خبر فوری

 
شش بانک پاکستانی در لیست تحقیقات جهانی پولشویی اضافه شدند
کد خبر :2057521648

15:21 1399/07/09


برچسب ها : بانک, پاکستان, پولشویی, كنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی, یاسین انور,

كنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) در گزارش خود از اسامی 6بانک پاکستانی که در پولشویی جهانی نقش داشتند پرده برداشت


اسلام آباد به گزارش راز نیوز|كنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) در گزارش خود از اسامی  6بانک پاکستانی که در پولشویی جهانی نقش داشتند پرده برداشت.بانکهایی که در لیست جهانی پولشویی قرار گرفتند عبارتند از: بانک الاید، بانک یونایتد، بانک حبیب متروپولیتن، بانک استاندارد چارتر و بانک حبیب.

در گزارش منتشر شذه از جانب شرکت رسانه ای اینترنتی آمریكا بزفید و كنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ)ادعا شده است مبلغ 200 میلیارد دلار از طریق بانك های مختلف 170 كشور در پولشویی مورد استفاده قرار گرفته است.
معاملات مشکوک توسط موسسات مالی بین سالهای 1999 تا  2017میلادی انجام شد که 6بانک پاکستانی در این معاملات دست داشتند.
2.5 میلیون دلار مبلغ مشکوک از سال 2011 تا 2012میلادی در بانک های پاکستان منتقل شده است.
طبق اطلاعات دفتر بازرس کل(ICIG)29حواله مشکوک کشف شده که بر اساس این حواله 1900ملیون دلار از خارج کشور به پاکستان وارد شده 4 ملیون دلار نیز از پاکستان به خارج از کشور منتقل داده شده است‌.
پاکستان اخیراً با توجه به توصیه های گروه ویژه اقدام مالی(FATF) تغییراتی را اعمال کرده و قوانین جدیدی را برای جلوگیری از پولشویی وضع کرده است.
گروه ویژه اقدام مالی در نشست ماه جاری در حال بررسی حذف پاکستان از لیست کشور های مورد تحریم های خود میباشد.

*پاکستان دارای سیستم عالی برای نظارت بانکی است*


به گفته کارشناسان اگرچه میزان انتقال بودجه مورد اختلاف از طریق بانک های پاکستان بسیار کمتر از بانک های بین المللی است، اما این نشان دهنده نقایص سیستم بانکی است.
یاسین انور رئیس سابق بانک مرکزی پاکستان اظهار داشت: گزارش ذکر شده در مورد حواله های مشکوک پاکستان توسط دفتر بازرس کل مربوط 9سال قبل میباشد.با وجود چنین گزارشاتی نیز به بانکهای محلی نه هشدار داده شد و نه آنها را جریمه کردند.
وی در گفتگو با صدای امریکاابراز داشت: پاکستان در سال 2008 واحد نظارت مالی را برای جلوگیری از حواله های مشکوک ، پولشویی و تأمین مالی تروریسم ایجاد کرده است.
به گفته وی ، پاکستان اولین کشور در جهان بود که واحد مشترک آژانس های مربوطه را برای نظارت بر حواله های مشکوک از طریق بانک ها ایجاد کرد.
یاسین انور گفت: به دلیل اقدامات مثبت دولت هیچ بانک پاکستانی دچار پرداخت جریمه یا اخطار نشده است. در سال های اخیر به دلیل اقدامات ناکافی برای مهار حواله های مشکوک ، بسیاری از بانک های اروپایی و آمریکایی جریمه شده اند.

قوانین بانکی جهانی باید بهبود یابد نه پاکستان

کارشناسان در بخش بانکی معتقدند طبق اجرای قوانین اخیر، انتقال وجوه غیرقانونی از طریق بانک ها در پاکستان یک اقدام  غیر ممکن است.
عمر چيما نماينده ICIJ در پاکستان اظهار داشت: این گزارش تحقیقاتی پرونده ی اتهامی  عليه نظام بانکداري جهاني است که چگونه کانالهای بانکی در مقیاس بزرگ برای انتقال پول غیرقانونی استفاده شده است.
عمر چیما می گوید با توجه به توصیه های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پاکستان از طریق قانونگذاری سیستم بانکی را اصلاح کرده است. با این حال این موضوع با تغییر قوانین بانکی در سطح جهانی حل خواهد شد در غیر این صورت تروریست ها و مافیاها به انتقال  پول غیرقانونی ادامه خواهند داد.
ممکن است یادآوری شود که FATF ، نهاد بین المللی جلوگیری از حواله های مشکوک تروریستی پاکستان را برای اقدامات ناکافی از دو سال گذشته در لیست خاکستری خود قرار داده است.

"بانک های پاکستان نباید نگران گزارش باشند"

پاکستان اخیراً تعدادی از قوانین را اصلاح کرده و قوانین جدید برای جلوگیری از پولشویی به توصیه های (FATF) تصویب کرده است.
یاسین انوررئیس بانک مرکزی پاکستان می گوید در این گزارش حجم حواله ها و حجم پولهای غیر قانونی از پاکستان بسیار محدود است و به گفته وی ، سیستم بانکی پاکستان در جلوگیری از پولشویی بسیار بهتر از سایر کشورهای جهان است.
وی گفت که بانک های پاکستانی نباید نگران این موضوع باشند و این گزارش تاثیری در گزارش بررسی پاکستان در نشست FATF نخواهد داشت.

ارسال نظر

 
1