء استفاده کردند. هرچند این موضوع از ام آی 6 انگلیس آغاز شد اما می توان گفت که اگر این موضوع پایان یافته باشد به دست سازمان های اطلاعاتی پاکستان است.

عمر شیخ به همراه گرایش جهاد از بوسنی وارد افغانستان شده و در آنجا آموزش نظامی دید. اما شاید وی هرگز نیازی به استفاده از این آموزش در حرفه افراطی خود نداشته است؛ زیرا وی برای ربودن افراد غربی و تحقق اهداف خود از آموزش های غربی اش استفاده می کرد.

عمر شیخ در سال 1994 با ربودن سه شهروند انگلیس و یک آمریکایی در هند خواستار آزادی ده تن از رهبران کشمیری از زندان شد که این برنامه او با شکست مواجه شده و منجر به دستگیری او در هند شد. وی در حالی در سال 1999 از زندان هند آزاد شد که هواپیمای مسافربری هند که از مبدا کاتماندو در حال پرواز به دهلی بوده در عملیاتی ربایشی به قندهار رسید که دراثر این ربایش سه تن از رهبران گروه های تروریستی چون مسعود اظهر، مشتاق زرگر و عمر شیخ آزاد شدند. با ورود این سه تن از مسیر افغانستان به پاکستان مجددا عملیات های تروریستی این افراد مجددا آغاز شدند. با تشکیل جیش محمد توسط مسعود اظهر، عمر شیخ نیز وارد آن شد. اما عمر شیخ پس از مدتی از این گروه جدا شده و به فعالیت های شخصی خود مشغول شد. اما فعالیت های او درپی افشاگری سی آی ای که عمر شیخ مبلغ هنگفتی را برای محمد عطا که در حمله 11 سپتامبر نقش داشته ، به آمریکا فرستاده است ظاهر شدند. قبل از تبدیل شدن این افشاگری به زینت خبرگزاری ها، خبر ربوده شدن دانیل پرل روزنامه نگار آمریکایی در پاکستان، منتشر شد.

جنبش برای احیای جامعه پاکستان درحالی مسئولیت این ربایش در شهر کراچی را برعهده گرفت که قبل از این شناخته شده نبود و فعالیت های خود را به صورت مخفیانه و زیرزمینی انجام می داد. جنبش در قبال آزادی دانیل پرل خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پاکستان شد.

نیروهای امنیتی با پشتیبانی فنی آمریکا موفق به دسترسی به یک گروه از ربایندگان موسوم به " جنبش احیای جامعه پاکستان " شدند که این گروه کوچک به ریاست عمر شیخ اداره می شد. پس از آن نیروی پلیس کراچی توانست با دستیابی به سرنخ هایی ردپای عمر شیخ را در شهر لاهور کشف کند. طی این زمان یکی از افسران طی گفتگوی تلفنی با عمر شیخ پیشنهاد تخفیف در مجازات درپی آزادی دانیل پرل را داد اما پس از این تماس متهم از رادار نیروهای امنیتی خارج شد. پس از جستجوی ده روزه، عمر شیخ به دنبال دستگیری خانواده اش توسط اعجاز احمد شاه و فشار وارده از این طریق، خود را تسلیم کرد درحالی که دانیل پرل کشته شده بود. وی پس از دستگیری به بازپرس گفت که او دو هفته میان ربایش روزنامه نگار آمریکایی و تسلیم کردن خود را نزد یک مقام ارشد بوروکرات سرتیپ بازنشسته اعجاز شاه بوده است. اعجاز احمد شاه در آن زمان پس از بازنشسته شدن از خدمت در ارتش و سازمان اطلاعاتی بیورو IB پاکستان دارای مقام مهمی در لاهور بود.

هرچند مقرر شد تا پروسه قضایی افرادی که در ربایش و قتل دانیل پرل نقش داشتند در آمریکا صورت گیرد، اما دولت پاکستان با وجود توافقنامه تبادل متهمین میان دو کشور از تحویل این شخص به آمریکا امتناع ورزید که این اقدام به یک علامت سوال بزرگی مبدل گشت. پس از آن دادگاه ضد تروریسم عمر شیخ را محکوم به اعدام کرد اما پیشرفت این پرونده طی 9 سال گذشته متوقف شده و متهم همچنان در زندان به سر می برد. نام عمر شیخ آخرین بار در دسامبر سال 2008 زمانی مجددا به تیتر خبرگزاری ها تبدیل شد که پس از حملات بمبئی، شخص نا معلومی با اتخاذ هویت پرناب مکهرجی وزیر دفاع هند طی تماس تلفنی با آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان، پاکستان را تهدید به حمله کرد که این اقدام موجب شعله ور شدن مجدد تنش های میان دو کشور و حرکت نیروهای نظامی پاکستان و هند و استقرار در دو طرف مرز ها شد. پس از چند روز مشخص شد که این تماس تلفنی توسط عمر شیخ از زندان حیدرآباد صورت گرفته بود.

روابط نزدیک اعجاز شاه و عمر سعید شیخ

اعجاز احمد شاه وزیر فعلی کشور پاکستان در نشستی اظهار داشته بود که وقتی سازمان های امنیتی از نقش داشتن عمر شیخ در ربودن دانیل پرل مطلع شدند، با وی تماس گرفته شد. گفتنی است خانواده مادری احمد عمر سعید شیخ از زادگاه اعجاز احمد شاه است و از طرفی در آن زمان دایی عمر شیخ به عنوان قاضی در ایالت پنجاب در حال خدمت بود. اعجاز شاه برای دستگیری عمر سعید با دایی وی نیز تماس گرفته بود که پس از این تماس به دستور اعجاز شاه، عمر سعید خود را تسلیم کرد. باتوجه به این روند نقش کلیدی اعجاز احمد شاه در این دستگیری ظاهر شده و به زینت خبرگزاری ها نیز در آمد. از طرفی برخی منابع معتقدند که عمر شیخ با حضور در منزل جاوید نور معاون بازرس کل لاهور خود را تسلیم نیروهای امنیتی کرد.

ناگفته نماند پس از 12 اوت و بازنشسته شدن سرتیپ اعجاز شاه از ارتش، وی به عنوان وزیر امور داخلی ایالت پنجاب منصوب شد. وی پس از دستیابی به این سمت، از نوامبر 2003 بر سرکوب القاعده، لشکر جنگوی، سپاه صحابه (اهل سنت و الجماعت)، جیش محمد و در کل 15 عدد از گروه های افراطی و تروریستی نظارت داشت. پس از سرکوب، وی متهم به داشتن روابط نزدیک با برخی از رهبران ارشد این گروه های تروریستی نیز شد. اعجاز شاه به دنبال ربوده شدن روزنامه نگار آمریکایی در ژانویه 2002، هنگامی که او نقش اساسی در بازداشت احمد عمر سعید شیخ در فوریه همان سال ایفا کرد، نام او تیتر رسانه های بین المللی شد.

برخی از کاربران توییتر در رابطه با روابط اعجاز احمد شاه با احمد عمر سعید شیخ اظهار داشتند: میان دستگیری عمر شیخ در منزل اعجاز شاه رئیس اسبق IB در دوران سمت وزارت امور داخلی ایالت پنجاب سرتیپ بازنشسته و تبرئه عمر شیخ در زمانی که اعجاز شاه وزیر کشور است، روابط تنگاتنگی وجود دارد.

ارسال نظر

 
1